Ga naar inhoud


Maximum e85 astra 1,2,3 + hotbird


Rod05

Aanbevolen berichten

Beste elponchis

 

Ik heb het volgende voor Tilburg voor je uitgerekend:

 

Plaats de schotel met de skew op precies nul graden, d.w.z. op 90 graden van de schaalverdeling.

Leg een waterpas over de rail en zet de bouten van de rail nu goed vast.

 

Om zo min mogelijk verlies op de buitenste lnb's te hebben, is het verstandig om niet de lnb van de Astra 19,2 in het midden te zetten maar er voor te zorgen dat de twee buitenste lnb's beide even ver van het midden af staan.

Stel hiertoe de houder van de Astra 19,2 zodanig af, dat het midden van de lnb 17mm uit het midden van de arm staat.

Zorg er voor dat alle lnb-koppen 5-6mm vrij staan van de lnb-klem.

 

De afstanden van de lnb's moeten nu als volgt worden afgesteld:

tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 51mm

tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 54,5mm

tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 76mm

 

Zoals je ziet kunnen er niet overal normale lnb's met koppen van 60mm gemonteerd worden. Om de lnb's op hun ideale plaats te laten staan, zou het het beste zijn om voor de Astra 23,5 een ALPS-lnb te nemen. Dan kun je voor de overige satellieten gewone lnb's gebruiken die precies op hun plaats staan.

Als je voor de zwakkere Astra 23,5 toch liever een gewone lnb wilt gebruiken, dan zou je die ALPS op de positie van 19,2 kunnen zetten. Maar zoals je ziet moet de lnb van de Astra 28,2 dan wel 3,5mm naar buiten geschoven worden omdat die afstand ook maar 54,5mm is. Nu zal dat weinig problemen opleveren voor het signaal want de Astra 28,2 is toch sterk genoeg in Tilburg.

 

Stel nu de elevatie van de schotel in op 29,3 graden en zet de skew van de schotel op 10,3 graden, dat wil dus zeggen instellen op 100,3 graden.

Nu de schotel draaien totdat je de Astra 19,2 gevonden hebt.

Je kunt nu de schotel afstellen op maximale signaalkwaliteit van de Astra 19,2 maar je kunt dat ook doen op de Astra 23,5.

 

Stel als laatste de skew van de lnb's af. De berekende waardes zijn:

Hotbird 13 op 6 graden

Astra 19,2 op 4 graden

Astra 23,5 op 7 graden

Astra 28,2 op 10 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail. Controleer of de skew van elke lnb maximale signaalkwaliteit geeft.

Hey heel erg bedankt! Ik heb even 1 van mijn normale LNB´s teruggestuurd en zo een alps besteld. Maar wat ik dus begrijp is dat de astra op 19,2 sterkere signalen heeft; dus als ik 23,5 én 19,2 goed wil ontvangen de alps op de 19,2 moet gebruiken? 

 

Of betreft het een ´óf de één óf de ander´ situatie?

aangepast door elponchis
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je zou het beste de Alps op 19.2 zetten. Deze satelliet is het sterkst en bij 23.5 wil je graag naar de HD zenders kijken zonder blokken bij een flinke bui.

Volg verder de afmetingen en instructie van Sprietje op want die klopt als een bus!

Ja dat wilde ik dus weten, hij zei namelijk dat 23,5 zwak is maar of dat absoluut of relatief is maakt uit :) 

 

Thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt voor de Astra 23,5 meer signaal nodig. Dit is een combinatie van een wat zwakker signaal van de Astra 23,5 en een moeilijkere modulatie die voor de zenders van CanalDigitaal  gebruikt wordt.
Bijv. Nat. Geographic Channel Wild wordt op de Astra 23,5 uitgezonden met DVB-S2, 8PSK, FEC 5/6. Op de Astra 19,2 is de moeilijkste modulatie waar je het meeste signaal voor nodig hebt maar DVB-S2, 8PSK, FEC 2/3.
Alleen al vanwege deze modulatietechniek heb je 2,8dB meer signaal nodig, nagenoeg het dubbele signaal dus om er voor te zorgen dat het beeld bij flinke regen niet wegvalt.
Daarom is het beter de ALPS op de Astra 19,2 te gebruiken.
 

post-60869-0-97671300-1418253156_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...