Ga naar inhoud


Astra 1 en 3 ontvangst in Zuid Spanje


KJParabool

Aanbevolen berichten

Aanhakend, wil ik ook graag advies over ontvangst van Astra 1 en Astra 3 in Zuid Spanje, 14 km ten O van Malaga om precies te zijn. Tot dusver voldeden een 60 cm schotel met een enkelvoudige LNB en de simpele XSAT DTVA tuner goed voor ontvangst van Astra 1 in dat gebied. Door de overschakeling van CD op HD en een andere satelliet (Astra 3) ben ik, zoals velen, genoodzaakt om een andere (HD) tuner te kopen, wat een SAB Unix Triple HD geworden is. Ook heb ik begrepen dat een grotere schotel met andere LNB's (monoblock?) nodig zijn. Wat adviseert u mij in dit geval?

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan is twee losse lnb's met een diseqc-switch zeker een optie.
Zou je vier aansluitingen willen hebben, dan zou je ook vier diseqc-switches nodig hebben en is een monoblock zeker een optie die echter minder goed is dan losse lnb's.
Bij losse lnb's luistert het niet zo nauwkeurig welke schotel je gaat aanschaffen, bij een 6 graden monoblock wel.
Was je van plan zelf de schotel te vervangen en af te stellen of wil je dat laten doen?
Zover ik weet is er in de buurt van Malaga een goede satelliethandelaar.
Ga je de schotel zelf vervangen?
Ken je een satellietwinkel waar je je spullen kunt kopen? (geen naam noemen!)

 

Is de mast geschikt voor een schotel van 100x110cm? Je moet er rekening mee houden dat die flink meer wind vangt. Een mast van 48mm is aan te bevelen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reacties. Ik ben van plan de schotel zelf te vervangen, zoals ik ook de (Spaanse merkloze) 60 cm schotel en LNB zelf heb geinstalleerd en uitgericht. In mijn verblijfplaats La Cala del Moral (waar we een gedeelte van het jaar verblijven, we gaan er half oktober weer heen) is een speciale satellietzaak, waar ik de schotel wil kopen. De losse LNB's of monoblock wil ik uit Nederland meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KJParabool

Tja omdat je nu al spullen wilt kopen in Nederland terwijl je de schotel nog in Spanje moet gaan kopen, is het het veiligste om met losse lnb's te werken. Tevens zullen deze ook nog een een stuk beter presteren dan een monoblock.

Koop dus in Spanje een schotel van 100cm breed en 110cm hoog.
Gebruik twee Inverto Black Ultra Single lnb's, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=57
Die koop je in Nederland voor €9,75 per stuk
Verder heb je een lnb-houder nodig voor de tweede lnb.
Een die makkelijk verkrijgbaar is, is de LNB houder universeel DUO, zie bijlage.
Die moet je achter de lnb-klem monteren van de schotel. Die koop je voor €7,95.
Verder heb je een diseqc-switch nodig. Een hele goede waar je nooit problemen mee hebt is de Spaun SAR-212 WSG DiSEqC switch 2-weg.
Die koop je voor €24,95.
Je moet de lnb voor de Astra 23,5 in de klem zetten van de schotel. Richtmaat is dat de kop van de lnb 5-6mm van de klem af staat.
Stel de skew van de lnb in op 25 graden, d.w.z. met de wijzers van de klop meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
Nu monteer de de lnb-houder over de lnb achter de lnb-klem. Monteer hem zoals in de bijlage heb aangegeven.
Zet de lnb-houder 30 graden schuin omlaag.
Monteer de vrijhangende lnb voor de Astra 19,2 in de lnb-houder en zorg dat de voorzijde van de kop gelijk met de kop staat van de Astra 23,5 en zet hen een klein beetje schuin naar binnen zodat die iets naar het midden van de schotel is gericht.
Stel ze af op een afstand van elkaar zodat de kuiltjes in de voorzijde van de kap 65mm van elkaar staan.
Stel de skew van deze lnb in op 21 graden.
Stel de elevatie van de schotel in op 38 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Om de Astra 23,5 te vinden, kun je het beste eerst een makkelijk te ontvangen zender van de 23,5 nemen en dat is Släger TV op positie 235 van de CanalDigitaal fastscanlijst.
Richt de schotel nu uit op de Astra 23,5.

Je kunt daar http://www.dishpointer.com/ voor nemen. Even straat, huisnummer en plaats intoetsen, Astra 23,5 kiezen en de groene ballon verslepen naar de plek waar je schotel staat. Nu kun je aan de huizen in de buurt zien waar je schotel naar toe gericht moet worden.

 

Eenmaal de Astra 23,5 gevonden, dan de zender History HD nemen op positie 49 van de zenderlijst en deze op maximale signaalkwaliteit afstemmen.

Plaats nu de diseqc-switch er tussen. Sluit de Astra 19,2 aan op diseqc positie 1 en de Astra 23,5 op diseqc positie 2. Stel je ontvanger in op Diseqc 1.0 met dezelfde volgorde als zojuist aangegeven.

Zorg wel dat je een mast hebt van ongeveer 48mm. Is die dunner, dan heb je kans dat de schotel verdraait bij een hele harde wind en dat hij te veel staat te bewegen.
 

post-60869-0-20837600-1471587605.png

post-60869-0-50916700-1471587623_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@ ceje

Een schotel maat wordt altijd aangegeven met de breedte maat. dus een 80 cm schotel is 80 cm breed en om en nabij 90 cm hoog. Dat is overal zo behalve op het iberisch schiereiland. Hier is het omgekeerd. Denk je een 80 cm schotel te bestellen/kopen dan krijg je een plusminus 70 cm schotel die zo ongeveer 80 cm hoog is. Er moet gemeten worden vanaf de binnenzijde van de flens.

 

Ik heb een 110 cm Tecatel schotel hangen voor Astra 2 en die beweegt niet bij sterke wind. Ook geen schotel schommelingen. Die schotel heeft een heel robuste ophanging, niet van dat flinterdunne blik dat alle kanten op buigt.

 

Succes.

aangepast door jwfw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ceje

In Orihuela Costa kun je met een schotel van 80x90cm toe met daarop een duo-lnb voor een 80cm- schotel. Let op bij schotels kopen via internet. Regelmatig betreft het schotels die geen f/D-verhouding hebben van 0,6 waardoor een monoblock of duo-lnb niet past. In Cartagena koop je wel schotels met een f/D-verhouding van 0,6 voor ongeveer €35,-
De duo-lnb moet 25 graden schuin gezet worden, zie bijgevoegde hoek.

post-60869-0-60184000-1473509268.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...