Ga naar inhoud


3 Alp's universele single lnb 40mm uitrichten in Spanje.


Wimo01

Aanbevolen berichten

Ben in het bezit van 3 x Alps universele single LNB 40 mm. + 1 Triax multiblock Lnb 4 x multihouder. + nog een EMP-Centauri S4/1PCN-W1 DiSEqC switch Model: S4/1PCN-W1:

Deze wil ik plaatsen op mijn triax schotel 64cm (van TVV) op mijn locatie in Spanje (Sant Carles de la Rapita). Momenteel staat daar de Duo lnb op voor de 19.2 + 23.5.

Deze 3 lnb's dienen dan voor ontvangst van de 13 + 19.2 + 23.5.

Gebruik momenteel nog een 45 cm schotel met single Lnb van Smart titanium ( is nog van de eerste aankoop van de TVV set) voor hotbird apart.

 

Mijn vraag nu; gaat dat lukken en zo ja had ik graag de afstanden geweten om die LNB's al op de rail te plaatsen.

Kan ik die single Smart Lnb (heb er 2) ook nog gebruiken i.p.v. 1 of 2 Alp in deze opstelling of  gaat dat niet.

Deze Alp's  en rail kreeg ik onlangs van een kennis die ze teveel had.

 

Ben momenteel nog in Belgie maar vertrek zaterdag naar ginder.

 

MVG.

Wimo01

aangepast door Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje,

Bedankt

Ja, als ik die plaatsnaam zie staan dan heb ik blijkbaar geslapen in den auto want dan ben ik te ver. :tired:

 

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Wimo01

 

Ik denk dat je een probleem hebt. De afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet in Sant Carles de la Rapita 41,3mm zijn. Dat gaat wel als je twee ALPS-lnb’s met de koppen tegen elkaar zet maar het probleem zijn de lnb-houders. Die zijn 5mm dik en hebben dus een buitendiameter van 50mm. Omdat ze een beetje schuin t.o.v. elkaar staan, kom je uit op een hart op hart-afstand van 48mm maar dat is nog steeds 6,7mm teveel. Door te smokkelen en uit te middelen tussen de twee satellieten zul je nog wel wat ontvangst hebben maar het is zeker niet optimaal. Een duo-lnb met een afstand van 38mm heeft maar een afwijking van 3,3mm. dat is prima te doen. Je zult wat van de lnb-houders af moeten vijlen (twee platte kanten aan de voorzijde) zodat je ze minimaal 3mm dichter bij elkaar kunt zetten. Is dat voor je te doen?

Een grotere schotel geeft ook een oplossing.

post-60869-0-03461700-1387403480_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Van die 2 houders kan ik wel van elk wat mm.afvijlen, geen probleem (heb een schuifmaat). Zal zo kort mogelijk die 41.3mm proberen te benaderen (zonder dat ik door die houder ga natuurlijk)

En wat met de 13° gaat die der naast?

Oh ja, een grotere schotel gaat niet. Had al een probleem in het begin met deze. Omdat dit de straatkant is moest die wat verdoken opgesteld worden.

 

MVG

Wimo01

aangepast door Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Wimo01

 

In Sant Carles de la Rapita moet je de schotel als volgt afstellen voor de ontvangst van de Hotbird, Astra 19,2 en 23,5:

Stel de elevatie van de schotel in op 39,7 graden om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden.

Plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm aan.

De afstanden van de lnb’s zijn:

Tussen de Astra 23,5 en de 19,2 is 41,3mm

Tussen de Astra 19,2 en de Hotbird is 64mm

Dit is gemeten van voorzijde lnb tot voorzijde lnb van pukkeltje tot pukkeltje.

Voor de Hotbird kun je dus de Smart-lnb nemen als je dat wilt.

 

De rail moet met het gat in de onderste groef gemonteerd worden.

De rail moet 15 graden schuin staan, d.w.z. de Astra 23,5-lnb moet 27mm hoger staan dan de Hotbird-lnb, dit op de lnb-klemmen gemeten met een waterpas.

 

De skew van de lnb’s moeten als volgt worden ingesteld:

Hotbird 13 op 14 graden

Astra 19,2 op 13,4 graden

Astra 23,5 op 17,4 graden

Dit met de wijzers van de klok meegedraaid als je in de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.

 

Nu de schotel uitrichten op maximale signaalkwaliteit op de Astra 19,2.

 

Even een opmerking. Als je wilt kun je natuurlijk ook de 28,2 / 28,5 ontvangen als je daar vrij zicht op hebt. Niet de UK-beam van de Astra 2E en 2F maar wel de noord- en de zuidbeam van de Astra 2E en 2F alsmede de Eutelsat 28,5. Je krijgt dan wel een andere schuinte instelling van de rail.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

Mijn welgemeende dank.

 

Dus voor alle zekerheid, de 19.2 komt links van de arm de 23.5 rechts en dan rechts de 13° (voor de  schotel bekeken)

Die 28.2 / 28.5 laat ik maar zo. Dat hoeft niet.

 

Zaterdag vertrekken we en ik laat dan wel weten wat het resultaat is. ( zal nog wel een paar dagen duren)

 

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dan had ik het verkeerd voor.

Bedankt voor de melding.

 

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update,

 

@sprietje

Ben vandaag de ganse dag bezig geweest voor mijn afstelling hier.

23.5 en 19.2 geen probleem (alle 2 momenteel kwaliteit van 84 a 85%)

Alleen met de hotbird een ganse dag op de sukkel (niks maar dan ook niks te ontvangen) tot...

Ben altijd maar mm. per mm. naar links en rechts aan het schuiven geweest maar na een paar uren zat de houder vast en kon niet meer naar links op schuiven (richting 19.2) Dus ben op 64mm. afstand begonnen.

Uiteindelijk kreeg ik de houder toch van de rail met de bedoeling met de vijl een beetje bij te werken (zat een haakje op)

Vermits alles nog aangesloten was had ik de Lnb in mijn hand tot bij de lnb van de 19.2 gebracht en die 2 samen in mijn hand gehouden en raad eens, ja plotseling een lock met de lnb in mijn hand. Heb dat 2 a 3 keer zo geprobeerd en lukte telkenmale.

 

Nu heb ik de houder met de hotbird op tot tegen de 19.2 gezet en dat is van puk tot puk op denk ik 47mm. Was al donker en kon het moeilijk nog zien. Zal morgen eens beter opmeten.

Ik heb nu  alle kanalen van Hotbird afgelopen en op 1 of 2 na was alles te zien.( kwaliteit was nog maar 74%) en zal dat morgen verder finetunen.

Raar maar waar, na een ganse dag bezig geweest te zijn. Gelukkig was het hier zeer goed weer.

 

MVG

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...