Ga naar inhoud


LTE/4G opvolger Digitenne?


Eduard07

Aanbevolen berichten

  • 6 maanden later...

Even dit draadje nieuw leven inblazen. Ik verneem uit Duitsland dat RTL tot eind 2019 blijft uitzenden in (waarschijnlijk) DVB-T. De reden dat ze verlengen zal toch voor een groot deel zijn omdat het voldoende wordt gebruikt (omdat het gratis is). In Nederland zullen er zeker kijkers zijn die door de locatie of het geringe persoonlijke belang van TV voor een eenvoudig product blijven gaan als de prijs daar ook naar is. Als er in 2017 geen markt is voor een dure netwerk ombouw naar DVB-T2 kan door een nieuwe aanbieder altijd nog worden gekozen voor een nul euro omschakeling naar MPEG-4 (Als het KPN blijft gaat het decoders kosten). Want hoeveel TV toestellen staan er t.z.t. nog in de markt die dit niet zelf aan boord hebben? Alle klanten met een MPEG4 geschikte TV en een CI module kunnen gewoon blijven kijken. Het zal wel een multiplex minder worden vanwege de 700 MHz herbestemming maar een klein HD pakketje is dan nog steeds mogelijk. Die LTE oplossing is technisch wel mooi maar heeft ook beperkingen (niet in de laatste plaats de kosten). Daarnaast hoeft LTE de DVB-T of T2 ook helemaal niet te vervangen want het spectrum tot 700 MHz zal waarschijnlijk nog wel 10 jaar beschikbaar blijven voor broadcast. Hier een leuk stuk leesvoer uit betrouwbare bron; https://tech.ebu.ch/docs/techreports/tr013.pdf

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Alleen is LTE (4G) wel iets anders als MPEG4 die je nu in TV's ziet. MPEG4 van de TV's is DVB-S2. TV's met ingebouwde LTE (4G) heb ik nog niet gezien en ook nog niks van gehoord..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen is LTE (4G) wel iets anders als MPEG4 die je nu in TV's ziet. MPEG4 van de TV's is DVB-S2. TV's met ingebouwde LTE (4G) heb ik nog niet gezien en ook nog niks van gehoord..

Juist daarom is 4G ook geen vervanging voor MPEG4 dat in TV toestellen is ingebouwd. Het zijn twee aparte werelden. Er zijn naar mijn idee wel TV's met MPEG4 maar zonder T2, dat kwam later dan MPEG4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen is LTE (4G) wel iets anders als MPEG4 die je nu in TV's ziet. MPEG4 van de TV's is DVB-S2. TV's met ingebouwde LTE (4G) heb ik nog niet gezien en ook nog niks van gehoord..

Zal wel een kwestie van tijd zijn.

TV met standaard internet (Smart tv's) hebben we immers al.

Techniek dendert vooruit.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...