Ga naar inhoud


De juiste schotel voor Noorwegen?


Kotje
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hai allemaal! weet er iemand hier hoe groot mijn schotel moet wezen om Ned tv te kunnen kijken in Noorwegen . ik woon in de buurt van Oslo. ik heb een een Duo LNB  en een CD, philps ontvanger ik ontvang BVN maar niet Tv oost en ontvang ook niet mijn HD pakket.? bij voorbaad dank voor antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kotje , welkom.

 

Normaal zou een schotel van 80 à 90 cm moeten volstaan in Oslo op de 23,5°E. Noordwaarts heb je wel problemen en ga je moeten gaan voor een 120 cm.

Heb een collega feedhunter die iets boven Oslo  woont en die ontvangt prima de FTA zenders van Nederland met een 90 cm schotel.

Voor BVN en de andere zenders op 19,2°E zal dit wel geen probleem zijn.

 

Misschien even aangeven met welke schotel je nu BVN ontvangt.

 

Zie footprint van de 23,5°E

post-37533-0-91656900-1408812674.png

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Kotje

Welkom op dit forum.

Zowel voor de Astra 1L als de Astra 3B ligt Oslo op de grens van het gebied waar je met een 60cm-schotel toe kan. Het is echter geen aanrader om in Oslo een 60cm-schotel te gebruiken maar wat groter, zeker voor de Astra 23,5.
Als je bijv. kiest voor een Triax 78, dan kun je daar een CanalDigitaal duo-lnb voor gebruiken. De berekende afstand in Oslo zou  43mm moeten zijn tussen de twee koppen. De duo-lnb heeft een afstand van 38mm, en verschil van 5mm waar goed mee te leven valt.
Wil je wat meer regen en sneeuw reserve, dan zou je voor een Triax88 kunnen gaan. De berekende afstand zou dan 51,5mm zijn. Daarvoor kun je prima een duo-lnb nemen voor een schotel van 80cm waarvan de koppen 53mm van elkaar staan.

Behoorlijk wat ontvangstreserve kan nooit geen kwaad. Ik kan alleen niet beoordelen welke schotel je kunt plaatsen.
Een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog, een Triax 88 is 85cm breed en 95cm hoog.
Welke schotel je ook neemt met welke duo-lnb dan ook, deze moet 5,5 graad schuin geplaatst worden, d.w.z. de kop van de Astra 19,2 lager dan de kop van de Astra 23,5.

Een hoek van 4,5 graden heb ik bijgevoegd om de duo-lnb op de juiste schuinte in te kunnen stellen. Even uitprinten en uitknippen en op de achterzijde van de duo-lnb plakken.
 

post-60869-0-79915000-1408813299.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

welke schotel heb je trouwens ?

en hoe heb je de diseqc instelingen staan en welke lnb kop zit er gemonteerd op de lnb klem

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de reaktie! ik gebruik een Canal digitaal schotel die ik hier in Noorwegen heb gekocht hij is 66 cm lang en 60 breed.

 

Moet, kan ik dan met een goed sterk signal, (90 diameter schotel) mijn smardcard heraktiveren? hoe sterk moet het signal zijn dan?(groeneblokjes)

 

ik heb jaaren geleden mijn Canaldigitaal abbonement afgelsooten maar heb nog gewoon mijn oranje smardcard. heb ondertusen nu dus weer een aktie HD pakket besteld. maar zoals boven geschreven krijg ik geen ontvangst op de 23.5

 

Dus Kan ik gewoon een triax koopen hier in Noorwegen met een dia, van 90?  of en groter?

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het is echter geen aanrader om in Oslo een 60cm-schotel te gebruiken maar wat groter, zeker voor de Astra 23,5.

 

Daarom ook het advies om een grotere schotel van 80 à 90 cm te gebruiken , een 60 cm schotel gaat nog goed werken in Spanje tot Barcelona (ongeveer) . Vergeet niet de weersomstandigheden in Spanje ten opzichte van Scandinavië. De footprint houd hiermee spijtig genoeg geen rekening mee. In Oslo ga je te maken hebben met veel regen , hou dus wat reserve.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die is goed 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Kotje

Die footprint geeft aan dat de schotel minimaal 55cm breed moet zijn maar dat is niet de footprint die SES-Astra aangeeft. In de bijlage geef ik de footprint aan van SES-Astra van de Astra 23,5.
Zoals ik al schreef, zijn de schotelmaten die daar op aangegeven worden bedoeld voor de transponders met QPSK-modulatie. Voor de DVB-S2 , 8PSK modulatie en dan ook nog met FEC 4/5 en 5/6 is die schotelmaat ontoereikend. Vandaar dat ik schreef dat je minimaal voor een Triax 78 moet gaan maar beter voor een Triax 88.
Op de eerste de beste Zweedse webshop zie ik een Triax 88 voor 799 Sek staan, dat is €87,- . Een forse prijs maar ik heb begrepen dat in Zweden niets goedkoop is.

Verder is het wenselijk dat je de kop van de Astra 23,5 in de klem zet en de schotel op de Astra 23,5 uitricht.
 

post-60869-0-35877400-1408816682_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die schotel is prima, de Triax TDS 88.
Een schotel in een donkere kleur zoals deze antracietkleurige Triax  is het beste om de sneeuw snel van je schotel af te hebben. Als de zon op delen van de schotel schijnt waar nog geen sneeuw op ligt, dan wordt de schotel snel door de zon verwarmd zodat eventuele sneeuw snel verdwijnt.

De beste duo-lnb die ik je kan adviseren is de Inverto. Hoeveel aansluitingen heb je nodig? Twee of vier?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet me even van het hart.
Een aantal sat4all leden zullen wel zeggen, waarom nu weer een Triax-schotel en geen degelijke Duitse schotel zoals de Fuba 850.
Dat is heel eenvoudig. Een Fuba 850 reageert met multifeed-ontvangst als een 77cm brede schotel. Dat is een heel verschil met een Triax 88 die 85cm breed is. Op die Fuba 850 pas geen duo-lnb voor een 64cm-schotel en ook niet voor een 80-85cm-schotel in Oslo.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...