Ga naar inhoud


TRIAX 64 met CD Triple quad


Ambrus

Aanbevolen berichten

Na verhuizing naar Alkmaar voor een nieuwe compactere opstelling gekozen en de schotel laten uitrichten. Resultaat na enige weken:

 

A1:  SNR 60%   AGC 82 %

A2:  SNR 87%   AGC 97 %

A3·: SNR 75%   AGC 95 %

 

Bij een regenachtige dag is er voor A1 te weinig reserve. Schotel staat op plat dak op statief met tegels en 'kijkt' tussen twee  grote bomen door in een park tegenover.

Wat me opvalt is dat de meest oostelijke A2 de beste sterkte geeft, dan A3, dan A1.

 

Vraag: is het duidelijk waar ik moet beginnen om een betere afstelling te krijgen? Helling van de LNB, of richting van de schotel?

 

Groeten, Ambrus

 

 

 

 

Vu Duo 4k SE, OpenPli 8.1, Enigma 2021-10-07. 
Triple LNB Quad van CD, Triax 64

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja Ambrus, dat is moeilijk te zeggen. Je geeft zelf aan dat de schotel tussen twee grote bomen door kijkt.
Het zou heel goed kunnen dat niet het uitrichten van de schotel de oorzaak is maar de boom die het signaal van de Astra 19,2 belemmert.
Ik zou dit eerst maar eens met een app bekijken zie de site van CanalDigitaal: http://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/schotel-uitrichten/
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor beide reacties. 

 

Hierbij een foto, zoveel mogelijk in de richting van de centrale as van de schotel. Ik had niet meer gekeken sinds de monteur zijn werk heeft gedaan, ik had verwacht dat de as meer tussen de bomen zou uitkomen. Het is inderdaad duidelijk wat er gebeurt: rechts is er belemmering. Ik begrijp niet dat de monteur hier niets van gezegd heeft. 

 

Ik zal zien of ik op het dak nog een andere plek kan vinden, met behoud van de linker twee A2 en A3.

 

 Ambrus

 

 

post-40000-0-49174300-1468071998_thumb.jpg

Vu Duo 4k SE, OpenPli 8.1, Enigma 2021-10-07. 
Triple LNB Quad van CD, Triax 64

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je zult hier toch echt een app moeten gebruiken zodat je de satellieten aan de hemel kunt zien. Op de bonnefooi de schotel gaan verplaatsen heeft weinig zin. Misschien gaat dat lukken bij windstil weer maar als het dan hard waait en de takken staan flink te zwiepen, dan heb je nog geen beeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bedoel te zeggen is, hoe kun je berekenen hoe ver de schotel van een obstakel moet staan, b.v ik heb een boom of wat dan ook van 10 meter hoog, ik ben al op zoek geweest maar kan geen info vinden om dit zelf te berekenen, elevatie is gem. 29 gr op de astra3 in Nederland maar hoe dan verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Sprietje geweldig dit, was het even kwijt dat dit ook nog bestond...maar dan met de gratis satellite ar android app.

 

Ook ik zie een afname v.d sterkte de laatste tijd met de originele canaldigitaal triplesat van 64 cm, zit nu op een solo2 op ca 90% +( zo ik me kan herinneren was dit eerst altijd iets van 98%) op de astra3 met steeds minder regenreserve, ik dacht namelijk aan een tijd terug met de triple sat 45 schotel, destijds naar 8 psk wissel bedroevend slechte ontvangst met een beetje regen...

 

Dus ik ben benieuwd hoe dit zich gaat houden want het geduld en geouwehoer bij cd houd een keer op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader had toentertijd ongeveer zo'n zelfde opstelling, plat dak in combinatie door bomen heen kijken. Dat gaf geen enkel probleem, alleen bij slecht c.q. extreem weer viel het signaal wel eens weg (heb hem er zelf eigenlijk nog nooit over gehoord). Zelf heb ik ook een triple lnb van Canaal Digitaal, echter die staat vrij op het oosten op een balkon van 10 hoog, zonder verdere obstakels .. Het is een kwestie van even goed uitrichten, heb zelf signaal waardes zo tussen de 80 en de 90 .. Suc6! ;)

Vu+ Zero 4k

Formuler F3

Dreambox 500HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel regenreserve???? Niet veel lijkt me met deze waardes

 

Alleen als het zwaar onweert of andere soortige atmosferische storingen optreden, dan wil het soms wel eens weg vallen, maar heb het tot nu toe nog niet meegemaakt. (En ben op zich niet zo TV verslaafd, dat ik niet een uurtje ofzo zonder kan, dan kijk ik wel even via internet ofzo)  :)

Vu+ Zero 4k

Formuler F3

Dreambox 500HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...