Ga naar inhoud


EPSON printer wil niet via netwerk printen, heeft wel IPadres


joker55
Ga naar oplossing Opgelost door Pionewbie,

Aanbevolen berichten

Korte voorgeschiedenis. Een jaartje geleden heb ik een EPSON laserprinter aangeschaft ( EPSON AL M2400DN, met extra papierbak) Via de USB poort werkt hij prima, en later via een externe printerserver werkt hij ook prima vanaf 3 PC's, elk op WIN-XP, 32bits, maar ook via de printerserver op de USB poort.

De printer heeft ook een netwerk aansluitning, en kan ook via netwerk printen. Toen niet zoveel zin in om dit juist te configureren, ook al omdat het niet direct werkte.

 

Met het vernieuwen van enige hardware en WIN7-64bits, zijn er geen drivers beschikbaar voor die printerserver, en wil ik eindelijk die EPSON op het netwerk aansluiten om zo de printerserver te omzeilen. Echter, ik krijg met geen mogelijkheid die EPSON aan de praat via netwerk.

Als ik een configprint-out uitdraai, zie ik wel staan in het netwerkgedeelte:

- Netwerk I/F: ON

- Get IPAddress: PANEL

- IP: 192.168.4.16

- SM: 255.255.255.0

- GW: 192.168.4.2

- Netware: ON

- MS Netwerk: OFF

- AppleTalk: ON

 

De nieuwste drivers en config programma gedownload van de EPSON site, en volgens de handleiding zou je hem met het EPSON config programma moeten kunnen vinden, en juist configureren. Als ik de printer via die printerserver aansluit, en dan op mijn laptop ( WIN 7 - 32b) laat zoeken, geeft hij : comm error. Raar, want ik kan prima printen via die laptop, hij staat ook in de lijst.

Sluit ik dan voor de zekerheid die EPSON rechtstreeks via de USB poort aan, op de laptop, kan ik ook printen na drivers setup, maar het config programma ziet hem nog steeds niet, (maar krijg geen comm error) zelf als ik instel als zoek-IP: 192.168.4.16. Er is geen extra paneeltje op de printer waar ik iets vanaf kan lezen, dus ik ben afhankelijk van dat stomme config programma.

Mijn hele thuisnetwerk zit overigens in de 192.168.1 range.

Doe ik nog iets fout, of zie ik iets over het hoofd, of kan hij nu alleen maar via een apple machine geconfigureerd worden?

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Staat er duidelijk! MS-NETWORK:OFF. Zou beginnen om deze eerst op ON zetten. AppleTalk is alleen interessant als je over dergelijk apparaten beschikt. Zorg voor goede thuisnetwerk naam, NetBIOS over TCP op aan. Klaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pionewbie: De gouden tip, printer resetten. Ik zat zelf ook al zoiets te denken, maar wist niet hoe ik dat kreng moest resetten. Op diverse fora stond voor een reset dat ik de 'info' knop ingedrukt moest houden bij aanzetten, en hier ging ik de bietenbrug op. Maar het is de cancel job knop.

Geweldig, na deze handeling stond hij wel op 192.168.1.20 (waarschijnlijk een IP gekregen van de DHCP server) maar toen herkende het config programma hem direct. Daarna alles ingesteld, Apple op disable, MSWIN op enable. De printer een vaste IP adress gegeven buiten de bereik van de DHCP, en de printer werkt!!!

 

Alle hartelijk dank voor de tips.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...