Ga naar inhoud


Multifeed in Spanje


Gast TonN
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste mede-schotelaars,

 

Wie kan mij helpen met het instellen van mijn LNB's voor Astra 1/(2)/3?

Ik heb een Gibertini 100cm schotel met een multifeed houder.

Astra 1 en vooral 3 zijn het belangrijkst. Verder heb ik nog wat LNB's over

voor eventuele extraatjes, zoals Astra 2/Eutelsat.

Locatie is omgeving Alicante, 38.18N, 0.89W.

Momenteel staat de schotel gericht op 19.2E met één enkele LNB,

dus nog zonder de multifeed houder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste TonN

Welkom op dit forum.
Je zult de UK-spotbeam in Alicante niet kunnen ontvangen met de BBC, ITV en Channel 4-zenders maar wel een paar honderd Engelse zenders op de Europa beam van de Astra 2F, de North- en Southbeam van de Astra 2A en de zenders van de Eutelsat 28.5.
Zou jij mij "maat X" eens op willen geven van de Gibertini-schotel zoals in de bijlage is aangegeven.
 

post-60869-0-97786300-1397228696_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker. Ik zal morgen eens het dak op klauteren met de meetlat.

Het begint nu een beetje te onweren. Niet zo'n handig moment :-(

 

Zo, kom net van het dak af :-)

Mijn schotel ziet er ietsje anders uit dan op jouw plaatje. De mijne heeft nl. 3 rijen bouten.

Gemeten vanaf plm. 40% van de onderkant kom ik op zo'n centimeter of 75.

Gemeten vanaf de bovenste rij boutjes kom ik op 78 cm.

 

Volgens mij zit de voorkant van de LNB ook niet helemaal netjes in het brandpunt?

Ontvangst is overigens uitstekend :-)

post-34356-0-87919200-1397289601_thumb.jpg

post-34356-0-03373700-1397289634_thumb.jpg

post-34356-0-26540000-1397289663_thumb.jpg

aangepast door TonN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Alicante heb ik voor een Gibertini 100 het volgende voor je uitgerekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 39 graden om de Astra 23,5 te vinden.

De afstanden van de lnb's moeten als volgt staan:
Tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 65mm
Tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 68mm
Dit moet je meten van voorzijde lnb tot voorzijde lnb van pukkeltje tot pukkeltje.
De Astra 23,5-lnb moet in het midden staan.
Stel de rail 21,43 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 19,2-lnb moet 49mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2-lnb.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Astra 19,2 op 17 graden
Astra 23,5 op 20 graden
Astra 28,2 op 26 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.
De kop moet 10mm van de lnb-klem staan. Jij hebt ze er tegenaan staan.
Richt nu de schotel optimaal uit op de Astra 23,5 zonder diseqc-switch zodat je maximale signaalkwaliteit hebt, geen signaalsterkte. De andere twee satellieten ontvang je nu ook optimaal.
De Astra 23,5 staat in Alicante waar om 11.23uur de zon staat.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Alicante heb ik voor een Gibertini 100 het volgende voor je uitgerekend:

 

Stel de elevatie van de schotel in op 39 graden om de Astra 23,5 te vinden.

 

De afstanden van de lnb's moeten als volgt staan:

Tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 65mm

Tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 68mm

Dit moet je meten van voorzijde lnb tot voorzijde lnb van pukkeltje tot pukkeltje.

De Astra 23,5-lnb moet in het midden staan.

Stel de rail 21,43 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 19,2-lnb moet 49mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2-lnb.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:

Astra 19,2 op 17 graden

Astra 23,5 op 20 graden

Astra 28,2 op 26 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

De kop moet 10mm van de lnb-klem staan. Jij hebt ze er tegenaan staan.

Richt nu de schotel optimaal uit op de Astra 23,5 zonder diseqc-switch zodat je maximale signaalkwaliteit hebt, geen signaalsterkte. De andere twee satellieten ontvang je nu ook optimaal.

De Astra 23,5 staat in Alicante waar om 11.23uur de zon staat.

 

 

Helemaal geweldig!

Bedankt, Sprietje. Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Alicante heb ik voor een Gibertini 100 het volgende voor je uitgerekend:

 

...

Stel de rail 21,43 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 19,2-lnb moet 49mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2-lnb.

...

 

Sprietje,

 

Mijn multifeed rail kan alleen horizontaal gemonteerd worden, dus niet 21,43 graden schuin.

Ik kan wel de hoogte van de LNB's instellen, maar daarmee kan ik max. 40mm overbruggen.

Die 49mm tussen Astra 19,2 en Astra 28,2 gaat me dus niet lukken.

Ook kan ik door de constructie de Astra 23,5 niet exact in met midden plaatsen. Wel bijna.

Wat moet het hoogteverschil tussen Astra 19,2 en Astra 23,5 zijn? 2,4mm?

Kan ik de Astra 19,2 misschien een ietsiepietsie voorover kantelen en de Astra 28,2 een

ietsiepietsie achterover? Of klopt de berekening dan niet meer?

 

Andere vraag. Op welke zender/transponder kan ik het best de Astra 23,5 uitrichten zonder HD ontvanger?

Die HD ontvanger komt er wel, maar heb ik nog niet in huis.

 

Ik zal niet de eerste zijn die het suggereert, maar heb je er al eens over nagedacht om voor

je berekeningen een web-site in te richten? Scheelt je misschien een hoop tijd. Of vind je het

gewoon te leuk om zelf de berekeningen te doen ;-)

aangepast door TonN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat kunst en vliegwerk is die rail best wel een beetje schuin te zetten zodat je in totaal 49mm hoogteverschil kunt krijgen. Dat de Astra 23,5 niet exact in het midden zit is niet erg. Het hoogte verschil tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet 24mm zijn.
De lnb's iets voor- of achterover kantelen is geen goed idee. Ze tasten dan niet meer het volledige schoteloppervlak af.
Een zender op de Astra 23,5 waar je nog geen HD-ontvanger voor nodig hebt is Sláger TV op 11895V DVB-S, QPSK, 27500, FEC 5/6

Bij die berekeningen zitten flink wat variabelen die zich niet zomaar in een automatische berekening laten vatten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat kunst en vliegwerk is die rail best wel een beetje schuin te zetten zodat je in totaal 49mm hoogteverschil kunt krijgen. Dat de Astra 23,5 niet exact in het midden zit is niet erg. Het hoogte verschil tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet 24mm zijn.

De lnb's iets voor- of achterover kantelen is geen goed idee. Ze tasten dan niet meer het volledige schoteloppervlak af.

Een zender op de Astra 23,5 waar je nog geen HD-ontvanger voor nodig hebt is Sláger TV op 11895V DVB-S, QPSK, 27500, FEC 5/6

 

Bij die berekeningen zitten flink wat variabelen die zich niet zomaar in een automatische berekening laten vatten.

 

 

De rail zelf is van massief staal en laat zich echt niet buigen.

De verbindigsstukken zijn van gegoten aluminium. Daaraan buigen zal 'krak' tot gevolg hebben.

Eigenlijk een waardeloze constructie, maar ja, ik had dit toevallig nog liggen.

 

V.w.b. de berekeningen. Ik geloof je meteen dat er ontzettend veel factoren van invloed zijn, maar als

IT-er heb ik altijd de neiging om zulke dingen in een model te gieten zodat een machine er wat

mee kan. Het zou in ieder geval een uitdaging zijn.

post-34356-0-92600900-1397312110_thumb.jpg

post-34356-0-98573600-1397312127_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken veel verschillende rails voor een Gibertini 100 maar deze had ik nog niet gezien.
Tja, zet de lnb's dan maar op maximaal hoogteverschil, dan komen de lnb's ongeveer 4-5mm op de verkeerde hoogte te staan maar daarmee zullen ze de satellieten zeker wel ontvangen alleen verlies je wat signaal.
Tja, een Gibertini is gemaakt voor Italië. In Spanje moet alles veel schuiner staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ken veel verschillende rails voor een Gibertini 100 maar deze had ik nog niet gezien.

Tja, zet de lnb's dan maar op maximaal hoogteverschil, dan komen de lnb's ongeveer 4-5mm op de verkeerde hoogte te staan maar daarmee zullen ze de satellieten zeker wel ontvangen alleen verlies je wat signaal.

Tja, een Gibertini is gemaakt voor Italië. In Spanje moet alles veel schuiner staan.

 

 

Vorige week mijn nieuwe ontvanger binnengekregen en vandaag maar eens het dak op gegaan om de multifeed houder te monteren.

Ik ben uiteindelijk onverrichter zake weer afgedaald :-(

Deze houder is echt bagger. De LNB houders kunnen niet fatsoenlijk vastgezet worden.

Het is allemaal gegoten alu en zeer gammel. Te strak aandraaien betekent 'krak' en niet strak genoeg aandraaien betekent dat

de LNB met minimale inspanning gewoon kan verdraaien.

Goedkoop is duurkoop, zo blijkt maar weer eens.

Iemand nog suggesties voor een fatsoenlijke houder voor mijn Gibertini "L" 100cm?

Moet geschikt zijn voor Astra 1/2/3 en goed in hoogte verstelbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Tja, met dat soort rails is het een monnikenwerk om de lnb's goed af te stellen. Je kunt er alle kanten mee op. Omhoog, omlaag, schuin omhoog, schuin omlaag, naar liks, naar rechts naar voor en naar achter. Zoek het maar uit.
Ik zou kiezen voor de originele lnb-klem die bij de Gibertini hoort  en daar de
Wentronic-3-fach-Multifeedhalter-fuer-23-40-LNB. Die kun je kopen in kunststof of aluminium. Je kunt de twee buitenste houders zo draaien, dat alle lnb's mooi naar het midden van de schotel zijn gericht.

Nog mooier is de wentronic-sat-feedhalter-67306
 

post-60869-0-30832900-1401537858.jpg

post-60869-0-58215400-1401537883_thumb.jpg

post-60869-0-41851800-1401538435_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met dat soort rails is het een monnikenwerk om de lnb's goed af te stellen. Je kunt er alle kanten mee op. Omhoog, omlaag, schuin omhoog, schuin omlaag, naar liks, naar rechts naar voor en naar achter. Zoek het maar uit.

Ik zou kiezen voor de originele lnb-klem die bij de Gibertini hoort  en daar de

Wentronic-3-fach-Multifeedhalter-fuer-23-40-LNB. Die kun je kopen in kunststof of aluminium. Je kunt de twee buitenste houders zo draaien, dat alle lnb's mooi naar het midden van de schotel zijn gericht.

Nog mooier is de wentronic-sat-feedhalter-67306

 

 

Top. Deze ga ik bestellen.

De kunststof variant lijkt mij zo op het eerste gezicht het meest flexibel qua instelling.

Ik hoop alleen wel dat het kunststof bestand is tegen de brutale spaanse zon.

De alu variant heeft zo te zien een vaste kromming en is blijkbaar afgestemd op een bepaalde schotel diameter.

Die is dus minder geschikt?

aangepast door TonN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Wentronic-3-fach-Multifeedhalter-fuer-23-40-LNB is zowel in kunststof als aluminium te koop. Ze zijn identiek dus wat betreft de instelmogelijkheid zijn ze precies hetzelfde. In Nederland is aan de kunststof uitvoeringen makkelijker aan te komen dan aan de uitvoering in aluminium.
Ik heb zelf de kunststofuitvoering in Spanje een jaar gebruikt en ik heb niet kunnen merken dat van een jaar intensieve zon hij daar iets van geleden heeft maar ik vind de kunststof uitvoering niet erg stabiel.
De aluminium uitvoering van beide types zijn geweldig.
Dat laatste model is ook te koop onder de naam: Goobay LNB Multifeedhalter
Maar als je wilt weten waar je ze kunt kopen, zoek dan altijd op Google.de (Duitsland dus) en niet op Google.nl.
Heel veel shops die ze verkopen. Sommige versturen alleen binnen Duitsland, anderen naar alle landen.

Die vaste kromming is voor schotels tussen 85 en 100cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Wentronic-3-fach-Multifeedhalter-fuer-23-40-LNB is zowel in kunststof als aluminium te koop. Ze zijn identiek dus wat betreft de instelmogelijkheid zijn ze precies hetzelfde. In Nederland is aan de kunststof uitvoeringen makkelijker aan te komen dan aan de uitvoering in aluminium.

Ik heb zelf de kunststofuitvoering in Spanje een jaar gebruikt en ik heb niet kunnen merken dat van een jaar intensieve zon hij daar iets van geleden heeft maar ik vind de kunststof uitvoering niet erg stabiel.

De aluminium uitvoering van beide types zijn geweldig.

Dat laatste model is ook te koop onder de naam: Goobay LNB Multifeedhalter

Maar als je wilt weten waar je ze kunt kopen, zoek dan altijd op Google.de (Duitsland dus) en niet op Google.nl.

Heel veel shops die ze verkopen. Sommige versturen alleen binnen Duitsland, anderen naar alle landen.

 

Die vaste kromming is voor schotels tussen 85 en 100cm.

 

 

Dank je, Sprietje.

Ik heb de kromme besteld in Duitsland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...