Ga naar inhoud


Astra 1 en 3 ontvangst in Zuid Spanje


KJParabool

Aanbevolen berichten

Beste KJParabool

 

Tja omdat je nu al spullen wilt kopen in Nederland terwijl je de schotel nog in Spanje moet gaan kopen, is het het veiligste om met losse lnb's te werken. Tevens zullen deze ook nog een een stuk beter presteren dan een monoblock.

 

Koop dus in Spanje een schotel van 100cm breed en 110cm hoog.

Gebruik twee Inverto Black Ultra Single lnb's, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=57

Die koop je in Nederland voor €9,75 per stuk

Verder heb je een lnb-houder nodig voor de tweede lnb.

Een die makkelijk verkrijgbaar is, is de LNB houder universeel DUO, zie bijlage.

Die moet je achter de lnb-klem monteren van de schotel. Die koop je voor €7,95.

Verder heb je een diseqc-switch nodig. Een hele goede waar je nooit problemen mee hebt is de Spaun SAR-212 WSG DiSEqC switch 2-weg.

Die koop je voor €24,95.

Je moet de lnb voor de Astra 23,5 in de klem zetten van de schotel. Richtmaat is dat de kop van de lnb 5-6mm van de klem af staat.

Stel de skew van de lnb in op 25 graden, d.w.z. met de wijzers van de klop meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Nu monteer de de lnb-houder over de lnb achter de lnb-klem. Monteer hem zoals in de bijlage heb aangegeven.

Zet de lnb-houder 30 graden schuin omlaag.

Monteer de vrijhangende lnb voor de Astra 19,2 in de lnb-houder en zorg dat de voorzijde van de kop gelijk met de kop staat van de Astra 23,5 en zet hen een klein beetje schuin naar binnen zodat die iets naar het midden van de schotel is gericht.

Stel ze af op een afstand van elkaar zodat de kuiltjes in de voorzijde van de kap 65mm van elkaar staan.

Stel de skew van deze lnb in op 21 graden.

Stel de elevatie van de schotel in op 38 graden om de Astra 23,5 te vinden.

Om de Astra 23,5 te vinden, kun je het beste eerst een makkelijk te ontvangen zender van de 23,5 nemen en dat is Släger TV op positie 235 van de CanalDigitaal fastscanlijst.

Richt de schotel nu uit op de Astra 23,5.

Je kunt daar http://www.dishpointer.com/ voor nemen. Even straat, huisnummer en plaats intoetsen, Astra 23,5 kiezen en de groene ballon verslepen naar de plek waar je schotel staat. Nu kun je aan de huizen in de buurt zien waar je schotel naar toe gericht moet worden.

 

Eenmaal de Astra 23,5 gevonden, dan de zender History HD nemen op positie 49 van de zenderlijst en deze op maximale signaalkwaliteit afstemmen.

Plaats nu de diseqc-switch er tussen. Sluit de Astra 19,2 aan op diseqc positie 1 en de Astra 23,5 op diseqc positie 2. Stel je ontvanger in op Diseqc 1.0 met dezelfde volgorde als zojuist aangegeven.

Zorg wel dat je een mast hebt van ongeveer 48mm. Is die dunner, dan heb je kans dat de schotel verdraait bij een hele harde wind en dat hij te veel staat te bewegen.

 

Beste Sprietje,

 

Ik heb met veel belangstelling deze bijdrage van jou gelezen omdat wij hetzelfde probleem hebben in ons huisje in Torrevieja-San Luis.

Wat ik niet goed snap is wat jij bedoelt met "Die moet je achter de lnb-klem monteren van de schotel." Zou jij dit wat nader kunnen toelichten aub?

 

Bij voorbaat dank, wimduk (sinds een paar dagen nieuw lid:)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

 

@Sprietje

 

Een update uit Spanje.

In Nederland de aanbevolen LNB’s, multifeedhouder en switch gekocht en meegenomen.

In Spanje de schotel gekocht bij de locale satellietwinkel, waar een schotel met de afmeting 90x105 cm van het merk FAGOR voorhanden was (95 euro), iets kleiner dan aanbevolen.

Alles geinstalleerd zoals in de instructieve e-mail staat. Mijn set up is het best te vergelijken met de camping opstelling. In een hoek van het goed beschutte terras van ons vast huurappartement, staat de schotel aan een korte mast op een zware parasolvoet, waarbij de arm ondersteund wordt. Stabiel genoeg voor tijdelijk, maar zeker niet voor permanent gebruik. Het voordeel is wel dat ik vanaf het terras direct zicht heb op de TV.

Het uitrichten op Astra 3 (23) verliep wat problematisch door twee gelijktijdige complicaties. De Astra 3 (23) bleek toch net achter een palmblad te zitten, in tegenstelling tot Astra 1 (19). Verder bleek mijn CD smartcard verlopen te zijn (heractivatie nodig). Dit is typisch zo’n catch 22 situatie.

Astra 3 (23) toch gevonden met veel moeite door te zoeken naar de paar niet-gecodeerde transponders TV Drenthe (11914, H), CT24 en NOE TV (12525, V) en Ocko (12168, V). Hiermee kreeg ik wel signaal maar nog geen beeld, omdat ik had afgestemd op de satelliet Badr 4/5/6 (26). Uiteindelijk kreeg ik Astra 3 (23) te zien met Q >70 en Astra 1 (19) met Q > 80.

Het kostte wat tijd, maar als pensionado heb je daar voldoende van.

Nogmaals dank voor de uitvoerige adviezen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

CD smartcard in SAB Unix Triple HD werkend

 

In mijn vorige post had ik gemeld dat mijn CD smartcard verlopen was en ik in een cache 22 situatie was beland.

Een hoop moeite had ik me kunnen besparen door de kaartlezer van de voor mij nieuwe SAB Unix Triple HD tuner beter in te stellen. Ik had de Conax Conditonal Access ingeschakeld in de veronderstelling daarmee de kaartlezer te activeren.

Vandaag bleek dat wanneer

de Conax Conditional Access is uitgeschakeld (in Systeem/Conditional Access) en

de Plugin plugin_m cas.s is ingeschakeld,

de CD smartcard goed wordt gelezen (geeft dan aan dat een Media Guard kaart aanwezig is). Ik kreeg daarna direct beeld ipv “Gecodeerd of werkt niet”.

Mogelijk heeft iemand anders daar nog baat bij, want heel duidelijk staat dit niet in de handleiding van deze SAB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

M.b.t. de welgemeende adviezen inzake schotels wil ik graag wat rechtzetten (maar niet de schotel). Ik woon in de buurt van Marbella en had voor Astra 3 een 115cm Triax met een Invacom twin LNB. Astra 1 had een eigen schotel en was 100% . Astra 3 bleef op max.77% ondanks professioneel uitrichten en dat is zeker bij regen krap. Percentages betreffen de kwaliteit.

 

Inmiddels heb ik alles vervangen door één Gibertini met een Inverto twin LNB - zie de specs hieronder - waarna Astra 1 terugliep naar 97%, wat ruim voldoende is, en Astra 3 nu ook op ongeveer 97% zit. 

 

Conclusie: een 125cm schotel is hier wenselijker dan een 115cm, maar vangt natuurlijk wat meer wind.

Apebox CI Benelux, Gibertini 125cm, LNB Inverto Twin Monoblock 23mm LNB 6°.
Canal+ app op Samsung TV en diverse Android devices. Locatie Andalucía, Zuid-Spanje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sat Anico

Leuk dat je reageert op de ontvangst van de Astra 23,5 in Zuid-Europa. Van alle reacties kunnen we leren maar ik vind het toch vreemd dat je met een Triax 115 moeite had met de ontvangst van de Astra 23,5.
Er zijn diverse leden op dit forum die ook in de buurt van Marbella wonen en die hebben met een Triax 110/115 zelfs met multifeed geen problemen.

Ook de officiele footprint van SES Astra geeft aan dat de Astra 23,5 in Marbella met een 100cm schotel goed te ontvangen is.
Ik heb twee footprints bijgevoegd. De eerste geeft aan dat je met een schotel van 80cm voldoende ontvangst hebt. Hier ben ik het echter niet mee eens en daarom gebruik ik meestal de tweede footprint ook van SES Astra die aangeeft dat een schotel van 95cm noodzakelijk is.
De aangegeven maten betreffen natuurlijk de breedtemaat want dat is de effectieve maat.
Er zijn zelfs mensen die met een losse campingschotel in Portimão van 65cm de Astra 23,5 ontvangen. Er mag dan geen zware bewolking zijn.

 Ik vind het daarom vreemd dat jij problemen had met een Triax 115.
Als daar een Inverto Black Ultra had opgestaan, had je denk ik geen problemen gehad.
Wie was die professional die de schotel had uitgericht? Een schotelmonteur uit Spanje?
Is daarbij ook de lnb naar voren en achteren verschoven om hem optimaal in het brandpunt te krijgen en is de lnb-skew wel optimaal ingesteld op rond de 25 graden?
Het zou ook nog kunnen dat de schotel niet helemaal ongeschonden door het transport is gekomen. Een torsing op de schotel is nagenoeg onzichtbaar maar is desastreus voor de versterking die de schotel geeft.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat een schotel van 125cm een betere regenreserve geeft maar die moet echt op een pijp van 60mm geplaatst worden waarbij de schotel niet te ver van de muurbeugel mag zitten.
 

post-60869-0-41173700-1484759765_thumb.png

post-60869-0-24008900-1484759770.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: als amateur ben ik door de jaren van 80cm en 100cm merkloos doorgegeschoven naar die Triax 115cm a.d.h.v. jouw 2e kaartje. Eerst een Inverto Black Ultra er in, die ik in tweede instantie heb omgewisseld voor een Invacom. Met die combi zat ik voor Astra 3 op max 77% volgens mijn Rebox, maar met de 100cm schotel als Astra 1 regenreserve  was prima te leven. Maar nu zijn de CD SD kanalen zoals bekend daar weg.

 

De laatste inregeling van de Triax heb ik laten doen door mijn zeer professionele installateurs, die voor veel nationaliteiten installeren en al heel lang ook voor mij werken want ik zit toevallig in het onroerend goed. Overigens kwamen zij niet veel  verder dan ik qua percentage kwaliteit.

 

Deze keer heb ik advies gevraagd aan deze mannen en het ze ook laten installeren, en wel op een 6cm muurbeugel. E.e.a. hangt laag (= offset) half uit de wind op mijn balkon. En wat skew e.d. betreft is die twin-set natuurlijk zo gedraaid dat Astra 3 optimaal is en met Astra 1 zit het in deze combi dan ook ruim goed.

 

Dus resumerend, ja, het kan met 115cm als je met een beperkte regenreserve genoegen neemt, maar ik wilde het deze keer optimaal hebben.

 

En als ook dit verhaal even wegvalt dan gebruik ik mijn CanalDigitaal-app over VPN i.s.m. Chromecast naar mijn smart TV als noodopvang. Ook dat kan tegenwoordig.

Apebox CI Benelux, Gibertini 125cm, LNB Inverto Twin Monoblock 23mm LNB 6°.
Canal+ app op Samsung TV en diverse Android devices. Locatie Andalucía, Zuid-Spanje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je verhaal klopt helemaal. Ik zit ten zuiden van Cartagena en daar kun je de Astra 23,5 met een schotel van 80cm breed ontvangen. Ik heb een aantal jaren een schotel gebruikt van 90x100cm maar daarmee moest ik toch constateren dat bij een flinke regenbui de Nederlandse zenders op de Astra 23,5 soms weg konden vallen. Ik heb jaren geleden de schotel vervangen door een Triax 115 en daarmee is alleen een paar jaar geleden tijdens een gota fria waarbij 250mm regen viel in een uur het beeld weggevallen maar verder nooit meer.
Een flinke grote schotel geeft zonder meer een betere regenreserve.

Je moet het meegemaakt hebben om te weten wat een gota fria inhoudt.
Zwembaden en auto's die door de straten drijven niet ver van ons vandaan, zie:



  aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...