Ga naar inhoud


Hoe bereken je de onderlinge afstand van de lnb's op een multirail?


dvbs
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Goede avond

 

Nu zie ik hier veel mensen vragen naar de correcte elevatie van de schotel, polarisatie van de lnb's, de onderlinge (hart-hart?) afstanden van de lnb's én de inclinatie van de feedarm.

 

Maar hoe gebeurt dit? (zelf doe ik dit proefondervindelijk, maar als je al weet waar je heen moet is dit toch simpeler)

 

Heeft soms iemand zin om dit eens uit te leggen? (of is dit al eens gebeurd hier op het forum?..dan mag een linkje ook wel)

 

Alvast bedankt!

 

 

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste dvbs

De elevatie van de schotel en de skew van de lnb kun je bepalen met de site http://www.dishpointer.com/

Gebruik je een schotel met multifeed ontvangst, dan kun je de afstellingen bepalen met Satlex, zie: http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc.html
Hiermee kun je ook zien hoe schuin de schotel afgesteld moet worden als het een schotel voor multifeed betreft zoals de T55, een T90, een Visiosat Big Bisat of een Maximum E85.
Heb je een gewone schotel met rail, dan kun je de schuinstand van de rail hiermee ook bepalen want die moet precies hetzelfde staan als de schotelskew.

De afstanden bepalen van de lnb's bij de T55 en T90 doe je ook met Satlex.
De afstelling van een Visiosat Big Bisat inclusief de lnb-afstanden doe je met http://pointage.visiosat.com/Presentation.aspx

De afstanden van de lnb's berekenen voor gewone schotels met een rail is een stuk moeilijker. Dat kan ik je niet zo een, twee, drie uitleggen. Maar hierover is over enige tijd elders meer te lezen.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt Sprietje!

 

Met "De afstanden van de lnb's berekenen voor gewone schotels met een rail is een stuk moeilijker. Dat kan ik je niet zo een, twee, drie uitleggen. Maar hierover is over enige tijd elders meer te lezen."; doel je dan op Triax-sen?(want daar zou ik het nml eens willen voor proberen)

 

...zal al eens gaan lezen bij Satlex.

 

Prettige avond nog!

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik inmiddels achter. :)

 

Heb je daar dan soms een link voor? (of kan je eens zo'n berekening bijvoegen bij een volgend verzoekje?)

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje

 

Dat apprecieer ik ten zeerste.

 

Maar daar hoef je jouw tijd niet in te steken, het ging me meer om de berekening.

 

Nogmaals dank!

 

groetjes!

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste dvbs

Ik kan natuurlijk wel de formule geven hoe je dat uit moet rekenen maar ik denk dat je graag de achtergrond van die berekening wilt hebben. Zover ik weet ben ik de enige in laten we zeggen Euopa of waar dan ook die die formule kent. Ik heb er zelf het hoofd over gebroken een flink aantal jaren geleden om tot die formule te komen. Dat ga ik wel uitleggen over enige tijd voor een satellietclub die op dit forum niet genoemd mag worden.
De formule is:
De ontvangsthoek van de twee satellieten maal de afstand van de voorzijde van de lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten in millimeters maal het getal 0,01614. Maar daar zijn weer uitzonderingen op, dus zegt het ook niet alles.
En zoals je misschien weet, is de ontvangsthoek op twee decimalen achter de komma overal anders.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, Sprietje, als je het nog ziet zitten.....

 

het gaat om een Triax 88 met klassieke A1, 2, 3 en HB voor Brussel met bijhorende multirail

 

Ik kom aan volgende waarden (afstanden hart-hart)

 

A2 68mm A3 59mm A1 77mm HB

 

Dus tussen Astra 2 & 3: (28.2-23.5  (in graden?))*(+/-625)*0.01614=  47???

 

corrigeer maar, want het klopt niet echt.... :)

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat klopt niet. Ik denk dat je met de verkeerde ontvangsthoeken werkt.
Kijk maar naar deze ingevulde Satlex:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=50.84%2C4.35&cityname=bruxelles&la=50.84&lo=4.35&country_code=be

Dan zie je dat de ontvangsthoek tussen de Hotbird en de Astra 19,2 is:
168,90-161,12=7,78 graden
Voor de Astra 19,2 en 23,5 is 5,25 graden en voor de Astra 23,5 en 28,2 is 5,56 graden.
Dan krijg je heel andere afstanden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, en de Triax, die 40% reken ik voor de 100% vanaf boven tot geheel onderaan dus 88 cm of is dat minder? Waar ga jij van uit wanneer iemand naar een berekening vraagt?

 

ps: laat maar weten wanneer je mijn vragen beu bent.

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een Triax 88 is 95cm hoog. 40% daarvan is 38cm. vanaf de onderzijde gemeten of 57cm vanaf de bovenzijde gemeten. En vanaf dat punt de afstand meten tot voorzijde lnb en dat is bij een Triax 88  650mm. Beter is nog om tot het midden van de lnb-klem te meten er er dan 50mm vanaf te trekken want sommige lnb's kun je heel ver naar voren- of achteren schuiven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt dan kom ik aan volgende waarden:

 

afstand lnb's A2 - A3 = 5.56 * 630 * 0.01614 =  57 mm ( ipv 68 (gemeten))

afstand lnb's A3 - A1 = 5.25 * 630 * 0.01614 =  53 mm (ipv 59)

afstand lnb's A1 - HB = 7.78 * 630 * 0.01614 =  79 mm (ipv 77)

 

lijkt er een beetje beter op :)   (nu werk ik wel met 3 gewone duo lnb's en één smalle Alps, maar dat kan toch niet echt de reden zijn, toch?)

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom gebruik je nu weer een maat van 630mm terwijl ik schrijf 650mm?

 

Kijk, dit is nu de reden dat ik het liever zelf voor de mensen uitreken. Dan kan ik ook met de uitzonderingen rekening houden en sta ik er voor in dat de berekening klop. Het kan het verschil zijn tussen een brede of een smalle lnb en als je die eenmaal hebt gekocht en het past niet, dan is dat zonde van het geld.

 

De afstanden moeten zijn:

tussen de Hotbird en de Astra 19,2 is 81,6mm

tussen de Astra 19,2 en de Astra 23,6 is 55mm

tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 58,3mm

 

Kijk, en nu gaan we het krijgen als je lnb's gebruikt met koppen van 60mm.

Dan kom je ruimte te kort want lnb's met een kop van 59,5mm die 5 graden schuin t.o.v. elkaar staan, kunnen maar op 58mm afstand geplaatst worden terwijl het 55mm moet zijn.

Dan gaan we dus smokkelen. De koppen van de Astra 1, 2 en 3 tegen elkaar en de afstand van de Hotbird 3mm kleiner nemen, dus 78,5mm.

En vooral belangrijk, uitrichten op de Astra 23,5, want die kop staat goed.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel dat is de maat: punt op 40% tot midden lnb klem min 50 mm. had ook al eens de 650 genomen maar 630 leek meer correct leek me.

 

De lnb's waren bijeengesprokkeld en over uitval mag ik niet klagen. Maar wanneer ze aan vervanging toe zijn zullen het wel andere lnb's worden.

 

Sprietje; bedankt voor jouw uitleg en tijd. Jouw waardes zal ik zeker bijhouden.

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...