Ga naar inhoud


78cm TRIAX + triplesat LNB


sat4me

Aanbevolen berichten

Beste sat4me

Deze resultaten duiden er op dat de elevatie niet helemaal goed staat. Kijk nog maar eens naar mijn tekening in bericht 11. Als je je bedenkt dat die drie rode signaalconcentraties bijv. 1,5cm hoger liggen, dan ontvangt de middelste lnb van de Astra 23,5 nog steeds voldoende signaal maar de twee buitenste zitten dan op de rand van de feedhorn en ontvangen veel minder.
Je moet de elevatie dus wat lager in stellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vorige week ben ik nog naar boven geweest in gezelschap van de X-Finder, met het mooie weertje en met de intentie om nu eens alles uit de Triax 78 met triple LNB te halen.

 

Opdracht geslaagd, enkel de skew kon nog beter, maar dat leverde een resultaat op om van te dromen.

 

Astra 1: SNR 99%

Astra 2: SNR 99% 

Astra 3: SNR 99% 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn weer wat verder ;).

 

Nu is het zo:

 

19.2 --> SNR 30-40% strength 80-90%

23.5 --> SNR 80-88% strength 80-90%

28.2 --> SNR 80-88% strength 90-95%

 

Die 19.2 is nu het probleem... Die krijg ik met hangen en wurgen naar 50-55% maar dan neemt de 23.5 sterk af... Draaien aan de LNB heeft weinig zin, erg marginaal verschil...

 

Niemand met zo'n X-Finder in de buurt? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sat4me

Het enigste wat ik je kan aanraden is, kijk naar het plaatje van bericht 11 om te zien wat je met de afstelling van de schotel moet doen. Het is niet moeilijk te beredeneren of je naar links, rechts,omhoog of omlaag moet met je schotel. Het is heel nauwkeurig afstelwerk en blijkbaar heb je de juiste feeling nog niet te pakken. Ook zonder professionele meetapparatuur maar met een ontvanger en klein tvtje naast de schotel is een triple-lnb op een Triax 78 prima af te stellen. Het kost alleen wat meer tijd omdat je telkens maar het signaal van één satelliet af kunt lezen en je steeds naar een andere satelliet over moet schakelen om te zien wat de effecten op die andere satellieten is.
Maar ga niet met de schuinte van de lnb liggen spelen. Die moet staan zoals het uitgerekend is. Dat is de enige juiste stand.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje, dank voor je antwoord wederom. Het zou inderdaad mogelijk moeten zijn, heb een tuner met kleine tv, echter geeft die tuner geen SNR aan, maar enkel kwaliteit en sterkte... De metingen die ik nu gedaan heb zijn met USB tuners op tvheadend gedaan, en vraag met daar toch een beetje van af of die heel nauwkeurig zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer terug bij af. De Triax voorzien van triple lnb. Afstelling is aardig goed. Mast staat niet zuiver waterpas maar dat is te ondervangen met elevatie plus schuinte van de lnb. Wie heeft nog meer de triple lnb zo tegen het vierkante gedeelte aan staan? Dus de feedhorn zo dicht mogelijk tegen de schotel aan?

 

Welk programma is goed om te gebruiken voor het afstellen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...