Ga naar inhoud


Wat is de beste manier om te feedhunten?


radio man

Aanbevolen berichten

Ik kon zo gauw geen faq hierover vinden dus ik hoop dat ik deze vraag hier kan stellen...

 

Jaren geleden vond ik het leuk om satellieten met mijn diseqcrotor af te zoeken m.b.v. het boekje dat je nu en dan bij het Veronicablad kreeg.

Dat is er niet meer.

 

Ik heb nu een 110cm schotel-met-rotor, de ontvanger is een Vu+ Duo2, maar ik heb ook nog een Dream DM8000 die ik zonodig speciaal voor feeds zou kunnen gebruiken (om de familie niet te storen... ;)

Wat ik nou mooi zou vinden is een soort zoekloop, waarbij steeds een volgende sat/trp wordt afgezocht/overgeslagen.

Bestaat er een ontvanger waarbij zoiets mogelijk is?

 

Hoe doen jullie het?

Tips allemaal welkom! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bovenaan als sticky in dit forum zie je een mooie faq maar dan wel met een PC, maar dat is dan wel veel beter met blindscan en dat moet wel bij feedhunten in het digitale tijdperk aangezien je van te voren niet de parameters weet waarop en waarmee de feed uitzendt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een satellietontvanger die een blindscan heeft zoekt van alle satellieten waar je opdracht voor geeft, alle frequenties af die mogelijk zijn.
Per satelliet zoekt hij dan in de lage band in kleine stapjes de horizontaal- en verticaal gepolariseerde frequenties af, daarna hetzelfde in de hoge band.
Voor een nauwkeurige scan waarbij niet al te grote frequentiestappen worden gebruikt (soms kun je dat instellen), kan het wel bijna een uur duren per satelliet voordat alle frequenties zijn afgescand en de zenders zijn ingeladen. Hierbij kun je natuurlijk kiezen tussen alleen maar vrij te ontvangen zenders of alle zender, dus ook de gecodeerde.
Kies je voor alle satellieten voor alle zenders, dan kan het geheugen van je ontvanger wel eens snel vollopen. 10.000 geheugenplaatsen moet je dan wel minimaal hebben.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello, Heb dinsdag pas een heup operatie ondergaan dus ik hou mijn antwoord wat kort voor het ogenblik.

 

Eerst en vooral zou het interessant zijn te weten of je wilt feedhunten op persoonlijke basis , dus los van de plaats waar de ganse familie naar TV zit te kijken.

Om te feedhunten moet je gewoon gezellig op je eentje kunnen werken in bvb. een hobbyruimte.

Hiervoor heb je drie mogelijkheden : ofwel werk je enkel met een PC kaart die over een een blindscanoptie beschikt en die in combinatie staat met bvb. EBS Pro ( zie sticky hierboven ) , ofwel werkt je met een DVB-S2 ontvanger die beschikt over een zeer goede blindscanfunctie , waarbij je de frequentie stappen manueel kan instellen ( 2,4,6,.....32 MHz) en je in de zoekmode het liefst kan kiezen tot het ontvangen van enkel FTA zenders , in korte woorden het frequentiegebied ingeven waar je de feeds effectief verwacht . Ook het frequentiegebied kan je zo nodig aanpassen zodat je niet de ganse band 10700 tot 12750 dient te overlopen maar bvb. manueel in te stellen op 12500 tot 12750. Scheelt en pak van je tijd en in enkele minuten heb je resultaat. ofwel werk je met beide , eerst zoekt je met je PC kaart  i.c.m. met je ontvanger en vervolgens bekijk en verwerk je de feeds met een PC programma als bvb. DVBDream . Eventueel neem je hiervan een screenshot en post je deze op diverse feedhuntersites. Dit is eigenlijk het leuke en voor velen de bedoeling.

 

Tijdens mijn revalidatieperiode zal ik hopelijk de tijd vinden om het sticky wat te actualiseren en jullie nog meer info geven.

 

Maar eerst geef even aan wat de "echte" bedoeling is van "feedhunten" en wat je hieronder verstaat , dit zal ons al een héél stuk verder brengen. :)

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst een spoedig herstel Crazy Sat.

 

Een eigen plekje, bijv. achter de PC, is inderdaad het fijnste.

 

Qua blind scan ontvangers merk ik zelf dat de Xtrend ET9500 welke blind scan ondersteund zeer matig presteert. Hetgeen ook regelmatig op o.a. het OpenPLi forum bevestigd is.

Dan is gevoeligheid ook een belangrijke, gezien de vaak lage symbolrates.

 

Ik zie dan dat veel hobbyisten een Dr.F16 (of 15) gebruiken.

Wat is er zo goed aan die ontvanger en/of wat zijn qua ontvangst-prestaties de betere ontvangers en PC-kaarten?

 

Voor de PC met het feedhunten wil ik in ieder geval de TBS tuner zoals in de sticky besproken wordt gaan kopen i.v.m. de ondersteuning van multi-stream, 16- en 32PSK, 4:2:2 enz.

Het liefst de USB-versie.

Maar ik sta open voor suggesties.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle reageerders bedankt!

En hopelijk ben je weer gauw "in de benen", Crazy Sat!

 

Een insteekkaart is ook niet gek inderdaad, in de huiskamer is natuurlijk niet ideaal...

Heb een wat oudere pc boven, is wel lekker snel (duo2 4.8GHz).

Ik neem aan dat er ook kaarten zijn die DVB-S2 aankunnen?

En bestaan ze ook waar ik een CanDig kaartje in kan stoppen?

Want ik zie dat er ook USB uitvoeringen bestaan.

En er bestaan zo te zien diverse softwareversies.

Maar is alles actueel nog leverbaar: pci is nu echt achterhaald, toch?

 

Een andere optie zou zijn mijn Dreambox 8000 voor het opzoeken/bekijken van "rare" zenders te gebruiken.

Zou die gevoelig genoeg zijn?

Blindscan doet-ie in ieder geval wel.

 

Weer nieuwe vragen allemaal... :crazy:

 

Groet, Radio :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blindscan doet-ie in ieder geval wel.

Oh ja? Een DMM-box die blindscan doet? Weet je dat zeker?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, sorry, ik ging ervan uit omdat mijn nieuwe Vu+ Hd2 het ook kan...

Ga dit uitzoeken! ;)

Voor zover ik weet kunnen de DMM-boxen niet. Bij OpenPLi meermaals gelezen, ik geloof (mede) omdat de drivers closed source zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het feedhunten  met  een PC kaart heb ik reeds hierboven een sticky geplaatst die ik spoedig even zal aanvullen met de ideale PC blindscan kaart , TBS6925 , die enorme mogelijkheden bied in combinatie met het EBS Pro programma. Dus later meer hierover.

Nu eerst even toespitsen op het feedhunten door middel van een satellietontvanger die beschikt over de mogelijkheid van een blindscanfunctie. Verschillende ontvangers bieden deze mogelijkheid aan , jullie moeten maar zelf even op zoek gaan welke ontvangers beschikken over een goede blindscanfunctie. Met andere woorden waarbij je de frequentie manueel kan instellen ( 2,4,6,.....32 MHz) en je in de zoekmodus  kan kiezen tot het ontvangen van enkel FTA feeds of alle feeds dus ook de gecodeerde.

Reeds jaren maak ik gebruik van de befaamde Dr.HD F16.

Ik geef je een filmpje mee in real time zodat je alles mooi kan volgen hoe je op een bepaalde satelliet een heel snelle blindscan kan uitvoeren.

Als voorbeeld neem ik de populaire “feedsatelliet”  Eutelsat W3A op de 7° E .

Uiteraard is het onzin om het ganse gebied van de KU-band : 10700 tot 12750 , zowel in horizontale polarisatie of verticale polarisatie te laten scannen.

We zijn op zoek naar feeds en niet naar normale zenders en we willen de scan van de satelliet uiteraard zo snel mogelijk afhandelen.

Daarom gaan we werken met “ranges” , dit zijn gebieden waar je de feeds mag verwachten zonder gestoord te zijn van de normale TV zenders. We nemen even Lyngsat erbij voor de nodige hulp.

http://www.lyngsat.com/Eutelsat-7A.html

Hier bemerk je twee “ranges” zowel in horizontale als verticale polarisatie die hieraan voldoen bij deze satelliet.  Namelijk :   10959 tot 11192 en 12540 tot 12750 . We gaan dus enkel werken met deze ranges. Hoe dit in zijn werk gaat bij de Dr.HD F16 zien jullie in het filmpje hieronder.

Vooraleer  ik de blindscanning start verwijder ik eerst alle kanalen uit de 7°E zodat jullie kunnen zien welke feeds er werden  gevonden , dus ik start met een blanco lei.

Volg gewoon het filmpje en alles wordt uitgevoerd zoals hierboven beschreven.

Het resultaat zijn 29 feeds waarvan ,  21 FTA en 8 gecodeerd ( meestal in BISS ).

Ik geef een kort overzicht van wat we op het scherm te zien krijgen. Zie je geen beeld maar hoor je wel geluid dan is deze feed in 4:2:2 en eventueel dus te bekijken via een AZBox of nog beter op de PC met een elecard codec bvb.

Normaal zie je bij de gecodeerde feeds een slotje ($) en hoor of zie je niets. Meestal gaat het echter om BISS gecodeerde feeds , dus indien je beschikt over de juiste “key” kan je deze wel op het scherm brengen. Ik heb geluk want één van de gecodeerde feeds is  : TABLE 2  ( WK snooker in Sheffield ).

Toevallig ( hmm…) heb ik geluk want deze “key” is mij bekend. Om deze feed zichtbaar te maken volstaat een druk op de rode knop van de AB en het BISS menu komt tevoorschijn. Nu kun je deze “key”  hier inbrengen met toetsen van de AB.  Deze “key” heb ik reeds ingebracht op lijn 7 buiten het eerste teken. Als ik nu dit teken ingeef heb ik beeld.

 

Hier film :

 

 

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet kunnen de DMM-boxen niet. Bij OpenPLi meermaals gelezen, ik geloof (mede) omdat de drivers closed source zijn.

 

O.a. hier

http://www.ferraribox.com/download/addons/newnigma2/dm8000/3.2/

von ik blindscan.ipk voor de DM8000 Newnigma image, die er bij mij opzit.

Elders las ik meermalen dat de DM8000 al sinds een paar jaar blindscan ondersteunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit topic lees zie ik dat er de laatste 2 jaar geen enkele verandering (verbetering cq versnelling) zit in het feedhunten

dit lijkt mij zonde de techniek gaat toch voort.

Helaas heb ik hier geen plek onder de bomen. De jaren dat ik feedhunter was is er veel verandert en verbeterd.

 

 

Ron

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

O.a. hier

http://www.ferraribox.com/download/addons/newnigma2/dm8000/3.2/

von ik blindscan.ipk voor de DM8000 Newnigma image, die er bij mij opzit.

Elders las ik meermalen dat de DM8000 al sinds een paar jaar blindscan ondersteunt.

OK. Dan vergis ik me. Ik dacht uit mijn hoofd me iets te herinneren dat dat door één v/d ontwikkelaars bij OpenPLi gezegd was maar dat is geen NewNigma. Verder heb ik al jaren geen Dreambox meer.

Ik zou zeggen probeer het eens.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blindscan zit sinds de OE2.0 images standaard op alle HD dreamboxen
(m.u.v.DM800) en bij de DM8000 heb je een tuner nodig die dat ondersteund.

 

Je hebt keuze uit verschillende blindscan opties
- een volledige satelliet scan
- zelf een range kiezen
- alleen H of V

- alleen FTA
- enzovoort

 

Als ik een snelle blindscan bijvoorbeeld op 23.5°E wil doen, kijk ik even op Lyngsat
Daar zie je dat de meeste feeds voor 23.5°E onder andere tussen 11459 en 11679 liggen
Die range voer ik dan in en laat de box scannen; wat ongeveer drie minuten duurt.
(hoe lager je de stappen 1 tot 5 instelt, hoe sneller de scan gaat)

De gevonden transponders staan dan op het scherm en worden na afloop ingelezen.
De gevonden zenders kan je vinden in de map Nieuw

 

Voorbeeld gevonden transponder:
(23.5°E) 11663 V 3655 3/4 (DVB-S2 / 8PSK)
Radio 2 vanuit Bokrijk

aangepast door icesat
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik hier geen plek onder de bomen.

Schotel in de boom dan? ;-)

 

Overigens zou ik geen probleem hebben met snoeien en/of kappen maar de buren meestal wel... (rare lui eigenlijk) :D

 

De boom die tussen mijn schotels staat heeft ook regelmatig een tak verloren omdat dat een paar dB scheelde.

Kan dat helaas niet doen met bomen verderop. Ik vermoed dat dat ook jouw probleem is.

En hoe verwijder ik een heel huizenblok om satellieten te ontvangen met lagere elevaties?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...