Ga naar inhoud


Franstalige zenders in Brussel, waarom niet in Vlaanderen


Werner Peeters

Aanbevolen berichten

Iets wat ik me al een tijd afvraag: waarom is het via TVV niet mogelijk om in Vlaanderen meer Waalse en Franse zenders in het aanbod te stoppen zoals TF1, France3, France4, France5, AB1, AB3, AB4, ...? Over een meerprijs op het abonnement valt in dat geval uiteraard te praten. Télésat (de Waalse tegenhanger) biedt wél een optioneel Espace Vlaanderen aan... Mocht iemand van de marketing van TVV dit lezen: misschien dit ideetje op de volgende vergadering eens pitchen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


de Waalse zenders zijn in een groot deel van Vlaanderen eenvoudig via DVB-T te ontvangen, de zender Waver is sterk en heeft een hoge antenne. Fr3,4,5  O  en LCP alsmede nog enkele andere komen keihard binnen via AB 5°W, Alles gratis .

TF1 zit, de Zwitserse versie althans, op 9° Oost, maar minder sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets wat ik me al een tijd afvraag: waarom is het via TVV niet mogelijk om in Vlaanderen meer Waalse en Franse zenders in het aanbod te stoppen zoals TF1, France3, France4, France5, AB1, AB3, AB4, ...? Over een meerprijs op het abonnement valt in dat geval uiteraard te praten. Télésat (de Waalse tegenhanger) biedt wél een optioneel Espace Vlaanderen aan... Mocht iemand van de marketing van TVV dit lezen: misschien dit ideetje op de volgende vergadering eens pitchen?

Zoals gors al schreef de waalse zender zijn op DVB-T te zien, alle officiele zenders op TNT-sat ( kaartje 15 Euro voor 4 jaar) vele FTA zenders zoals Arte, TV-5 FBS en Europe. Ik denk dat TVV het moeilijk gaat krijgen voor franse zenders extra geld te vragen!!

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt dat in de praktijk? Heb je dan een aparte ontvanger nodig of kan die in een vrije kaartsleuf?

Het eenvoudigste en 100% zeker is een aparte ontvanger (via internet in Frankrijk gekocht). Voor 80% van de tijd kan het ook op een Linux-box met oscam en de juiste box-keys als je geen gecodeerde SD opnames wil.

aangepast door dorus43

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daar is men in Canada al van begin af aan slimmer geweest. Wettelijk verplicht is het doorgeven van de Franstalige omroep uit Montréal voor het gehele grondgebied van canada ongeacht of er Franstaligen wonen of niet. En uiteraard omgekeerd hetzelfde. Als je pretendeert om één land te vormen is dat wel het minste wat je kunt doen. En dat de zender Waver een vergelijkbare functie heeft als bij ons Lopik zegt niets omdat nu eenmaal heel veel mensen van kabel of schotel afhankelijk zijn voor hun ontvangst.

 

Als iemand die in Brabant opgroeide keek ik relatief vaak naar wat toen nog de RTB heette. Maar goed, dat was wel de tijd dat men buitenlandse films tweetalig ondertitelde zodat er ook iets te kijken viel. En het programma "Caroussel aux Images" van Selim Sasson dat op de donderdagavond haarfijn aansloot op de filmrubriek van Jo Röpcke op de BRT, elk van beide programma's zond zeer royale fragmenten van nieuwe bioscoopfilms uit en als je beide programma's achter elkaar had gezien had je vaak het gevoel de betreffende films al voor een heel groot deel gezien te hebben. Leuke herinneringen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gors al schreef de waalse zender zijn op DVB-T te zien, alle officiele zenders op TNT-sat ( kaartje 15 Euro voor 4 jaar) vele FTA zenders zoals Arte, TV-5 FBS en Europe. Ik denk dat TVV het moeilijk gaat krijgen voor franse zenders extra geld te vragen!!

 

De RTBF zien we hier in Nederland helaas nog maar heel sporadisch, eigenlijk alleen via hun bijdragen aan TV5 Monde. Maar Frankrijk hoeft geen enkel probleem te zijn, TF1 en M6 via 9 graden Oost en France 2, 3, 5 en ô via 5 graden West om nog maar niet te spreken van de nieuws- en specialiteitenprogramma's biedt toch alles wat men in Frankrijk als het basisnet beschouwt zonder enigerlei codering? Daar heb ik echt geen kaartje van wie dan ook voor nodig!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar toen had je een hark nodig en nu volstaat een klein onopvallend versterkt antennetje

 

Waar ik woonde viel dat nog wel mee hoor, we gebruikten de zogenaamde lola antenne (Lopik+Langenberg) omdat de zenders Lopik en Waver vanuit onze locatie exact op één lijn lagen, kanaal 8 en 10 naar het zuiden en kanaal 4 naar het noorden. Werkte uitstekend!

 

Maar het is waar, de komst van de UHF maakte het al een stukje compacter. dvb-t is feitelijk UHF kijken. Het verschil ligt niet in de antenne alleen maar aan het feit dat men ervan uit gaat dat er vaak meerdere digitale zendertjes zijn die elkaar als het ware aanvullen. Maar voor zover ik weet zet de RTBF geen zenders weg in locaties die puur Vlaams zijn dus ben je als je wat verder van Waals grondgebied af woont dan toch weer afhankelijk van in elk geval iets als een rasterantenne op je dak of in extremere gevallen toch nog weer een forse UHF antenne zoals die vroeger vooral de Fuba XC 391 serie of andere vergelijkbare producenten maakten.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gors al schreef de Waalse zender ..., alle officiele zenders op TNT-sat ( kaartje 15 Euro voor 4 jaar) ...

 

Kan dat TNT-sat kaartje in een CI module of moet daar een apart kastje bij worden gekocht?

 

Wat is de meerwaarde van zo'n TNT-sat oplossing ten opzicht van een Fransat kaartje dat met CI-module al voor ongeveer € 85 verkrijgbaar is (en bovendien onbeperkt geldig, dus geen verlenging elke vier jaar)?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...