Ga naar inhoud


Maximum e85 astra 1,2,3 + hotbird


Rod05

Aanbevolen berichten

Draadje uit zin en onzin coax kabels opgesplitst en hier verder met de schotel :

 

 

Zo , toch alles uit de paal gesloopt om die eerst een opknapbeurt te geven....

Als ik nu alle 4 de sats op de e85 wil ontvangen  (13/19/28/23) hoe kan ik die het beste instellen dan voor Rotterdam ?

Uitrichten op de 19 als midden ?  heb ik daar een smalle lnb nodig of gaat dat passen op de e85 ?

 

Sprietje had daar al antwoord op in het andere draadje :

 

Beste Rod05

Nadat ik met de clrl-toets in combinatie met de +-toets de letters een stuk groter heb gezet, kon ik je bericht lezen. Ik ga het voor je uitrekenen en vanavond geeft ik je de afstellingen.

 

waarvoor natuurlijk alvast dank !!!!

aangepast door Rod05
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Rod05

Ik heb het volgende voor je uitgerekend:

Plaats de schotel met de skew op precies nul graden, d.w.z. op 90 graden van de schaalverdeling.
Leg een waterpas over de rail en zet de bouten van de rail nu goed vast.

Om zo min mogelijk verlies op de buitenste lnb's te hebben, is het verstandig om niet de lnb van de Astra 19,2 in het midden te zetten maar er voor te zorgen dat de twee buitenste lnb's beide even ver van het midden af staan.
Stel hiertoe de houder van de Astra 19,2 zodanig af, dat het midden van de lnb 17mm uit het midden van de arm staat.
De afstanden van de lnb's moeten nu als volgt worden afgesteld:
tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 51mm
tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 54mm
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 75,5mm

Zoals je ziet kunnen er niet overal normale lnb's met koppen van 60mm gemonteerd worden. Om de lnb's op hun ideale plaats te laten staan, zou het het beste zijn om voor de Astra 23,5 een ALPS-lnb te nemen. Dan kun je voor de overige satellieten gewone lnb's gebruiken die precies op hun plaats staan.
Als je voor de zwakkere Astra 23,5 toch liever een gewone lnb wilt gebruiken, dan zou je die ALPS op de positie van 19,2 kunnen zetten. Maar zoals je ziet moet de lnb van de Astra 28,2 dan wel ruim 4mm naar buiten geschoven worden omdat die afstand ook maar 54mm is. Nu zal dat weinig problemen opleveren voor het signaal want de Astra 28,2 is toch heel sterk in Rotterdam.

Stel nu de elevatie van de schotel in op 28,8 graden en zet de skew van de schotel op 10,6 graden, dat wil dus zeggen instellen op 100,6 graden.
Nu de schotel draaien totdat je de Astra 19,2 gevonden hebt.
Je kunt nu de schotel afstellen op maximale signaalkwaliteit van de Astra 19,2 maar je kunt dat ook doen op de Astra 23,5.

Stel als laatste de skew van de lnb's af. De berekende waardes zijn:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail. Controleer of de skew van elke lnb maximale signaalkwaliteit geeft.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

uit ervaring kan ik je ook vertellen dat het niet nodig is maar uit ervaring kan ik je ook vertellen dat je er wel beter aan doet om met een smalle lnb te werken zoals sprietje zegt !

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

By the way...ik verkies juist een instelling met een centrale lnb. In het geval van HB en de Astra's zet ik altijd 23.5 in het midden. De schotel stel ik af met een skew van 100.

Om een maximaal signaal uit HB te halen (Planeta gebruiken) stel ik de skew van de schotel nog beter af (de getallen zijn bij een waterpas buis). En op het laatst de skew van de schotel. Op de Astra's 16.5 - 17dB en op HB 14 tot 16dB en een signaalkwaliteit (AGC) van minimaal 85%. 

 

Voor mij een super schotel voor een lage prijs (€75,-). Let op! Er is ook namaak (roest) van de E85 in de handel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje,

 

Bij de BU zitten geen kapjes (meer). Bij de Multiconnect wel (maar valt er makkelijk vanaf).

Gebruik PPC connectoren en dan is dat ook niet nodig.

 

Ik overweeg nu ook om voor de smalle lnb een Alps te gaan gebruiken want de behuizing van de multiconnect is ook niet meer wat het was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ughe......., de Inverto lnb's geen regenkapjes?
Dat dacht ik toch wel.
Zie de bijlage van de Inverto Black Ultra Twin.
Met enige moeite kun je die zo omlaag trekken.
Natuurlijk moet je het regenkapje ook bij PPC connectoren gebruiken wat het water kan ook via de schroefdraad in de coaxkabel lopen.

post-60869-0-64084600-1414326010.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Hans, als je goed kijkt zie je in het regenkapje een groefje zitten. Aan de binnenzijde is dat een klein richeltje en dat moet je eerst uit een groefje trekken van de vaste behuizing. Eventueel aan de onderzijde er even met een klein schroevendraaiertje of een mesje tussen drukken zodat het kapje omlaag komt.
Je kunt nog zulke mooie connectors nemen maar het heeft weinig zin als je er niet voor zorgt dat regenwater niet via de schroefdraad in de connector kan komen.
Met kit moet je altijd uitkijken want veel soorten kit zijn zuur en werken oxidatie in de hand. Teflontape is beter als je een lnb hebt zonder regenkapje. Het contact tussen het chassisdeel van de lnb en de F-connector moet altijd tot stand komen via de flens en niet via de schroefdraad van de F-connector. Daarom is het ook belangrijk dat de middenisolatie van de coaxkabel niet vóór de flens van de F-connector uit steekt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is niet alle kit geschikt, in de meeste siliconenkit zit azijnzuur...

 

(Als je je aquarium dus weer eens uitsopt en mooi wil laten blinken dan bij voorkeur geen (schoonmaak) azijn gebruiken, dan kan het wel eens zo zijn dat de kit loslaat en je met vier ruitjes en een plens water blijft zitten...)  

 

Ik vind nog steeds de krimpkous ideaal werken...  (ook wel eens met kit er in waar het geen kwaad kon, dan strak fohnen en de kit komt er aan alle kanten uit, dicht !)

 

Als er geen krimpkous omheen kan , of om een vlak te isoleren dan is Plastidip Liquid Tape eventueel een uitkomst. Dat is een rubberspray die je er ook weer af kan trekken als het moet.

 

plasti-dip-liquid-tape-black.jpg

aangepast door Rod05
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...