Ga naar inhoud


Upgrade Ferguson Ariva 210 Combo nodig voor ontvangst Astra 3?


Le7t

Aanbevolen berichten

Ik heb maart 2014 een gebruikte Ferguson Ariva 210 Combo gekocht.

 

Tijdens het vandaag (tevergeefs) proberen ontvangen van de satelliet waarop Canal Digitaal HD-uitzendingen verzorgt heb ik de indruk gekregen dat bepaalde instellingen niet juist zijn. Is het -voor die ontvangst- nodig de software van de Ariva bij te werken?

 

Aanvullende gegevens:

1 Ik heb nooit bewust de ontvanger bijgewerkt (uitgezonderd het laden van zenderlijsten)

2 Abonnement bij Canal Digitaal

3 Schotel met duo-LNB

4 Ontvangst van NPO1 mbv ene LNB, zeer vml via satelliet op 19,2 Oost

5 Geen ontvangst uit andere LNB (ogv Signal Intensity, Signal Quality getoond op scherm door ontvanger)

6 Instelling Antenna Setup voor Astra 1 bij tonen van NPO1 in achtergrond:

    LNB freq: Universal(9750-10600)

    Transponder: (104/132) 12515 H 22000

(Deze instelling Transponder lijkt mij -ogv gegevens KingofSat bij NPO1 voor Astra 1L, nl 12515.25 en 22000 - correct)

7 Instelling Antenna Setup voor Astra 3 (geen zender in achtergrond):

    LNB freq: Universal(9750-10600)

    Transponder: (1/184) 11325 H 22000

(Deze instelling Transponder lijkt mij -ogv gegevens KingofSat bij NPO1 voor Astra 3B, nl 12187.5 en 27500- incorrect)

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je de ontvanger ook laten zoeken op Astra 3?

Na het lezen van je antwoord, ja. Het zoeken duurde hooguit enkele seconden. Op het scherm verschijnt: "No program found!".

 

(Dat vind ik begrijpelijk omdat de Signal Intensity en Signal Quality respectievelijk 29% en 10% zijn, iets wat door de ontvanger als te laag wordt beschouwd gezien het weergeven van deze grootheden mbv een grijze balk in tegenstelling tot een blauwe of groene balk (zoals bij Astra 1).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je handmatig wat nieuwe frequenties toevoegen via kingofsat.net. 

 

Probeer handmatig eens:

11.739 / V/ 27.500 /  2/3 / DVB-S2 / 8PSK en zet daarbij Netwerk Zoeken op AAN

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je handmatig wat nieuwe frequenties toevoegen via kingofsat.net. 

 

Probeer handmatig eens:

11.739 / V/ 27.500 /  2/3 / DVB-S2 / 8PSK en zet daarbij Netwerk Zoeken op AAN

 

 

Bedankt voor de snelle reaktie.

Ik heb geprobeerd bepaalde instellingen te wijzigen maar ik ben niet in staat ze te laten opslaan:

1 De originele instellingen onder Transponder bij Astra 2 is (1/184) 11325 H 22000. Ik heb dat handmatig gewijzigd in (14/184) 11719 H 27500. Echter zodra ik het scherm Antenna Setup verlaat en vervolgens terugkeer naar dit scherm zijn de instellingen onder Transponder gelijk aan de originele instellingen

2 Ik zou niet weten waar ik DVB-S2 en 8PSK zou moeten selecteren. (Bij zoeken in het scherm Single Satellite Search is er onder Network Search wel de mogelijkheid om te kiezen uit Yes en No)

aangepast door Le7t
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen handleiding of er een kunnen vinden op internet.

Daarin zou je stap voor stap beschrijvingen kunnen aantreffen van hoe je transponders kunt toevoegen.

 

Heb je ook al geprobeerd via de fabrieksinstellingen de tuner opnieuw te configureren. Dat is soms ook een mogelijkheid hem aan de praat te krijgen.

Als je een duo-lnb hebt, zal die gericht staan op Astra 1 en 3 (geen Astra 2)

Op Astra 3 zou je hem gewoon eens kunnen laten zoeken en alle beschikbare zenders laten inlezen.

Best mogelijk dat je tuner nu op een Astra 3 frequentie staat afgestemd waarop niet wordt uitgezonden.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een handleiding, reeds in 2014 op internet gevonden op de website van de fabrikant.

 

In de handleiding staat hoe een transponderfrequentie toe te voegen aan de lijst van frequenties die de tuner associeert met een bepaalde satelliet. Echter tijdens dit toevoegen is het uitsluitend mogelijk frequentie, polarisatie en symbol rate in te vullen (bijvoorbeeld 11.739, V, 27.500). Volgens de handleiding is de tuner geschikt voor 8PSK.

 

Ik heb de fabriekinstelling geladen, echter zonder het gewenste resultaat.

 

Mijn vermelding "Astra 2" is fout. Ik bedoelde "Astra 3".

 

De opmerking "Best mogelijk dat je tuner nu op een Astra 3 frequentie staat afgestemd waarop niet wordt uitgezonden." begrijp ik niet: Bij zoeken naar zenders worden vele frequenties gescand (nl. alle transponderfrequenties vermeld in de lijst behorend bij die satelliet). Wil je deze opmerking toelichten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al geprobeerd wat ik in post #4 van je vroeg?

 

Handmatig toevoegen en scannen van:

 

11.739 / V/ 27.500 /  2/3 / DVB-S2 / 8PSK en zet daarbij Netwerk Zoeken op AAN

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en Nee:

 

Nee

Deze transponderfrequentie stond al in de lijst van frequenties behorend bij Astra 3

Er is niet de mogelijkheid iets anders in te voeren dan frequentie, polarisatie en symbolrate. Dus ik weet niet of de andere 3 grootheden de juiste waarden 2/3, DVB-S2 en 8PSK hebben.

 

Ja:

Ik heb gescand met de optie netwerk zoeken aan.

 

Het resultaat was -uiteraard anders had ik gemeld- geen ontvangst van kanalen op Astra 3.

 

Echter:

1 Zoeven ontdekt dat mijn duolnb (met 4 uitgangen) een ingebouwde diseqcschakelaar heeft. Dit is van belang omdat ik tussen deze duolnb en de tuner een losse diseqcschakelaar gebruikte (om een andere lnb in een andere schotel te kunnen selecteren)

2 Eergisteren ontdekt dat mijn (losse) diseqcschakelaar (of tuner) mogelijk kapot is: Indien in de tuner een satelliet gekoppeld wordt aan diseqc 1 is het niet zo dat uitsluitend op de ingang 1 van deze schakelaar een hoge spanning staat. Net zo voor diseqc 2.

 

Ik zal binnenkort de installatie proberen zonder de losse diseqcschakelaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter:

1 Zoeven ontdekt dat mijn duolnb (met 4 uitgangen) een ingebouwde diseqcschakelaar heeft. Dit is van belang omdat ik tussen deze duolnb en de tuner een losse diseqcschakelaar gebruikte (om een andere lnb in een andere schotel te kunnen selecteren)

2 Eergisteren ontdekt dat mijn (losse) diseqcschakelaar (of tuner) mogelijk kapot is: Indien in de tuner een satelliet gekoppeld wordt aan diseqc 1 is het niet zo dat uitsluitend op de ingang 1 van deze schakelaar een hoge spanning staat. Net zo voor diseqc 2.

 

Ik zal binnenkort de installatie proberen zonder de losse diseqcschakelaar

Uiteraard heeft een duo lnb een ingebouwde diseqc, zodat je de tuner(s) rechtstreeks kunt instellen en laten schakelen tussen twee satellietposities. 

 

Ik begrijp dat jij er een derde satellietpositie aan hebt toegevoegd en die in je tuner hebt toegevoegd door middel van een extra diseqc2-schakelaar?

 

Dus in je tuner is diseqcA gelijk 2 posities? En diseqcB de toegevoegde 3e?

 

PS: 2 switches achter elkaar gaat niet zomaar werken.

Lees bijv. deze link maar eens:

https://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/page-2

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de installatie nog niet geprobeerd zonder de losse diseqc-switch. De reden is dat ik ben gaan twijfelen aan de bewering dat er een diseqc-switch in de duolnb is opgenomen.

 

De duolnb heeft 2 koppen en 4 connectoren: Zie bijlage $_85.JPG.

post-99915-0-79163300-1457896275.jpg

Indien er een diseqc-switch in de duolnb is opgenomen dan zie ik het nut van de 4 connectoren niet.

 

Om de mogelijkheden tot uitproberen van mijn installatie te bespreken een tekening ervan in bijlage Satellietontvangstinstallatie.pdf.

 

Er lopen 4 kabels tussen de 3 schotels en de losse diseqc-switch. De kabels zijn goed bereikbaar, zowel bij de schotels als bij de losse dieqc-switch. De bovenste en onderste schotel zijn bevestigd aan dezelfde mast. De bovenste schotel staat gericht op Astra 1.

Satellietontvangstinstallatie.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

4 aansluitingen voor 4 ontvangers.

Er staat toch quad op de sticker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Het staat zelfs op de sticker! Diseqc 1.0. Er zit dus een switch ingebouwd en een externe is dus helemaal niet nodig. Diseqc A is voor 19.2° en Diseqc B is voor 23,5°.. Dus tuner ook zo instellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Le7t, je kunt nooit tussen twee posities schakelen zonder een diseqc schakelaar. Dus uiteraard is hij ingebouwd.

 

@Mimisku, het punt in het geval van TS is natuurlijk, dat hij een derde lnb heeft toegevoegd, en derhalve een losse diseqc2-schakelaar ertussen om tussen de duo-lnb en die derde te kunnen schakelen. Echter, het effect is nu dat er voor de duo-lnb posities 2 diseqc-schakelaars gekoppeld zijn. Dus die van de duo-lnb wordt niet meer rechtstreeks "aangestuurd" door de ontvanger. Wel die losse schakelaar, maar zo werkt de duo lnb natuurlijk niet meer.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij nu duidelijk dat het opnemen van de losse diseqc-schakelaar niet zonder meer tot het gewenste resultaat leidt.

 

Ik zal binnen zeer afzienbare tijd de installatie proberen zonder de losse diseqc-schakelaar en zonder de bovenste en derde schotel. Ik zal mijn bevindingen hier delen.

 

Ter info:

De foto is niet van mijn duo-lnb maar van eenzelfde exemplaar. Ik vond de foto op internet. Bij mijn duo-lnb was de tekst afgeschermd door een metalen beschermhuls die naar beneden geschoven kan worden (maar dat niet was), vml ter bescherming van de connectoren. Echter dat had ik niet in de gaten en bijgevolg nooit de tekst op mijn duo-lnb gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...