Ga naar inhoud


digitenne houdt mischien op, hoe nu TV opnemen?


Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

Ik heb nu een goed werkende configuratie om digitenne op te nemen. Ik heb net gelezen dat digitenne mogelijk stopt in 2017. https://tweakers.net/nieuws/95195/uhf-frequenties-digitenne-worden-mogelijk-na-2017-ingezet-voor-mobiel-gebruik.html

 

Ik vraag me nu af wat de alternatieven zijn. Ik vraag niet hoe de coderingssystemen te omzeilen zijn, ik wil betalen voor de smartcard.

 

Welke van de onderstaande systemen zijn op te nemen op een PC?

-UPC (uit mijn hoofd DVB-C met CI+)

-Ziggo (ik denk ook DVB-C met CI+)

-Kanaal digitaal (DVB-S, ik weet zo niet welke codering gebruikt wordt)

-Interactieve TV KPN (IPTV, ik weet niet welke codering)

-Interactieve TV tele2

-Iets anders?

 

Groetjes,

Cedric

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarom op een PC? Wat is er mis met een ontvanger met harddiskrecorder?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom op een PC? Wat is er mis met een ontvanger met harddiskrecorder?

Ik heb alleen ervaring met de digitenne harddisk recorder van mijn ouders. Ik heb er niet recent naar gekeken, maar enkele jaren geleden had deze de volgende nare eigenschappen:

-8 opnameregels, niet meer dan dat

-als de stroom uitgevallen is, dan is de lopende opname niet meer te vinden op de harde schijf. De ruimte is echter niet meer beschikbaar. Als dit een aantal keren is voorgekomen (zuinige ouders die het hele TV meubel uitzetten), dan moet de harde schijf geformatteerd worden om de ruimte weer terug te krijgen.

-Geen enkele manier om de opnames op een ander apparaat te bekijken, geen USB poort, geen LAN, en de inhoud van de harde schijf is versleuteld. Ook geen DVD recorder functie.

-Geen HDMI uitgang, alleen scart. Dus beeld moet 2x omgezet worden van digitaal->analoog en weer terug.

 

op mijn PC kan ik veel meer doen, niet alleen heb ik geen van bovenstaande problemen, maar ik kan ook:

-De pc laten zoeken wat er op TV is, en een aantal afleveringen in voorraad houden.

-Ongelimiteerde keuze in opslag, kan op ATA, SATA harde schijven, NAS oplossingen, en zelfs (als ik genoeg upload zou hebben) direct naar diverse upload sites.

-Geen enkele vorm van encryptie, dus ik kan mijn opnamen meenemen op mijn tablet.

-Live TV kijken via het netwerk op ieder apparaat dat een browser met VLC heeft.

-Opnames plannen via de webserver, dus overal ter wereld mijn opnames kunnen beheren. (wel goed wachtwoord kiezen)

-PC kan automatisch aan en uit, dus niet meer stroomverbruik dan nodig.

-Vrije keuze in hardware, ik heb het hele handeltje (met wat performance issues) op een oude NAS laten draaien. De enige voorwaarde is dat het apparaat dat ik wil gebruiken linux draait, en voldoende performance heeft.

 

Om bovenstaande redenen denk ik dat een PC altijd superieur is tov een harddisk recorder, tenzij de harddiskrecorder linux draait zonder bootlader lock.

Met vriendelijke groet,

Cedric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, tijden veranderen. Overigens heb ik wel het idee dat jij de wensen van jouw ouders door elkaar haalt met de wensen van jou :D

 

Afhankelijk van je leverancier zijn er wel mogelijkheden. Ik lees dat wel eens maar ik zit bij Ziggo en meer smaken heb ik niet, misschien alleen KPN nog.

Mijn vriendin neemt alles wat ze wil kijken op met een Samsung interactieve ontvanger met harddisk. Natuurlijk in HD dus met HDMI. Ziggo heeft ook een Android app waarmee je TV kunt kijken dus dat is mogelijk.

 

KPN neemt programma's op in de KPN cloud heb ik begrepen. Misschien kan je daarmee je opnames beheren overal ter wereld. Kijken zal vanwege rechten wel niet kunnen. Hoewel ik die behoefte niet helemaal begrijp.

 

Geen encryptie kan je natuurlijk verder wel op je buik schrijven. Dat gaat met CI+ alleen maar erger worden.

 

Maar goed er zijn mogelijkheden. Misschien vind je meer info op de site van hardware.info of Tweakers.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mensen hebben het nog niet door, maar volgens mij hangt het allemaal samen met de wens van rechts Nederland om de publieke omroep helemaal om zeep te helpen zodat we net als in Amerika alleen nog maar nieuws krijgen van het uiteraard niet onpartijdige bedrijfsleven. Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van een commerciële exploitant. Als we een normale overheid hadden dan zouden ze net als in de analoge tijd de zenders gebruiken voor de verbreiding van de publieke televisie. Nederland 1-2-3 in HD kwaliteit, de Nederland 24 zenders in gewone kwaliteit, de voor elk gebied geldende provinciale zender en dan eventueel nog de drie Vlaamse publieke zenders. Misschien is het tijd dat de Nozema her-opgericht wordt zodat we eindelijk van die geldklopperij van KPN af zijn. We betalen met ons belastinggeld voor ontzettend veel programma's, het lijkt niet meer dan normaal dat we die programma's dan ook kunnen krijgen zonder de verplichting het bedrijfsleven rijk te maken. En ondanks alle propaganda die het tegendeel beweert is het natuurlijk mesjogge dat de commercie ons als volk zou beletten om een eigen omroepsysteem te willen hebben zonder dat de commercie daar greep op krijgt. Het omgekeerde gebeurt immers ook niet? Ik zie de VARA of VPRO zich al willen bemoeien met wat RTL of SBS doet...En als de concerns die RTL-SBS bezitten dat willen dan mogen ze wat mij betreft op eigen kosten daar best een eigen commercieel pakketje aan elk van die zendtorens toevoegen.

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Applaus voor paulvr

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst moeten we in 2017 nog maar zien of het afgelopen is met digitenne.

Als je wilt opnemen op een PC kunnen we e.e.a. wel wegstrepen.

Welke van de onderstaande systemen zijn op te nemen op een PC?

-UPC (uit mijn hoofd DVB-C met CI+)

-Ziggo (ik denk ook DVB-C met CI+)

-Kanaal digitaal (DVB-S, ik weet zo niet welke codering gebruikt wordt)

-Interactieve TV KPN (IPTV, ik weet niet welke codering)

-Interactieve TV tele2

-Iets anders?

 

Groetjes,

Cedric

UPC of Ziggo: Je kan niet kiezen tussen die twee. Je woont óf in UPC- óf in Ziggogebied. (Of Delta of Caiway of Kabel Noord enz. enz.) Dus welke is het?

De overname van Ziggo door UPC maar even terzijde gelaten.

Vrij kunnen opnemen met CI+ is wellicht in de toekomst ook niet meer mogelijk. In mijn ogen zo veel het kan CI+ vermijden.

CI+ is overigens niet de codering, maar het type CAM dat door o.a. Ziggo gebruikt wordt.

Bij UPC kan je alleen de eigen ontvangers gebruiken buiten het ongecodeerde pakket. Dat kan je met elke DVB-C TV-kaart of USB-tuner bekijken en opnemen.

Ziggo codeert met Irdeto en heeft wel ontvanger keuze, dus m.i. moet dat dan ook met een PC met DVB-C, een kaartlezer en een softcam ook lukken.

Het is overigens nog maar de vraag welk systeem bij een eventuele overname gehandhaafd blijft.

 

KPN en Tele2 kan je helemaal vergeten, dat werkt alleen met hun eigen ontvangers en opnemen in de cloud, wat je overigens alleen thuis weer kan bekijken.

Die cloud-oplossing van KPN is puur om €5 extra per maand te incasseren voor het opnamepakket.

 

Dan satelliet (Canal Digitaal, codering SECA/Mediaguard3). Verreweg het meest open platform van allemaal.

DVB-S2 TV-kaart(en) of USB, kaartlezer en softcam en opnemen maar...

 

Verder heeft niemand een glazen bol en kan alles over drie jaar makkelijk weer heel anders zijn.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het sowieso wel apart om al vooruit te kijken naar 2017, met de evolutie van technologie is dat wel erg ver vooruit en kan tegen het zover is onze hele manier van media benaderen veranderd zijn.

Ik heb zelf mij volledig gericht op een totaal systeem met DVB link en DVB-S2 omdat dit "nu" veel vrijheid biedt maar ik ga er eigenlijk van uit dat binnen een 4 tal jaar dit soort oplossingen alweer passé zijn. Wie weet welke mooie oplossingen er tegen dan tot onze beschikking zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het sowieso wel apart om al vooruit te kijken naar 2017, met de evolutie van technologie is dat wel erg ver vooruit en kan tegen het zover is onze hele manier van media benaderen veranderd zijn.

Ik heb zelf mij volledig gericht op een totaal systeem met DVB link en DVB-S2 omdat dit "nu" veel vrijheid biedt maar ik ga er eigenlijk van uit dat binnen een 4 tal jaar dit soort oplossingen alweer passé zijn. Wie weet welke mooie oplossingen er tegen dan tot onze beschikking zijn....

Je zou zomaar gelijk kunnen krijgen, maar bij mij (persoonlijk) zal satelliet nooit passé worden voor omroep dus.

Alle zenders uitzenden vanaf één plek (de satelliet) en in heel Europa kunnen ontvangen.

Helaas door de grote hoeveelheid kabelabonnees in NL (en België) en dus zeer weinig satelliet-kijkers zie ik de satelliet-distributie in de Benelux om commerciële redenen nog wel verdwijnen.

Helaas. Dat is in het buitenland wel anders..

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

OT: Nederland is gewoon te klein om een gevarieerd medialandschap te onderhouden. Kijk naar bv. Duitsland of de UK, daar heb je wel een gevarieerd (regionaal) aanbod. Om dezelfde reden is(zijn) Nederland(ers) ook zo benauwd gelijkvormig. Ze(We) kijken allemaal dezelfde shit en lullen over dezelfde shit. 

Assumption is the mother of all fuckups

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Je moet in dit soort gevallen gewoon een videorecorder kopen het liefst een beetje oud model.

Zelf heb ik een paar jaar geleden een oud model VHS recorder nieuw in doos gekocht.

Deze apparaten weten niet wat CI+ is en nemen daarom alles gewoon op.

aangepast door leo1949

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

In het VHS tijdperk hadden ze Macrovision. Die zorgde voor een puls over de sync heen zodat het beeld begon te klapperen bij verkeerd kopiëren. Dat waren nog eens tijden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...