Ga naar inhoud


Configuratie Bigsat?


supermiaauw

Aanbevolen berichten

Beste Sprietje of Ventura,

Zelf in het bezit zijnde van een big bisat (en zeer tevreden) moet ik nu mijn schotel opnieuw uitrichten.

Ik wil (en indien mogelijk natuurlijk) de 23.5 als alignment hebben. Kunnen jullie eventueel berekenen welke de waarden moeten zijn voor de 28.2 - 23.5 - 19.2 - 13 en de 5W

Longitude 3.81 en latitude 50.788.

 

Hartelijk dank hiervoor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste supermiaaauw

Tja met de BigBisat calculator kom je er niet.
Daarom heb ik de afstellingen voor je als volgt uitgerekend:

Astra 28,35 op positie 16,73
Astra 23,5 op positie 11,47
Astra 19,2 op positie 6,78
Hotbird 13 op positie 0
Eutelsat 5W op positie -19,71

De elevatie van de schotel instellen op 31,2 graden
Schotelskew instellen op -7,2
Dus schotel uitrichten op de Hotbird 13.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hoort ook nog bij de afstellingen.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
5w  op +7 graden
13e op -7 graden
19,2e op -5 graden
23,5e op -8 graden
28,35e op -12 graden
Een positieve skew is tegen de wijzers van de klok indraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, een negatieve skew is met de wijzers van de klok meedraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt en dat alles t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Voor alle posities kun je een lnb nemen met normale kop (60mm) behalve voor de Astra 19,2, die moet smaller zijn bijv. een alps-lnb of een lnb met een kop van 48mm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hoort ook nog bij de afstellingen.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:

5w  op +7 graden

13e op -7 graden

19,2e op -5 graden

23,5e op -8 graden

28,35e op -12 graden

Een positieve skew is tegen de wijzers van de klok indraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, een negatieve skew is met de wijzers van de klok meedraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt en dat alles t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

 

Voor alle posities kun je een lnb nemen met normale kop (60mm) behalve voor de Astra 19,2, die moet smaller zijn bijv. een alps-lnb of een lnb met een kop van 48mm.

 

Wat adviseer je dan als het om het uiterlijk gaat? Kortom, welke 5 lnb's zou je pakken om het gelijkwaardig uit te laten zien zonder veel in te leveren op het signaal? 

ps: had je nog nagedacht over de best mogelijk schotel Sprietje? Zelf bedacht ik mij een Multytenne maar dan 60/55 cm vierkant. De rest hetzelfde idee/constructie. Kan dat??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank hiervoor.

Ik denk dat je die 5W op een aparte schotel zal moeten plaatsen.

Dan kan je de 23,5 wel in het midden plaatsen, maar moet bij de ingave in de berekeningstool, wel een theoretische aanwezigheid van Eutelsat 33A / 33°E ingeven.

Die laatste hoef je natuurlijk niet echt op de rail te zetten, maar door het zo te berekenen krijg je je 23,5 mooi thv de lnb boom.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf

Een aparte schotel is niet nodig.
De 5w heeft in Nederland een veldsterkte van 53dBw. Dat is heel sterk en daarom mag die best op positie  -19,71 gezet worden.
Ook de Astra 28,2 is heel sterk dus die mag ook zonder probleem op positie 17,73 gezet worden.
De Astra 23,5 staat dan op 11,47 en daarmee heb je bijna geen verlies t.o.v. het midden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weten we dan ook weer, met dank.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt omdat elke lnb op de rail van de multifocus schotel een deel van de schotel gebruikt, zie bijlage.
Je moet je bedenken dat een lnb een ronde ontvangsthoek heeft. Een lnb kan op een schotel die een stuk breder is dan dat die hoog is dan ook nooit het gehele schoteloppervlak aftasten. De breedte van de schotel die de lnb op een multifocusschotel gebruikt is altijd maar 90% van de hoogte van de schotel.

Een Big Bisat is 91cm breed en 70cm hoog. Elke geplaatste lnb ontvangt zijn signalen dus van 90% van 70cm =  63cm schotelbreedte.
 

post-60869-0-81984100-1472902796.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...