Ga naar inhoud


Welke frequenties kan ik gebruiken voor mijn satfinder?


prohopper

Aanbevolen berichten

Vandaag een FS500 satfinder gekocht, omdat ik de instellingen van mijn LNB's en T90-schotel beter wilde afstellen. In eerste instantie had ik alles met zo'n goedkope satfinder van EUR 10,00 afgesteld, maar nu ik deze afstelling controleer met de voorgeprogrammeerde gegevens in m'n FS500, blijken de satellieten van plaats te zijn veranderd.

 

Dus natuurlijk weer even wat gegoogled en kwam toen dit filmpje tegen: https://www.youtube.com/watch?v=W07MSV0A8gs , maar vraag me af of ik deze gegevens klakkeloos kan overnemen. Na het richten van de 19,2e-LNB en de 23,5e-LNB blijken ze - ondanks dat ze allebei een andere kant op wijzen - dezelfde satellieten te ontvangen. Heel raar dus... :-) 

 

De gegevens uit het filmpje zijn:

Astra 1 19,2e - freq.12226 - rate 27500 - polarity H

Astra 2 28,2e - freq. 12265 - rate 29500 - polarity H

Astra 3 23,5e - freq. 12073 - rate 27500 - polarity H

Hotbird 13.0e - freq. 12520 - rate 27500 - polarity V

 

Vraag 1: Zijn dit vaste frequenties van deze satellieten of wordt er gewoon een frequentie/ rate/ polarity van een op deze satelliet te ontvangen zender genomen?

 

Vraag 2: Waarom ontvangt mijn 2e LNB zowel de 19,2e als de 23,5e en doet mijn 3de LNB precies hetzelfde, ondanks dat ze beiden een andere kant op staan? Ik hou dan gewoon de gegevens aan zoals uit het filmpje.

 

Sorry, ik probeer het te begrijpen, maar snap er nog niet zo veel van.

aangepast door prohopper
Link naar reactie
Delen op andere sites


astra 3 moet zijn 12070H

astra 2 moet zijn 12266H 27500

 

Het moeten denk ik wel dvb-s transponders zijn

 

Hier kun je ze allemaal vinden:

 

http://nl.kingofsat.net/satellites.php

 

je moet ook wel de disecq-instellingen juist hebben staan.

aangepast door youriy

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is onmogelijk dat jij met twee verschillende lnb's die op een andere positie staan dezelfde zenders ontvangt. Mogelijk leidt je dat af uit de zenderlijst die je gedownload hebt maar dan heb je gewoon de verkeerde naam van de satelliet aangegeven tijden het scannen.
Als je bijv. de coaxkabel eens rechtstreeks op de lnb aansluit, dus niet via de diseqcswitch, dan zul je zien dat je toch echt andere zenders ontvangt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste prohopper.

 

vraag 1:  standaard  zijn in deze satfinder  satellieten en frequenties in opgeslagen. Mocht dit niet meer actueel of jou wens zijn dan kan je dit zelf wijzigen in het menu.

 

Vraag 2: Staan de diseqc- instellingen wel goed, zie bijlage

 

Als je de satfinder gebruikt met de satellietontvanger als voeding zorg dan dat deze allebei de zelfde polarisatie  (H- of -V) hebben, dan heb je ook signaal (beeld) op je tv.

 

post-75492-0-91093000-1432810590_thumb.jpg

post-75492-0-72331900-1432810607.jpg

 

 

 

 

 

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoorden op satkijker's vragen:

 

1. Ik ben bang dat de instellingen van mijn satfinder niet correct zijn, dus zou graag de gegevens willen van de Astra1, Astra2, Astra3 en Hotbird. Aan de hand van de foto's uit jouw post en aan de hand van de eerdere post van youriy heb ik al deze frequenties al:

astra 3 moet zijn 12070H (maar welke rate moet ik gebruiken?)

astra 2 moet zijn 12266H 27500

astra1 moet zijn 12515H 22000

 

2. Ik richt alle LNB's stuk voor stuk; alleen de satfinder heb ik er dus aangekoppeld. Dan kan ik de Diseqc-instelling toch op OFF laten staan?

 

Mijn vraag: Kloppen de gegevens onder 1? En wat is de correcte frequentie van Hotbird?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, naar zo'n site ben ik op zoek geweest. Kan ik dadelijk nog ff het garagedak op.

 

Als ik nou bijv. de 19,2e neemt, daar staan 4 frequenties achter. Welke neem ik dan? 

Als ik dan op zo'n link klik, kan ik dan de frequentie/ rate/ polarity van de eerste de beste transponder nemen?

aangepast door prohopper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn satelliet finder geprobeerd maar zal de frequency  van de astra's moeten aanpassen omdat deze op meerdere satellieten signaal geeft.

Heb zojuist op Lyngsat gezocht maar om voor deze 4 satellieten een frequency te vinden die maar op 1 satelliet voorkomt dat valt niet mee.

De 3 Astra's hebben ongeveer gelijkwaardige frequency's, vandaar ook dat het op 19,2-23,5-28,2 lijkt alsof je met het verwisselen van lnb toch de zelfde satelliet ontvangt.

De hotbird is nog redelijk afwijkend.

Heb de volgende keuze gemaakt,

Hotbird  13    oost; 10719 v 27500

Astra 1  19,2 oost; 12722 h 23500

                              11082 h 22000

Astra 3  23,5 oost; 12525 v 27500

Astra 2  28,2 oost; 11222 h 27500

 

deze ga ik in mijn satfinder invoeren en uit proberen    

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste prohopper

Als je op de 19,2 klikt, dan krijg je alle vier de satellieten die op de 19,2 oost positie hangen. Je krijgt dan alle transponders te zien die op de 19,2 zitten.
Wil je alleen de transponders van de satellieten afzonderlijk, dan klik je daar op.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen, hartstikke bedankt. Achteraf gezien bleken alleen de voorgeprogrammeerde gegevens van de Hot Bird te kloppen. Die van de Astra 1, 2 en 3 klopten van geen kanten; met eentje ontving ik alleen maar wat Aziatische zenders.

 

Lang verhaal kort: Alles werkt en ik wil jullie hartelijk bedanken voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo Allen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en in de satelliet wereld.

Ik ben mijn eerste schotel aan het opbouwen en heb al heel wat posts, videos en handleidingen doorzwommen ;-)

Ik bots nu echter op hetzelfde probleem als prohopper:

 

Ik gebruik dezelfde SF-500 satfinder en was ook al van mening dat de voorgeprogrammeerde gegevens niet klopten.

Ik beschik over een 80cm schotel met een quad monoblock LNB voor astra 1 & 3. Deze wil ik gaan uitrichten op de 23,5 positie met de 19,2 als meekijker. Ik plaatste de schotel reeds +/- juist met kompas en apps en wil hem nu gaan finetunen met de satfinder.

 

Dit blijkt echter niet zo simpel. Ik heb de satfinder voeding gegeven met het batterij pack en de coax richting LNB aangesloten op de eerste van de vier ingangen op mijn monoblock LNB, ik veronderstel dat ik de DiSecQ 1.0 dan op LNB1 moet zetten?

Ik vraag met net als prohopper af of ik de frequentie/symbol rate en polarity van een willekeurige zender op de astra 3 mag nemen om in te geven in de satfinder? En moeten dit dan FTA zenders zijn (ik heb momenteel nog geen geactiveerde TV Vlaanderen kaart)

De 22K instelling staat voor de astra 3 standaard op: AUTO en deze is blijkbaar niet te wijzigen.

 

Wat ik verder ook zeer opmerkelijk vind bij deze satfinder is dat hij ook zonder enige aansluiting richting LNB een signaal geeft qua strenght, zelfs als hij gewoon binnen ligt. Soms komt er zelfs een waarde achter de quality te staan zonder enige aansluiting (buiten het batterij pack dan)

 

Alvast bedankt bij voorbaat voor jullie deskundige hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...