Ga naar inhoud


LTE/4G opvolger Digitenne?


Eduard07

Aanbevolen berichten

Op basis van mijn ervaringen met LTE/4G verwachtte ik al een tijdje dat LTE/4G wel eens de eerste stap zou kunnen zijn naar vervanging en opvolging van DVB-T/Digitenne.

 

Maar dit gaat sneller dan ik dacht.

 

Zie:

 

http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/13868/?reaction=1#form

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Digitenne heeft 5 bouquets. 3 hebben er een bitrate van 15Mbit/s en 2 hebben er een bitrate van 20 Mbit/s. Totaal dus zo'n 85 Mbit/s.

 

Kan jij aangeven waarom jij al een tijdje denkt dat 4G de opvolger van Digitenne kan zijn? 

 

Op mijn stelling valt wel wat af te dingen zoals radio en foutcorrectie maar ik snap dit soort beweringen (nog) niet, wellicht krijg ik uitleg.

 

Overigens zou een overstap naar T2 nog meer bandbreedte creeren voor Digitenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitenne heeft 5 bouquets. 3 hebben er een bitrate van 15Mbit/s en 2 hebben er een bitrate van 20 Mbit/s. Totaal dus zo'n 85 Mbit/s.

 

Kan jij aangeven waarom jij al een tijdje denkt dat 4G de opvolger van Digitenne kan zijn? 

 

Op mijn stelling valt wel wat af te dingen zoals radio en foutcorrectie maar ik snap dit soort beweringen (nog) niet, wellicht krijg ik uitleg.

 

Overigens zou een overstap naar T2 nog meer bandbreedte creeren voor Digitenne.

Als een eerste stap, ja, omdat de snelheid hoog genoeg is en LTE ook voor landelijk gebied is bedoeld.

Als internet-tv via LTE doorzet, is  ook nog eens HD mogelijk en meer programma-aanbod. Waar ben je dan nog Digitenne voor nodig?

 

Een overstap naar Digitenne T2. Wie gaat dat betalen en hoe groot is de doelgroep? Die afweging zal m.i. Digitenne op den duur marginaliseren.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

LTE broadcast lijkt eerder een soort DVB-H alternatief te kunnen worden. Het vervangen van DVB-T of T2 door LTE als echt TV distributie platform heeft alleen nut als het goedkoper is. En ook dat zal zichzelf moeten bedruipen, dat lijkt mij niet waarschijnlijk. En wat Edje Kroketje al schrijft vergt dit veel bandbreedte die m.i. beter benut kan worden, waarschijnlijk ook zal worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07...

 

je laat je te makkelijk lekker maken door de reclame makers van Totaal TV. Het artikel is gezwets van salesmanagers die geen enkele vorm van technische kennis hebben. Het zijn dezelfde idioten die denken dat je met de huidige wifi-norm een landelijk dekkend draadloos internet kan maken dat super snel is en geen storingen kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07...

 

je laat je te makkelijk lekker maken door de reclame makers van Totaal TV. Het artikel is gezwets van salesmanagers die geen enkele vorm van technische kennis hebben. Het zijn dezelfde idioten die denken dat je met de huidige wifi-norm een landelijk dekkend draadloos internet kan maken dat super snel is en geen storingen kent.

 

Mis...

Ik heb de hele vakantie op het platteland in Duitsland met 5-8 aansluitingen alles via internet kunnen doen wat ik maar wou op LTE/4G.

Dus alles eigen waarneming.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat geloof ik graag. Zeker op 'n dunner bevolkt gebied gaat het prima. Punt is dat het pas een probleem wordt als er een hele boel mensen tegelijk binnen een gebied tegelijk veel data verwachten (IPTV in HD kijken). Besef dat 3G ooit voor dezelfde TV diensten werd gepromoot... inmiddels zitten er zoveel klanten op dat het voor de meesten zo oerend traag is geworden dat het nog maar nauwelijks te doen is om in lage kwaliteit YouTube te kijken.

 

Voor DVB-T/S/C ontvanger maakt het juist niks uit hoeveel mensen er tegelijk zitten te kijken... de verbinding wordt er bij heel veel kijkers niet slechter door. Bij 3G/4G wel. En dan zijn er voor 3G, 4G/LTE ook nog 'ns heel veel meer zendmasten nodig.

 

Nee echt, het zal nog wel een tijd duren voordat er een dusdanige (betaalbare) zendtechniek beschikbaar is die een enorme bandbreedte mogelijk maakt zodanig dat er met een minimaal aantal zendmasten en laag vermogen, toch miljoenen tegelijk bedient kunnen worden in een relatief groot gebied (compleet met alle on-demand diensten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat 4G langzamer gaat als er velen tegelijk op zitten is nog niet bewezen, maar slechts een veronderstelling op basis van de ervaringen met 3G.

 

En de ontwikkelingen gaan razendsnel. Men is al bezig met chips die HDTV kijken via 4G mogelijk moet maken.

 

En wat DVB-T betreft: ik had de spullen mee, zat 150 km verwijderd van Berlijn en had geen signaal. Mogelijk moest er een dakantenne aan te pas komen. De DVB-T dekking heeft kennelijk dezelfde "problemen" als 3G/4G en DAB(+). 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De strijd tussen DVB-T en LTE is ook door het Institut für Nachrichtentechnik (IfN) of Technische Universität Braunschweig opgemerkt. Zij hebben een mengvorm ontwikkeld genaamd LTE Tower Overlay. Deze techniek, gepresenteerd op de IBC in Amsterdam, voegt DVB en LTE samen in 1 DVB-T2 kanaal. Het idee erachter is dat het LTE netwerk niet wordt belast met broadcast content. Deze wordt dus samen met DVB voor TV's in een DVB-T2 kanaal  uitgezonden. Hierdoor kunnen mobiele apparaten met LTE (advanced) firmware TV kijken en settop boxen op de gebruikelijke wijze TV weergeven.

 

Lees verder op: http://www.ibc.org/page.cfm/action=library/libID=3/libEntryID=1917/listID=6

 

En: http://www.ifn.ing.tu-bs.de/en/news/ibc2013/demo/type/98/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat artikel lees kom ik tot de conclusie dat voor normale tv broadcast

dvb-t2 gebruikt kan gaan worden met hd content met daarnaast een

lte broadcast met een lage resolutie en hoge compressie voor

tablets en smartphones.

LTE paytv (als vervanger dvb-t) is technisch heel ver weg (mijn opmerking)

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een phone provider dvb-t(2) gaat aanbieden

waar tegen die tijd een phone/tablet ook dvb-t kan ontvangen.

De uhf heeft natuurlijk voordelen boven de lte frequencies nl minder

demping in gebouwen

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De uhf heeft natuurlijk voordelen boven de lte frequencies nl minder

 

demping in gebouwen

Ben te laat om een wijziging aan te brengen.

 

Het feit dat UHF een groter bereik heeft geeft aan dat het ongeschikt is

voor 4G de providers willen per paal een klein bereik hebben zodat de

andere palen geen storing ondervinden.

Stel je voor je bent in eindhoven en ge belt via een paal in utrecht dat willen

ze niet dat ondervinden de palen tussen eindhoven en utrecht storing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LTE in de 800 MHz band zal een vergelijkbaar bereik hebben als UHF. Het klein houden van de cellen zit m.i. vooral in de lage mast i.c.m. een laag zendvermogen.

Wat betreft het concept lijkt mij de (HD) content voor TV en LTE dezelfde, dat lijkt mij een voorwaarde om voordeel te behalen. Het lijkt mij technisch zelfs geen probleem om voor beide platformen een apart betaal systeem op te tuigen.

De economische winst is de mobiele netwerken niet te belasten met broadcast content. Op deze manier kan broadcast voor een klein bedrag toegevoegd worden aan een mobiel abonnement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...