Ga naar inhoud


Canon LBP-1120 installeren in xubuntu 14.04


rommelaar
Ga naar oplossing Opgelost door wiz,

Aanbevolen berichten

Oei nu word het echt moeilijk.Even een vraagje.Waar kan ik de guide-capt2.6.xUK folder index.html vinden?Moet ik in het teminal venster zijn?

 

Ik kan de v 2.6 driver toch ook met gdebi verwijderen?is dat ook goed?

 

O ja moet ik eerst nog je laatste bewerking uitvoeren?Dus wat je het laatst hebt geschreven of moet ik meteen de driver verwijderen?

aangepast door rommelaar

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hier alle antwoorden op je laatste opdrachten Wiz.

 

cees@cees-desktop:~$ sudo /usr/sbin/ccpdadmin -x LBP1120
[sudo] password for cees:

 CUPS_ConfigPath = /etc/cups/
 LOG Path        = None
 UI Port         = 59787

 Entry Num  : Spooler    : Backend    : FIFO path        : Device Path     : Status
 ----------------------------------------------------------------------------
     [0]    : LBP1120     : ccp         : //localhost:59787     : /dev/usb/lp1 : Delete

cees@cees-desktop:~$ sudo /usr/sbin/ccpdadmin -p LBP1120 -o /dev/usb/lp1

 CUPS_ConfigPath = /etc/cups/
 LOG Path        = None
 UI Port         = 59787

 Entry Num  : Spooler    : Backend    : FIFO path        : Device Path     : Status
 ----------------------------------------------------------------------------
     [0]    : LBP1120     : ccp         : //localhost:59787     : /dev/usb/lp1 : New!!

cees@cees-desktop:~$ sudo lsusb
Bus 001 Device 006: ID 045e:0745 Microsoft Corp. Nano Transceiver v1.0 for Bluetooth
Bus 001 Device 004: ID 0930:6545 Toshiba Corp. Kingston DataTraveler 102 Flash Drive / HEMA Flash Drive 2 GB / PNY Attache 4GB Stick
Bus 001 Device 003: ID 0529:0514 Aladdin Knowledge Systems eToken Pro v4.2.5.4
Bus 001 Device 002: ID 1a40:0101 Terminus Technology Inc. 4-Port HUB
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
cees@cees-desktop:~$  ls /dev/usb/ -la
totaal 0
drwxr-xr-x  2 root root     60 mei 29 15:18 .
drwxr-xr-x 15 root root   4320 mei 29 15:09 ..
crw-------  1 root root 180, 1 mei 29 14:36 hiddev1
cees@cees-desktop:~$
 

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

het is vreemd dat die /dev/usb/lpX er nu niet is. Dan lijkt het erop dat je de printer uit hebt staan?

 

Ik doe even een knip en plak van die guide om ervoor te zorgen dat alles op de correcte manier wordt verwijderd.

 

start een terminalvenster.

sudo system-config-printer

verwijder hier de printer die aangemaakt is, voor zover je dat nog niet hebt gedaan.

 

eerste stap, registratie in ccpadmin verwijderen.

sudo /usr/sbin/ccpdadmin -x LBP1120

tweede stap, registratie in lpadmin verwijderen.

sudo /usr/sbin/lpadmin -x LBP1120

stap drie, cndrvcups-capt  deb verwijderen

sudo dpkg -P cndrvcups-capt

stap vier, cndrvcups-common verwijderen

sudo dpkg -P cndrvcups-common

Nu is alles netjes opgeruimd.

Installeer de gs-esp deb. Doe dit door nautilus (de explorer van ubuntu) te starten en naar je Download folder te bladeren en de gs-esp.deb te dubbelklikken.

 

Installeer de cndrvcups-common deb en daarna de cndrvcups-capt deb op dezelfde manier.

 

dan weer in de terminal:

sudo /usr/sbin/lpadmin -p LBP1120 -P /usr/share/cups/model/CNCUPSLBP1120CAPTK.ppd -v ccp://localhost:59787 -E
sudo /usr/sbin/ccpdadmin -p LBP1120 -o /dev/usb/lp1
sudo /etc/init.d/ccpd stop
sudo /etc/init.d/ccpd start
sudo system-config-printer

In de gui de printer weer aanmaken zoals iets eerder terug door mij gepost. Als het goed is zou het dan eindelijk zover moeten zijn dat je kan printen.

 

zie hiervoor deze posting. Let op dat je in de uri ccpd://localhost:59787 invult.

 

succes!

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha ha je hebt gelijk de printer stond uit.Nou ik heb weer genoeg huiswerk gekregen dus kan er weer tegen aan zo.Ik zal je(hopelijk met een hoera) de resultaten laten weten.Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hele traject doorlopen en helaas nog geen print geweld.Is inderdaad diep treurig dat je voor een printertje te installeren zoveel kunstgrepen aan de hand moet halen.

 

De uitslag van het terminal venster geeft wel 1 error helemaal onderin.nl ERROR:root:Could not find any typelib for GnomeKeyring

 

 

cees@cees-desktop:~$ sudo /usr/sbin/lpadmin -p LBP1120 -P /usr/share/cups/model/CNCUPSLBP1120CAPTK.ppd -v ccp://localhost:59787 -E
[sudo] password for cees:
cees@cees-desktop:~$ sudo /usr/sbin/ccpdadmin -p LBP1120 -o /dev/usb/lp1

 CUPS_ConfigPath = /etc/cups/
 LOG Path        = None
 UI Port         = 59787

 Entry Num  : Spooler    : Backend    : FIFO path        : Device Path     : Status
 ----------------------------------------------------------------------------
     [0]    : LBP1120     : ccp         : //localhost:59787     : /dev/usb/lp1 : New!!

cees@cees-desktop:~$ sudo /etc/init.d/ccpd stop
Shutting down /usr/sbin/ccpd: .
cees@cees-desktop:~$ sudo /etc/init.d/ccpd start
Starting /usr/sbin/ccpd: .
cees@cees-desktop:~$ sudo system-config-printer
ERROR:root:Could not find any typelib for GnomeKeyring
cees@cees-desktop:~$
 

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

en zonder sudo system-config-printer starten?

 of "gksu system-config-printer" starten?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles geprobeerd nu maar de printer blijft zwijgen.Wiz dat zwijgen kan hij dan verder doen op de vuilnisbelt :D

Ik gooi met dit ding de handdoek in de ring en ga wel kijken naar een andere printer waarschijnlijk dan een HP omdat die wel beter word ondersteund dan van Canon.Jammer is het zeker voor al het werk wat ook jij erin hebt gestoken maar de printer is blijkbaar niet geschikt voor linux.Ik heb ook een mail gestuurd naar de klantenservice en daarvandaan kreeg  ik een onbetekend standaard berichtje terug.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

tja, het is het bekende verhaal van hardware fabrikanten en drivers en de onbereidheid om ook voor linux fatsoenlijke drivers te maken. Jammer dat het niet werkt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is volgens mij ook geldig voor andere merken / fabrikanten... te oud of te weinig verkocht?

 

De Canon, pixma printer en g11 camera, niet als favoriet maar als onderdeel van mijn apparaten doen het perfect onder linux.

Velen hadden na overstap te hebben gemaakt inzake de windows versies ook problemen, daar kijkt men bij aankoop dus naar.

 

men kijkt ook naar de cartridges en de prijs...

mijn pixma is goedkoper als de navulling... :unsure:

 

vergat nog een dingetje...>

is er niet een printserver mogelijk via NAS of Router of vmware?

aangepast door Tonskidutch

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zeker zo Tonski.Deze printer werkte ook al niet meer met win7.Dacht toen misschien kan ik hem met linux wel aan de praat krijgen.Als ik op de diverse boards lees staan er genoeg how to's hoe je de printer werkend kan maken.Ik ben echter nog niet 1 reaktie tegen gekomen waar het werkelijk was gelukt.Dus is wel tekenend.Wiz heeft  ook alles geprobeerd en daar ben ik hem zeker heel dankbaar voor omdat mijn kennis van linux nog lang zo ver niet rijkt.

 

Wat je vraag betreft over een server via Nas,router of vm ware moet ik eens even kijken.Misschien liggen daar nog mogelijkheden.

aangepast door rommelaar

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan nog zit je ermee dat je zowel in linux als in windows nog steeds drivers nodig hebt om een job naar die printer heen te sturen. Het enige wat verandert is dat hij niet naar /dev/usb/lp1 print, maar naar 192.168.1.10:9100.

 

En zo danken we met zijn allen toch aardig wat apparatuur af wat nog prima werkt, maar door onwil van de fabrikanten (en dus gedreven door €€€€) kunnen we deze niet meer gebruiken omdat modernere / andere operating systemen niet (meer) worden ondersteund. En dat vind ik bizar dat fabrikanten daar gewoon mee wegkomen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Wiz.Na een mail aan de klanten service kreeg ik ook al het idee dat ze zich met een standaard praatje er vanaf maken.

Je krijgt geen enkele ondersteuning.Lijkt bij Canon dat ze linux nog steeds niet serieus nemen

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste verkerkbr.Bedankt voor je reaktie.Ik heb al die pagina's die ik met je Linux lbp 1120 cups zoekopdracht heb gevonden reeds geprobeerd.Echter allemaal met hetzelfde resultaat dat de printer blijft zwijgen in alle toonaarden.Ik ben er echt  al heel wat dagen mee bezig om het toch voor elkaar te krijgen.Geef me een link van een pagina met de tip waar staat beschreven hoe hij het wel doet.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rommelaar,

Arch Linux heeft een beknopte beschrijving van de installatie van de LBP-810/LBP1120.

 

Pacman is de installatie van Arch. Maar de betreffende bestanden kun je zeker wel vinden en op je systeem aanbrengen, voorzover dit al niet is gebeurd. De rest lijkt mij gewoon de Linux standaard en die kun je mogelijk zo volgen.

 

 

Requirements

Install the following packages with pacman:

  • cups foomatic-db foomatic-filters;
  • capt-lbp. Package is available in the AUR.
# pacman -S cups foomatic-db foomatic-filters# pacman -U capt-lbp-0.4-2-i686.pkg.tar.xz

Configuration

Note: Before going any further see the cups page and check if the user you are currently logged as (not root) is in the group lp

Verify group:

# grep lp /etc/group

See if the printer is connected to the computer by checking dmesg and lsusb command output it should tell you something like this:

# Bus 005 Device 002: ID 04a9:260a Canon, Inc. CAPT Printer

After that start the CUPS daemon:

# /etc/rc.d/cupsd start

Add the printer using lpadmin, it should be located at /dev/usb/lpX where X is the corresponding number for printer. check if the usblp kernel module is loaded again by using the dmesg command

# lpadmin -p <printer name> -v <device URI> -P /usr/share/cups/model/Canon-LBP-810-capt.ppd -E

Device URI like /dev/usb/lpX.

If you recieve:

lpadmin: File device URIs have been disabled! To enable, see the FileDevice directive in "/etc/cups/cupsd.conf".

Add the following to /etc/cups/cupsd.conf:

...# Allow new printers to be added using device URIs "file:/filename"FileDevice Yes...

If you have done the previous steps then the printer should be visible from the web based CUPS configruation tool http://localhost:631

Change the DeviceURI section in /etc/cups/printers.conf to

...DeviceURI file:///dev/null...

and /etc/capt.conf to match the corresponding device e.g /dev/usb/lpX. If the file /etc/capt.conf is only available on record, then change the permissions: chmod o+w /etc/capt.conf.

And finally restart CUPS:

# /etc/rc.d/cupsd restart
aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...