Ga naar inhoud


kan je hotbird ontvangen in Agadir?


musz

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Weet iemand hoe groot je schotel moet zijn om hotbird te ontvangen in Agadir (zuid-marokko)?

 

Een vriend van mij is gek op de Italiaanse zenders en ik wil hem graag hem helpen met de installatie. Echter heb ik geen flauw benul of dit wel te ontvangen is.....

 

Het valt nog net binnen de footprint, maar er staan geen schotel grootes bij.

 

Kan iemand mij helpen hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wow, dank je @youriy en @sprietje voor jullie antwoorden.

 

@sprietje, bedankt voor de bijgesloten foto. Daar staat inderdaad een dish size van 110 cm. Ik wist niet dat dit breedtematen zijn.

 

Dus de breedte moet minimaal 110 cm zijn. Maakt de lengte dan niks uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste youriy

Dat jij op een iets grotere schotel uit komt heeft te maken welke satelliet je kiest. Jij hebt de footprint van de Hotbird 13C, ik de footprint van de Hotbird 13D.
Op de 13D kun je deze FTA Italiaanse zenders bekijken: http://www.lyngsat.com/Eutelsat-Hot-Bird-13D.html
Op de 13C kun je deze FTA Italiaanse zenders bekijken:
http://www.lyngsat.com/Eutelsat-Hot-Bird-13C.html
Op de 13B zit nagenoeg geen FTA Italiaanse zenders:
http://www.lyngsat.com/Eutelsat-Hot-Bird-13B.html

Ik denk dat Musz in Agadir veel makkelijker aan primefocus schotels kan komen dan aan offsetschotels. Primefocus schotel zijn meestal ook goedkoper omdat ze makkelijker te maken zijn. Je moet dan wel uitkijken dat die gemaakt is voor de Ku-band en niet voor de C-band. Die voor de C-band zijn minder nauwkeurig en geven voor de Ku-band dikwijls maar een geringe versterking.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt sprietje en youriy.

 

@ sprietje, mooi dat je onderscheid hebt gemaakt met hotbird b,c,d. Hier zitten de zenders die mijn vriend wil ontvangen. Ook leuk dat de Marokkaanse zenders erbij zitten.

 

 

In Marokko zie je inderdaad veel primefocus schotels. De mensen hebben hier grote platte dakterassen. Offset schotels heb ik ook zien hangen, maar die zijn kleiner van formaat.

 

Ik ben erg nieuwschierig naar het materiaal dat ze hier verkopen. Welke soort kabels er zijn en lnb's.

 

Langs de wegen zijn we een aantal Elektronica winkels tegengekomen. Zij hadden een aantal grote offset schotels buiten staan. Vanuit de auto kon ik het niet goed zien. Het zag er allemaal onbekend uit. Als we daar een offset schotel vinden die 110 cm breed is, dan zijn we blij.

 

Mochten we geen offset schotel vinden, dan wordt het een prime focus schotel. Dan volgen we het advies van sprietje op en nemen we één die gemaakt is voor de ku-band. Dit zal wel moeten staan bij de product specificaties van de schotel.

De prime focus schotel is dan ook nieuw voor ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk wel dat de offsetschotels in Marokko meestal niet van een geweldige kwaliteit zijn. Koop hem dan ook liever van een iets grotere maat.
En let ook op dat je voor een primefocus schotel een andere lnb nodig hebt dan voor een offsetschotel. Voor een offsetschotel kun je het beste een Inverto Black Ultra nemen. Die koop je in Nederland al voor €7,50 in de single uitvoering. Voor een primefocus schotel heb je een flens-lnb nodig met een losse instelbare feedhorn, zie als voorbeeld de bijlages:
 

post-60869-0-40102700-1431002868.jpeg

post-60869-0-87329500-1431002880_thumb.jpg

post-60869-0-27991000-1431002896_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn tips die goud waard zijn Sprietje.

 

Ik hoop inderdaad dat ze hier de inverto black ultra verkopen. Of een andere klasse lnb. Op aanraden van jou, heb ik vier quad lnb's in Nederland gebruikt op mijn schotel. Top lnb's.

 

Je hebt gelijk, qua materiaal kwaliteit is het hier minder. Op de daken zie je soms dat de lnb's met zelfgemaakte verbindingen in stand worden gehouden. Als het maar werkt!

post-52152-0-79233900-1431005372_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een leuk gezicht hoe die coaxkabels allemaal vanaf het dak langs de muren hangen te wapperen. Maar bijna allemaal primefocus schotels.
Ach, en die bovengrondse stroomkabels heb je in Spanje in veel plaatsen ook allemaal. Waar ik zit is alles bovengronds maar zelfs in de oude delen van grote steden is het niet anders.
Maar soms kunnen ze er wel een potje van maken, zie bijlage.
 

post-60869-0-42646700-1431011049.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het lijkt er inderdaad wel op dat ze een offset-lnb hebben gebruikt op een primefocus schotel. Dat is niet erg efficiënt. Omdat een offest-lnb gemaakt is voor een f/D-verhouding van 0,6 en een primefocus-lnb voor een f/D van 0,32-0,43. Dit betekent dat je maar ongeveer 60% van de schoteldiameter gebruikt en de gehele buitenste rand niet. En die buitenste rand heeft zelfs iets meer schoteloppervlak dan die binnenste 60%. Je laat dus de helft van het signaal liggen. Zonde. Daar koop je geen grote schotel voor.

Tja, er wordt wat af gepruld in schotelland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...