Ga naar inhoud


78cm TRIAX + triplesat LNB


sat4me

Aanbevolen berichten

Heb een Triax 78 en ben met de triplesat van CD aan het spelen. Aangezien hij er niet 100% voor gemaakt is, is het een beetje een uitdaging maargoed, die gaan we niet uit de weg.

 

Nu ben ik een redelijke SAT newbie, dus was aan het kijken wat voor mij hier de hoek zou moeten zijn. Als ik hier kijk, dan komt er voor mijn adres 27.3 / 28.7 / 29.7 graden uit bij astra 1/2/3... Nu komt er een domme vraag: hoe krijg ik dat in godsnaam voor elkaar? ;) De hoek van de shotel is toch overal hetzelfde, en de 3 LNB's moeten toch neem ik aan gewoon recht in de houder zitten.

 

Ik ga morgen er maar eens mee aan de gang verder, tot op heden lukt het me alleen om 19.2 en 23.5 goed te krijgen (85% signaal / 95% kwaliteit), en 28.2 heeft dan 0/0 %, beetje vreeemd.

 

Alle tips uiteraard welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites


zet hem eens ongeveer zo je trippel lnb

post-41606-0-00092500-1409694415.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en waar is je woonplaats ook belangrijk

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je de elevatie van de schotel op 28,7 graden instellen om de Astra 23,5 te vinden. De overige elevaties daar hoef je je niet druk over te maken. Die komen vanzelf goed als je de triple-lnb op de schuinte van de bijgeleverde mal instelt. Die mal geldt overigens alleen voor Nederland en België.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neig naar opgeven... Krijg OF 19.2 en 23.5 prima en totaal niks op 28.2, of 28.2 prima en totaal niks op de andere twee, snap er echt helemaal niks meer van... Om 28.2 te krijgen moet ik de schotel echt flink verdraaien, anders lukt het voor geen meter... Wat een gedoe ;P...

 

Twijfel nu of ik er niet toch maar een 64 van maak, als dat zo veel makkelijker is... wilde op zich graag dat extra beetje signaal op de 23.5 met een 78 schotel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook draai, verstel, klein, groot, geen enkele manier om 28.2 te ontvangen... behalve een flinke zwik naar oost maar dan heb ik alleen 28.2... Draaien van lnb heeft ook geen zin, maak allemaal geen fluit uit, snap er echt niks van, behoorlijk frustrerend...

 

Niemand omgeving Eindhoven met fatsoenlijke apparatuur om uit te richten? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat jij niet met de middelste lnb aan het uitrichten bent maar met de Astra 19,2-lnb.
Heb je de diseqc-instelling in het menu van je ontvanger wel goed ingesteld:
Astra 19,2 is A of 1
Astra 23,5 is B of 2
Astra 28,2 is C of 3

Plak voor de zekerheid de twee buitenste delen van de triple-lnb af met aluminium folie zodat alleen in het midden een zône van 60mm vrij blijft.
Stel dan je ontvanger in op een transponder van de Astra 23,5, bijv. TV Oost op 11914H, DVB-S, 27500, 5/6 en nu de schotel op de Astra 23,5 uitrichten.
De triple-lnb moet wel eerst 13 graden schuin gezet worden zoals met de schuine lijn op de mal is aangegeven
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, heeft me wel verder geholpen, maar 100% nog niet. Nu heb in namelijk prima 19.2 en 28.2 maar geen 23.5 meer haha. Dat zou volgens mij de makkelijkste moeten zijn... Als ik nu beetje heen en weer beweeg wordt 19.2 beter of slechter en tegenovergestelde met 28.2, maar 23.5 doet niets... Ik blijf nog maar even pielen, who cares dat het donker is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je mijn tekening goed bekijkt, dan zie je dat de drie signaalconcentraties niet op één lijn staan en dat is ook logisch. De satellieten staan aan de Clarkebelt en dat is een boog. Die boog vindt je ook terug in de ontvangst alleen niet een bolle boog zoals de Clarkebelt maar een holle boog omdat die door de schotel gespiegeld wordt. Het signaal van de Astra 23,5 wordt op de triple-lnb dus ook lager ontvangen dan van de twee buitenste satellieten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

DIt weekend wat verder gekomen, heb op 23.5 nu prima ontvangst, alleen de andere twee valt wat tegen. Zie in tvheadend nu het volgende.

 

19.2 --> SNR 60%

23.5 --> SNR 88%

28.2 --> SNR 55%

 

Op de 19.2 en 28.2 is het dus nog niet echt goed, maar heel veel beter krijg ik het ook niet, als er een beter wordt valt de ander uit en andersom ;). Met deze SNR's krijg ik echter vaak nog wel blokjes of uitvallende zenders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is toch al een begin

nu nog wat beter uitrichten

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...