Ga naar inhoud


Thetering met dongel op een Raspberry, is er een tut?


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb, zoals wellicht inmiddels velen weten, een aantal

Raspberry's, die ik alleen benader via de command-line.

 

Éen daarvan die 24/7 draait daar wil ik centraal mee

gaan internetten met een dongel.

En daarnaast wil ik de rest (PC en tablet) via thetering

laten lopen.

 

Weet iemand of dat sowieso gaat en zoja, hoe pak je dat aan.

En kan thetering alleen via wifi of kan dat ook bekabeld?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tethering kan zeker ook bekabeld. Soms gebruik ik mijn smartphone middels usb verbinding met mijn PC om te tetheren (spaart de batterij van mijn phone!). Meestal echter gebruik ik mijn edimax 3G-6200nl om draadloos internettoegang te geven aan meerdere apparaten...

sony 50W656A, comag SL100HD pvr, triax 88 cm voor astra 1, 2, en 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tethering kan zeker ook bekabeld. Soms gebruik ik mijn smartphone middels usb verbinding met mijn PC om te tetheren (spaart de batterij van mijn phone!). Meestal echter gebruik ik mijn edimax 3G-6200nl om draadloos internettoegang te geven aan meerdere apparaten...

Ik heb nu al sowieso geleerd dat het tetheren is en niet theteren, oops.

 

Maar kan ik mijn Raspberry inzetten als "tetheraar"?

 

De reden is dat ik overweeg een Robin abo te nemen en die mag je niet toepassen in een router.

Dus wil ik alles via tethering laten verlopen. want dat mag wel volgens hun voorwaarden.

En de reden van de Raspberry is dat dat nauwelijks energie kost bij 24/7 inzet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

is dit wat? Jij wilt denk ik een 3g usb ding aan je pi hangen en dan via wifi of de lan interface je internet delen toch?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

is dit wat? Jij wilt denk ik een 3g usb ding aan je pi hangen en dan via wifi of de lan interface je internet delen toch?

Hartelijk dank voor deze voorzet, het is me in ieder geval duidelijk dat een dongel op een Rasberry goed mogelijk is.

Ik vraag met echter nog één ding af (voorlopig) is een hotspot hetzelfde als tethering? Ik heb de link gevolgd in het

artikel wat jij noemde maar dat kwam er voor mij niet duidelijk uit. Gewoon omdat ik de begrippen niet goed ken.

Mocht dat hetzelfde zijn dan ben ik je eeuwig dankbaar en is mijn probleem geheel opgelost (los nog even van de uitvoering ervan.

Mijn baan staat op de tocht en omdat wij geen provider hebben die ons wil aansluiten op de slechte KPN-lijn en wij

hebben ook geen kabel, ben ik aangewezen op mobiel internet, dat is de achterliggende reden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

hotspot is meen ik een andere naam voor tethering.

 

stukkie van wikipedia:

 

Tethering

Tethering in draadloze communicatie is de mogelijkheid om een apparaat zonder internetverbinding (zoals desktop, notebook, laptop of tablet) aan te sluiten op een mobiel apparaat (zoals gsm of pda) met mobiel internet om zo toegang tot internet te verschaffen aan het apparaat zonder internetverbinding.

Hotspot (wifi)

Een hotspot is een plek waar draadloze internettoegang wordt aangeboden. De apparatuur waarmee dat gebeurt, het Wireless Access Point, wordt dan hotspotapparatuur genoemd.

 

 

Tetheren is met je telefoon je internet abonnement delen met andere apparaten. Hotspots doen hetzelfde, maar die zijn statisch qua plek.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...