Ga naar inhoud


Visiosat Bisat van G3 naar G4


Singha1969

Aanbevolen berichten

Op het moment heb ik een Visiosat Bi-Sat met 3 LNB's voor Astra 1, Astra 2 en Hotbird.

Ik ben van plan om deze te 'upgraden' naar een G4: Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hotbird. Hiervoor wil ik de speciale G4 beugel aanschaffen en 4 ALPS LNB's.

Is het nu zo dat ik dan alleen de G3 beugel dien te vervangen door de G4 beugel en de LNB's op de juiste wijze in de beugel dien te zetten? Of moet de schotel dan vervolgens zelf ook nog worden aangepast, doordat de stand van de LNB's iets anders is in de G4 dan in de G3?

 

Als iemand hiermee ervaring heeft, hoor ik het graag.

aangepast door Singha1969

Topfield 4000 PVR + Visiosat Bisat G3; Topfield 5000 CI + Triax 88 draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daar met een G4B adaptor de 19.2 lnb niet (meer) centraal staat moet de Bisat schotel bijgesteld worden.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik hiervoor speciale apparatuur nodig of kan dit ook door de schotel zelf een beetje in de goede richting te draaien totdat de 19.2 lnb weer centraal staat? Ik vermoed dat de schotel iets meer naar het westen gedraaid moet worden, toch?

Topfield 4000 PVR + Visiosat Bisat G3; Topfield 5000 CI + Triax 88 draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Deze bekijk ik tot heden via mijn internetprovider omdat ik na de verhuizing van de Nederlandse zenders van Astra 1 naar Astra 3 het te omslachtig en kostbaar vond om mijn schotel aan te passen en een HD decoder aan te schaffen.

Maar sinds ik een Smart-TV heb is er geen aparte decoder meer nodig en bovendien vind ik tv kijken via een glasvezeldecoder niet echt super, zodat ik serieus overweeg mijn schotel aan te passen en tv kijken via glasvezel eruit te gooien.

Topfield 4000 PVR + Visiosat Bisat G3; Topfield 5000 CI + Triax 88 draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik hiervoor speciale apparatuur nodig of kan dit ook door de schotel zelf een beetje in de goede richting te draaien totdat de 19.2 lnb weer centraal staat? Ik vermoed dat de schotel iets meer naar het westen gedraaid moet worden, toch?

Fout, de schotel dient naar het oosten  gedraait worden  (van achter gezien naar links)daar 23,5*  verder oostelijker is dan 19,2 díe dus eerst centraal stond.

Een satfinder/meter is wel zo handig met het afstellen.

de juiste volgorde is  van links naar rechts =LNB1 is 13* ,LNB2 is 19,2* ,LNB3 is 23,5* ,LNB4 is 28,2* oost.

waarbij de 1e LNB lager dient testaan als de rest.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Singha 1969

In de eerste bijlage zie je welke verschillende supports er voor de Visiosat Bisat zijn (even aanklikken).
Voor de ontvangst van de Astra 19,2, 28,2 en Hotbird heb je nu support G3A.
Je moet nu support G4B aanschaffen. Daar staat op de zwarte plaat B5 ingeslagen.
In de volgende bijlages zie je de twee verschillende supports. Bij support G4B staat de lnb van de Astra 19,2 iets links van het midden.
Je zult de schotel dan ook een heel klein beetje naar het oosten moeten draaien.

 

Ik lees dat @Columbo dat ook al opmerkte.
 

post-60869-0-18264100-1427893451_thumb.png

post-60869-0-23952600-1427893485.jpg

post-60869-0-09706700-1427893499.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Singha

Vaak schieten de tranen in m'n ogen als ik zie hoe veel schotelbezitters van de Visiosat Bisat de lnb's hebben afgesteld.
Om te beginnen moet de houder voor de Astra 19,2-lnb eerst op de nul-positie worden afgesteld, zie bijlage 1.
Daarna moet er voor gezorgd worden dat de lnb's in een schuine stand van 10 graden ingesteld worden voor Bunde, zie bijlage 2
Daarna moet je er voor zorgen dat die lnb's niet precies op één rechte lijn komen te staan maar in een licht gebogen lijn.
De satellieten staan immers aan de Clarkebelt op 36.000km hoogte en dat is een bol gebogen lijn. Via de reflectie op de schotel ontvang je dan de signalen in een hol gebogen lijn. Zie bijlage 3.
Dus resumé.
Eerst zorgen dat de Astra 19,2-lnb in de nul-positie staat
Dan zorgen dan alle vier de lnb's in een licht gebogen lijn onder een hoek van 10 graden afgesteld worden.

Dan de schotel uitrichten op de Astra 19,2 op maximale signaalkwaliteit.

Je kunt natuurlijk de naastgelegen lnb's ook nog afzonderlijk afstellen op maximale signaalkwaliteit maar dat zou eigenlijk geen verbetering moeten geven. Geeft dat wel verbetering, dan staat de schotel gewoon niet optimaal op de Astra 19,2 uitgericht.
 

post-60869-0-85737600-1427912768_thumb.jpg

post-60869-0-46230300-1427912790.jpg

post-60869-0-05683400-1427912860_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de moeite! Op zich zou dat moeten lukken. De schotel zelf hangt al aan de muur in een correcte hoek richting horizon. Die LNB houder schijnt ook al perfect op maat te zijn. Alleen een kwestie van de LNB in de beugel op juiste 'hoogte' zetten. Omdat ik geen afstelapparatuur heb, moet ik dan proberen met 'trial-and-error' de schotel af te stellen door hem een stukje naar het oosten te draaien. Ik ga die beugel en de LNB's aanschaffen en ermee aan de slag.

Ik was altijd in de veronderstelling dat deze configuratie alleen werkt met smalle LNB's, zoals ALPS LNB's. Maar op de foto zie ik 3 standaard LNB's en 1 smalle. Is dat mogelijk of is het voor een leek als ik eenvoudiger om smalle LNB's te nemen?

Topfield 4000 PVR + Visiosat Bisat G3; Topfield 5000 CI + Triax 88 draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...