Ga naar inhoud


LNB vraag in Turkije


jschoonh

Aanbevolen berichten

een vraag over LNB's

Het gaat om een schotel van 150cm in de buurt van Alanya in Turkije. Dat is c.a 100 km buiten de footprint van Astra 19.2 maar binnen die van de Astra 23.5. De schotel is een prime focus met de 19.2 LNB in het center. Verder heb ik nog een LNB voor 23.5, de hotbird 13, en eutelsat 7. De laatste 3 staan niet in het midden en zijn dus offset LNB's.

De schotel heeft een berekende F/D ratio van 0.51.

Betekend volgens mij dat m.n de 19.2 niet de hele schotel gebruikt omdat de universele LNB's volgens mij een F/D hebben van 0.63

Voor een echte prime focus LNB met feedhoorn is eigenlijk geen plek, bovendien zitten die op een lagere F/D dan mijn 0.51 (volgens mij). De winst zal minimaal zijn ga ik dan ook vanuit.

 

De vraag is of iemand de beste LNB in deze weet te adviseren omdat een db'tje extra op de 19.2 meer dan welkom is. De rest werkt onder (bijna) alle omstandigheden goed.

Dit is een linkje naar deze opstelling KLIK even scrollen voor detail foto's

 

Vroeger stoppen met werken is altijd een keuze :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ik zou voor de inverto black premium gaan 

ook een zeer goede lnb

 

Product Specifications
DR-IDLB-SINL41-PREMU-OPP.png

 

Low Band Input Frequency Range 10.7 ~ 11.7 GHz Low Band Output Frequency Range 950 ~ 1950 MHz Low Band LO Frequency 9.75 GHz High Band Input Frequency Range 11.7 ~ 12.75 GHz High Band Output Frequency Range 1100 ~ 2150 MHz High Band LO Frequency 10.6 GHz Noise Figure 0.2 dB Typ. (0.7dB Max.) LO Initial Accuracy +/- 1.0 MHz Max. LO Temperature Drift +/- 3.0 MHz Max. Phase Noise (@ 10 kHz) - 85 dBc / Hz Max. Conversion Gain 55 dB Min. Gain Ripple (Over 26MHz Bandwidth) +/- 0.75 dB Gain Variation (Over Full Band)  +/- 4 dB Max. Image Rejection 40 dB Min. 1 dB Compression Point (@ Output) 0.0 dBm Min. Cross Polarization Isolation 22 dB Min. Control Signal Ca (Vertical Polarization) 11.0 ~ 14.0 V Control Signal Cb (Horizontal Polarization) 16.0 ~ 20.0 V Control Signal Cc (Band Switching) 22 +/- 4 kHz Output VSWR 2.5 : 1  In-Band Spurious - 60 dBm Max. Current Consumption 120 mA Max. @ 11 ~ 20V Operating Temperature - 30 °C  ~  + 60 °C Output Impedance 75 Ω Output Connector F-Type (Female) Weight 132 g
aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar er zijn natuurlijk ook nog andere merken die het ook goed doen

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sat4all Freak...bedankt

Die was mij ook al opgevallen maar is er iemand die onder vergelijkbare omstandigheden ervaring heeft met deze inverto black premium.

Ik had er ook één gezien die recht was met de aansluitingen op zijn "kont". Is die vergelijkbaar ?

Vroeger stoppen met werken is altijd een keuze :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon nog véél verder buiten het ontvangstgebied van Astra 19.2 oost, nl. Anamur, richting Mersin.

 

post-59723-0-66525400-1388051456_thumb.jpg

 

 

Zie foto´s over hoe ik het heb opgelost.

 

post-59723-0-77948400-1388050320_thumb.jpg

post-59723-0-96897200-1388050375_thumb.jpg

post-59723-0-27110600-1388050401_thumb.jpg

post-59723-0-84431000-1388050409_thumb.jpg

 

Een van de plaatjes geeft de LNB aan voor een Prime Focus schotel, die zit in het midden voor Astra 1.

een ander plaatje de "Flens met Feedhorn" die je er met boutjes opzet.

Deze flens kan je draaien en afstellen op de grootte van de schotel.

 

Daarnaast een gewone Turkse LNB voor de Astra op 23.5 oost.

Beide zijn in twin uitvoering voor mijn Vu+ Duo.

 

Daar ik ver buiten de footprint zit, heb ik hier, af en toe met regen, wel uitval van signaal op

Astra 19.2 oost en ook op de andere.

Het moet dan wel hard regenen.

 

Voor de Flens LNB, 2 links voor het merk,

LNB:  TWF-031

Feedhorn met Flens:  ADF-120

 

http://www.gionlineshop.co.uk/product_result.php?gID=55&type=2&group=C120%20LNBs&sm=1

 

http://www.gionlineshop.co.uk/product_result.php?gID=32&type=2&group=Feed%20Horn&sm=1

 

 

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ emekli dat ziet er ook niet verkeerd uit. en de prime focus lnb is kleiner dan ik dacht
Ik ken Anamur en met name Anamurium.
Anamur dat is nog eens 120 KM verder? (emekli, gepensioneerde Turk?) 

Hoe groot is jou schotel?

Hoe stel je een feedhoorn af gewoon op het beste signaal?

aangepast door jschoonh

Vroeger stoppen met werken is altijd een keuze :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon ongeveer 3½ km. van Anamuryum, aan het strand. Dat kon je al op de foto´s zien.

Hoeveel km. het naar Alanya is, weet ik niet precies, maar langer dan 3 uur met de bus.

 

On Topic:

De schotel is 160 cm., een afwijkende grootte, normaal 150-, 180 cm. en groter.

Voor regenreserve, zou ik zeker 180 cm. moeten hebben.

Dit heeft alles te maken met hoe een provider uitzendt.

Zal niet in detail gaan, maar het heeft met bandbreedte besparing te maken, ofwel overgaan van QPSK naar 8PSK.

Het signaal wordt dan zwakker en kan, zeker buiten de "footprint", drastisch verminderen.

 

Afstellen van de Flens LNB, doe ik met de ontvanger en een klein TV-tje naast de schotel,

meetapparatuur heb ik niet, gelukkig wel een plat dak. Heb zo al veel mensen hier kunnen helpen.

 

Eerst de LNB in de houder, dan voorzichtig, schroefdraad is erg fragiel,de ronde schijf er op draaien.

De "ringen" kijken richting schotel.

Als dat klaar is, de LNB bijna vast zetten in de houder, hij moet nog net kunnen draaien.

Als je voor de schotel staat, de LNB ongeveer tussen de 40 en 45 graden tegen de klok in draaien en nu echt vastzetten.

Dan de "schijf" op de feedhorn draaien tot je het sterkste signaal hebt.

Dat gaat wat moeilijk, je mag NIET voor de schotel staan, zelfs je arm neemt al signaal weg.

Maar, met een beetje tijd erbij, is het goed te doen.

 

Onderaan, bij de "handtekening", kan je zien wat ik nog aan schotels heb staan.

 

Nog vragen, laat maar weten.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@emekli,
Bedankt helemaal duidelijk.

Dat 8PSK is ook precies het probleem. De meeste Duitse kanalen knallen b.v naar binnen. maar steeds meer canal digitaal kanalen word steeds moeilijker

Vroeger stoppen met werken is altijd een keuze :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met sommige Duitse kanalen ook last, die doen ook mee met 8PSK, zelfs vandaag op een onbewolkte dag.

Dit zijn ze;

hr Fernsehen HD, alles van MDR HD en rbb HD, die vallen ´s morgens en ´s avonds kort weg.

 

Eins Plus HD, Eins Festival HD en tagesschau 24 HD zijn laat in de middag maar zo´n 2 uur te ontvangen en dan zijn ze weer weg.

 

Nu alles nog wel te ontvangen in SD, maar dat wordt in 2018 afgeschakeld.

Na 20.00 is VRT Ketnet ook foetsie en alles door dat 8PSK gedoe.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Beste jschoonh

 

Ik geloof er geen fluit van dat jou schotel een f/D-verhouding heeft van 0,51. Dat zou betekenen dat de voorzijde van de lnb 76cm van het middelpunt van de schotel af zou staan.

Volgens mijn staat de lnb ongeveer 55cm van de schotel af en heeft je schotel een f/D-verhouding van ongeveer 0,37 en moet je gewoon een instelbare feedhorn hebben voor de Astra 19,2 die standaard instelbaar zijn tussen f/D 0,32-0,43.

 

Zou je de afstand tussen de voorzijde van de lnb die in de klem staat en de schotel eens voor me op willen meten.

 

En smetje, voor de zoveelste keer sla je de plank volledig mis. Ga mensen geen dingen adviseren waar je geen verstand van hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jschoonh

 

Ik begrijp een aantal zaken niet.

Ten eerste:

Als je daadwerkelijk een schotel zou hebben met een f/D verouding van 0,52, dan bestaan daar geen passende lnb’s voor. Dit zou een merkwaardige zaak zijn want welke schotelfabrikant maakt nu een schotel waar geen lnb’s op passen.

Zou je me het merk van de schotel eens op kunnen geven?

 

Ten tweede:

Als ik op jou schotel meet, dan zou de voorzijde van de lnb op ongeveer 55cm van de schotel af moeten staan. Ook als ik bereken hoe ver de lnb’s van de Astra 19,2 en 23,5 van elkaar af moeten staan, dan klopt die 60mm die je in de tekening aangeeft ongeveer als de afstand van de lnb tot aan de schotel 55cm is. Als de afstand 78cm is zoals jij beweert, moet de afstand tussen de twee lnb’s 93mm zijn.

Er klopt dus iets niet

 

Zou je ook eens een foto kunnen maken van de schotel van opzij gemeten waar ook de lnb’s op staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je daadwerkelijk een schotel zou hebben met een f/D verouding van 0,52, dan bestaan daar geen passende lnb’s voor. Dit zou een merkwaardige zaak zijn want welke schotelfabrikant maakt nu een schotel waar geen lnb’s op passen.


Dat is dan ook de reden dat ik de vraag hier parkeer
 
KLIK hier van een eerdere foto toen de eutelsat 7 er nog niet bij hing maar waar de schotel goed te zien is
 
De schotel richting gegevens vanaf hier voor 
De 23.5 azimuth = 194.94 elevatie = 46.9 tilt = 11.63
de 19.2  azimuth = 201.3 elevatie = 45.7 tilt = 24.01
dus azimuth 6.36 graden verschil, elevatie 1.2 graad verschil

 

zoals je kunt zien zijn elevatie en azimuth anders dan in Nederland maar de verschillen tussen de satellieten valt mee.

Als voorbeeld het azimuth verschil in Rotterdam zou 5.19 zijn en de elevatie  1.82

 

Overigens zijn de LNB posities in de praktijk gevonden.
Het werkt ook allemaal uitstekend alleen met de huidige veranderingen in modulatie techniek kom ik wat te kort op de 19.2 de rest werk altijd, onweer uitgezonderd.

 

Vandaar de vraag of iemand een LNB advies heeft om te proberen een paar db te winnen.

Vroeger stoppen met werken is altijd een keuze :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Ik acht jouw kennis heel hoog, dus wil je zeker niet de grond in boren.

Ook jij helpt met jouw kennis heel veel mensen en ga dus zo door.

Maar ik als "Turkije ontvangst expert" denk nu toch echt de goede info gegeven te hebben.

Woon hier ruim negen jaar en heb veel ervaring.

Tientallen mensen hebben er hun profijt al mee kunnen doen.

Ik installeer de boel, gratis omdat het mijn hobby is en wil er geen geld voor.

Naar f/D verhoudingen kijken we hier niet, omdat we het meestal met de karige en dure middelen moeten doen

die hier te verkrijgen zijn.

Gewoon LNB´s plaatsen, zien welke de beste resultaten geven en genieten maar van de TV uitzendingen.

Daarom adviseer ik hier iedereen een Flens LNB te nemen van een goed merk,

want aan de rand van de footprint stort het signaal gelijk in elkaar.

 

Bij mij werkt alles naar tevredenheid, maar 18 km. verder naar het oosten heb ik een zelfde installatie gezet met gelijke ontvanger.

Het was om te huilen, er moest een 180 cm. schotel aan te pas komen.

En zo houd ik mij, met mijn ervaring hier, van de straat.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Emekli

 

Natuurlijk ben jij een expert voor wat betreft de ontvangst in Turkije. Jij hebt voor de ontvangst van de Astra 19,2 een Invacom-lnb zitten met verstelbare feedhorn van f/D 0,32-0,43. Dat is ook normaal voor een primefocus schotel, maar @jschoonh zegt dat hij een primefocus schotel heeft met een f/D van 0,52 en dat is vreemd.

Een normale offset-lnb heeft een f/D verhouding van 0,6. Dit betekent dus dat er voor die schotel geen passende lnb is.

Omdat het daar in Turkije moeilijk is om de Astra 19,2 te ontvangen, moet er dus een lnb geplaatst worden die past.

 

Zoals de situatie nu is, is er dus een lnb geplaatst voor de Astra 19,2 voor een offsetschotel en niet voor een prime-fucus schotel. Dit betekent dat die lnb maar een stukje van de schotel gebruikt. Je krijgt dus zeker niet de maximale versterking die je met een schotel van 150cm kunt halen en dat is zonde.

Kijk voor die andere lnb’s maakt dat weinig uit omdat die signalen toch veel sterker zijn.

 

Om @jschoonh meer signaalreserve te geven voor de Astra 19,2, moet dus eerst bepaald worden welke f/D-verhouding de schotel heeft en daar probeer ik achter te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...