Ga naar inhoud


Systeem Image maken van verschillende Linux versies


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op dit moment ben ik om en om verschillende Linux versies aan het installeren om voor de onderlinge verschillen duidelijk te krijgen.

Nadat ik een van die versies volledig heb geconfigureerd wil ik daarvan een Image op een bij voorkeur USB stick maken zodat ik die configuratie op een later tijdstip weer opnieuw kan gebruiken zonder alle instellingen opnieuw te moeten maken.

 

Ik heb nu Ubuntu 12.04 volledig naar mijn zin geïnstalleerd en wil nu de volgende versie uitproberen maar vooraf eerst even de configuratie veilig stellen.

Heb al gezocht naar mogelijkheden en dacht dat dit met het commando mkisofs moest kunnen om een opstartbare Linux.ISO aan te maken met daarin alle instellingen, geïnstalleerde programma's, etc.

 

Voor zo ver ik het heb kunnen vinden zouden de onderstaande commando's dat moeten kunnen bewerkstelligen, is dit correct?

 

mkisofs -q -V VOLUME_NAME -b isolinux.bin -c boot.cat -no-emul-boot -boot-load-size 4 -boot-info-table -R -J -T -o /LinuxISO.iso

 

Nu heb ikzelf al een poging ondernomen maar kom in het terminalvenster van Ubuntu niet in de root (zit in /home$) en volgens mij heb ik dit nodig om e.e.a. te kunnen uitvoeren.

Kan mij iemand verder op weg helpen en wellicht is er een gemakkelijkere optie om een installatie te bewaren om later weer te gebruiken.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

dat kan veel simpeler. Www.clonezilla.org, even een boot cd downloaden en starten, de rest wijst zichzelf in nette menutjes. Je kan dan een usb disk  of smb share of nfs server opgeven waar je je images weg wilt schrijven.

 

sowiso zou je sudo voor dat commando moeten zetten en even je password opgeven zodat je dat commando als root user zou kunnen uitvoeren. Maar clonezilla werkt veel eenvoudiger (en daar kan je zelfs je hele disk mee imagen als je dat zou willen), en windows partities ook, wat je maar wil.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, CloneZilla is een prima optie, heb van de partities een Image gemaakt en weer teruggezet.

Het was wel even uitzoeken welke optie je nu precies wanneer moet aanklikken maar het is gelukt.

 

Nu had ik de keuze om een Image te maken van de partities of van de hele disk.

Ik heb gekozen voor de partities want als ik een Image wil maken van een Multiboot systeem (zoals bv, WIN en Linux) dan wil ik natuurlijk alleen de partities van Linux backup'pen.

Je moet dan wel goed uitkijken welke partities wel en welke niet.

Nu was heel makkelijk omdat ik alleen Linux had.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...