Ga naar inhoud


Pcm liniear of dolby?


Brinx84

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Ik heb een 2e hands reciever aangesloten. Nu kan ik kiezen uit PCM liniear (48) of dolby digitale bij audio uitvoer. Echter als ik pcm selecteer, gaat ook het pro logic 2 lampje branden. Dit houd toch in dat stereo wordt omgezet naar 5.1? Welke instelling kan ik het beste gebruiken? Het gaat trouwens om gewone tv uitzendingen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb mijne tv op  PCM

en werkt goed

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond,

 

Ik heb een 2e hands reciever aangesloten. Nu kan ik kiezen uit PCM liniear (48) of dolby digitale bij audio uitvoer. Echter als ik pcm selecteer, gaat ook het pro logic 2 lampje branden. Dit houd toch in dat stereo wordt omgezet naar 5.1? Welke instelling kan ik het beste gebruiken? Het gaat trouwens om gewone tv uitzendingen.

 

Alvast bedankt.

 

Dat het prologic lampje gaat branden is waarschijnlijk een instelling in je reciever. Zou een beetje vreemd zijn als je niet naar gewoon stereo zou kunnen luisteren.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het audio signaal kan Dolby prologic II aanwezig zijn waardoor de AV receiver zulks herkent en kan weergeven.

Het is ook ruimtelijk surround (zie wikipedia) en geeft een mooier geluidsbeeld dat puur stereo dat enkel 2 luidsprekers bedient.

 

Dolby D is een eigen audio kanaal, dat moet je bewsut zelf kiezen

So Long

Fischer Z

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een tikfvoutje gemaakt... :grin: sorry

 

bewust kiezen werd bedoeld.

 

Nu ik iets meer tijd heb, kan ik iets meer uitleg geven in verband met meerdere audio kanalen in een satellietstream.

(laat ik wel wezen niet alle zenders hebben meerdere audiokanalen)

Soms zijn er gelijktijdig twee audiostreams beschikbaar

Soms zijn die types per programma anders

- de film is DolbyD

- de reclame is meestal PCM dolby prologic II

- de berichtgeving is meestal enkel PCM stereo

Ja en ook Film1 zend reclame over haar eigen en eigen filmaankondigingen (dus het soort aangeboden audio type wisselt wel eens)

 

Het kan dus op een en dezelfde zender wisselen en als je dat niet weet kan het zijn dat je ook geen geluid hebt...

OMDAT je een instelling gekozen hebt die het andere audio kanaal niet doorgeeft.

 

Zenders met meerdere audiokanalen die dus wisselende kwaliteiten en types aanbieden, daarbij dien je altijd even snel op de audioknop van de satreceiver te drukken om je keuze voor het programma onderdeel / film of reclame in te stellen.

 

Wil je daar helemaal van verlost zijn stel je de DolbyD downmix bij de Satellietreceiver in.

Je hoort dan echter nooit meer echt Dolby Digital en daarmee is de 5in1 AVreceiver achter uw satellietreceiver niet meer heel spannend.

 

Heb je geen AVreceiver en enkel een TV, dan is de downmix instelling wellicht zeer aan te raden.

(het meerendeel van de TV's levert namelijk geen DolbyD)

 

Bij de soundbar als extra ondersteunende Audio apparatuur moet die downmix weer uit.

 

Een en ander is ook van je setje afhankelijk, maar ook hoe je aansluitingen verlopen.

HDMI

Scart

SPDif optisch

etc.

 

Maar je moet natuurlijk ook weten of je nieuwe / oude AVreceiver dergelijke audioformaten ook kan weergeven.

Dat staat altijd in de gebruiksaanwijzing en vaak ook op de toestellen zelf.

Zo vanaf 2005 is DolbyD mee aan boord in de 5in1 AVreceivers.

(dat ook instellen op je set maak het kijken en luisteren van desbetreffende films veel indrukwekkender)

 

Let wel op want er is ook erg goede Dolby Prologic II audio in de Films van voor de Digitale DVD's en DVB-S2 { MPEG4 } dus stel je AVreceiver in op automatische herkenning van de audio formaten... Dan hoor je namelijk in de meeste gevallen de juiste en dus beste geluidskwaliteit.

 

(en let ook op want MKV's van derden die zo uit het internet te plukken zijn kunnen zwaar benedenmaatse audio kanalen hebben daar de makers van die MKV niet wist hoe een film correct te rippen)

 

ciao ciao :grin:

So Long

Fischer Z

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooooo das nog eens een goede uitleg.ik heb alles via Hdmi aangesloten op mijn reciever die eigenlijk alles kan coderen. Ik ben er inderdaad achter dat er meerdere audiosporen zijn. Echter als ik mijn sat ontvanger op standaard dolby zet, kan de vrouw het volume niet meer bepalen met de afstandsbediening van de sat ontvanger. Dus gezeur :P. Mij is ooit verteld dat pro logic2 een luxe stereo variant is. Dus geen 5.1 geluid? Als ik bv een film kijk, en ik wil echt surround, zou ik dus handmatig dat audiospoor moeten kiezen? Voor gewone tv uitzendingen kan pcm pro logic2 dus prima?

Link naar reactie
Delen op andere sites

- opmerking 1

Met de juiste instelling van HDMI-CEC kun je wel de AVR qua volume regelen, dat deed ik zelf ook.

Er waren al vaker vragen over hoe dat in te stellen is.

Per webinterface van de Satreceiver gaat dat heel eenvoudig.

- opmerking 2

Dolby surround Prologic II is geen 5in 1 hetgeen evident is maar wel ruimtelijk en de mooite waard

 

Gewoon eens testen.

ciao

So Long

Fischer Z

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoopt voor je dat het goed werkt. Ik overweeg zelf om het maar weer uit te zetten. Het is nogal merk gebonden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat ik raden je hebt toch een YAMAHA gekocht :grin:

wijsneus

 

Natuurlijk een Yamaha. What else?  Om maar eens een reclame slogan aan te halen.

Maar samenwerken met een Samsung TV, Samsung settop en een Pioneer HD recorder is een ander verhaal.

 

De Logitech AB maar weer eens uit de kast halen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...