Ga naar inhoud


monoblok LNB met afneembare feedhorns


VORENUS

Aanbevolen berichten

inderdaad vroeger werden ferrorotoren toegepast om een keuze te maken in polariteit. Toen de LNC los stond van de feedhoorn was dit naast het systeem met een servomotor een mogelijkheid .

De firma Anttron uit Torhout verkocht een ferrorotor die één geheel vormde met de parabool. De staven die van de schotel naar het brandpunt liepen waren in deze ferrorotor geschroefd. In bijlage een stukje uit hun catalogus. De ferrorotor koste in die tijd ongeveer 60 euro.

 

Bij deze ook een foto van een 4 polariteiten rotor. (V,H, RD, LD)

 

post-102386-0-24970400-1473684448_thumb.jpg

post-102386-0-01956000-1473684558_thumb.jpg

post-102386-0-01934800-1473684781_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn excuses Sprietje, wellicht heb je gelijk, ik ben geen expert op dit gebied. Allereerst nog even dit, van die scheefstand van polarisaties op de Astra's had ik tot dusver nooit iets gelezen.

Mijn commentaar was op iets anders gebaseerd. Namelijk, op het gegeven dat wanneer je een offset schotel draaibaar opstelt je LNB's met de schotel mee draaien van een puur horizontale of puur verticale stand naar een steeds verder overhellende dus schuine stand. En dat voor zo'n draaibaar systeem geldt dat wanneer de schotel optimaal is uitgericht op Astra (ex-Sirius) op 4,8 Oost en je daar de polariteit van je LNB op afstelt, de afwijking naar bijvoorbeeld Hispasat vanzelf goed gaat omdat de hele schotel met LNB en al met de kromming van de Clarke belt meedraait.

 

Maar wanneer je een vaste schotel naar een satelliet opstelt je die LNB dus alleen keurig rechtopstaand kunt wegzetten als je schotel pal naar het zuiden wijst, en dat je hoe verder weg je van zuid zit de LNB moet verdraaien naar een optimum. Het was met die gedachte in het achterhoofd dat ik de vraag waarom de dipolen in dat monoblok gewoon pal verticaal stonden probeerde te beantwoorden. Een foute veronderstelling naar ik me nu realiseer, maar zoals gezegd ik realiseerde me op het moment van lezen niet dat het ging om een afwijkende polarisatie bij de Astra's en niet om de vraag of dat monoblock al dan niet netjes horizontaal gemonteerd zou staan in een verder gewoon verticaal staande offset schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Astra 19,2 - 23,5 en 28,2 is de kruispolarisatie 7,5 graden gedraaid omdat de grote doelgroep van deze satellieten in West Europa woont. De beredenering was om er voor te zorgen dat de lnb dan minder schuin afgesteld hoeft te worden op een vaste schotel.
Bij een draaibare schotel levert het echter een nadeel op.
Als de skew van de lnb op nul wordt afgesteld (verticaal dus) als de schotel precies naar het zuiden is gericht, wordt door het draaien en tevens kantelen van de schotel inclusief lnb, de kruispolarisatie van de lnb automatisch goed aangepast. Dit geldt voor alle satellieten behalve voor de Astra 19,2 - 23,5 en 28,2 waarvan de kruispolarisatie 7,5 graden gedraaid wordt uitgezonden. Je hebt op deze satellieten dus nooit geen optimale ontvangst. Transponders met 8PSK zijn daar gevoeliger voor dan transponders die met QPSK worden uitgezonden.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...