Ga naar inhoud


schotel geschikt voor veelvuldig op en afbouwen


bluefoxamazone

Aanbevolen berichten

hallo,

bij het kamperen worden de schotel op statief gezet en soms na een paar dagen al terug verplaatst.

Ik zoek een 64cm schotel voor TVV ontvangst die hiert egen kan. Bij de Triac schotel wordt de arm vast gezet dmv van twee zwarte plastieken dingetjes die in een gaatje klemmen. Na drie keer is de plastiek beschadigd en blijft de arm niet meer zitten. Zijn er betere alternatieven op de markt?  Ik kocht ooit in Frankrijk een nieuwe schotel maar die bleek alleen geschikt voor het monteren van een single LNB doordat de klembeugel te dik is voor de duo lnb..

Dus een schotel waar de arm vlot kan opplooien voor transport...

 

dank voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mmm... ik heb alles al... driepoot, schotel en normaal gezien doe ik de uitrichting even snel. Misschien idd. Proberen vastzetten met een schroef....

even een extra vraagje. Ik heb een franse schotel met een lnb houder erop. Jammer genoeg is de kunstof houder te dik om tussen de hoorntjes te passen van een duo lnb. Zijn de lnb buizen waar de lnb houder in schuift van alle schotelmerken gelijk? Anders koop ik zo'n reservesetje van triac om er op te zetten maar ik heb hier geen triac schotel meer bij de hand dus kan ik niet nameten. De buisametingen van de franse schotel zijn: 47 x 18mm.

? Iemand?

 

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag aannemen dat dat de binnenmaat is, de buitenmaat van veel lnb-armen zoals ook van Triax is 20x50mm.
Je kunt i.p.v. de kunststof houder ook een degelijke aluminium lnb-klem nemen, zie bijlage.
 

post-60869-0-31678100-1467576341_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja... het zal wellicht niet lukken. Ik heb een triax lnb houder gevonden. Die past wel in de buis maar de LNB staat niet op de exact dezelfde plek. Ik vermoed dat dit per schotel héél juist moet staan anders valt het brandpunt van het signaal nooit perfect op de lnb, correct..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt     bluefoxamazone

De hoogte van de lnb-klem is niet bij alle schotels hetzelfde. De feedhorn van de lnb kan dan boven of onder het brandpunt van de schotel komen te staat. Dit geeft een iets mindere signaalsterkte. Nu is het niet zo dat het dan meteen dramatisch veel minder wordt want als je de elevatie van de schotel iets aanpast, kun je toch weer flink wat signaal ontvangen.
Je moet het zo zien: net als bij een duo-lnb waarbij een kop ook niet in het brandpunt van de schotel staat, krijgt deze iets minder signaal. Dat is niet alleen als hij er iets naast staat maar ook als hij te hoog of te laag staat.

Een ander punt waar je rekening mee moet houden is de richting waarin de lnb kijkt.
Al zouden twee schotels dezelfde offset hebben maar bij de ene schotel komt de lnb-arm onder de schotel langs en bij de andere schotel steekt de lnb-arm onder door de schotel heen zoals bijv. bij Triax en nog flink wat merken, dan moet de knik die in de lnb-klem zit ook iets anders zijn.
Voorbeeld, als ik een lnb-klem van een schotel neem waarvan de arm onder de schotel door loopt en die plaats ik op een schotel waarvan de arm onder door de schotel heen loopt, dan zal je lnb te hoog op de schotel kijken.
Hij gaat het onderste gedeelte van de schotel niet goed mer benutten en kijkt aan de bovenzijde te veel over de schotel heen.

Tja, wat dat betreft is de lnb-klem die ik als bijlage heb toegevoegd ideaal.
Door even een schroevendraaier tussen de omgebogen bevestigingsplaat te steken, kun je de stand van die plaat aanpassen zodat de lnb precies op 40% van de hoogte kijkt, het punt waar de lnb naar hoort te kijken.
 

post-60869-0-37625800-1467706090.jpg

post-60869-0-97634400-1467706102_thumb.jpg

post-60869-0-23705600-1467706108.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het denk ik, nog simpeler opgelost. Ik heb een origineel schoteltje gekocht
van TVV met een duo LNB (die ik nog liggen heb).Dit is zeker op elkaar
afgestemd en zal me minder gejakker geven...
voor de prijs moet je het niet laten...

De Franse schotel vliegt bij de rest van mijn overtollige satellietspullen (een hoop die gestaag groeit...)

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...