Ga naar inhoud


De "vakantie-schotel"


Nieuwkoop

Aanbevolen berichten

Ik heb verschillende topics doorgenomen, maar blijf toch met een vraag zitten. Ik wil graag Astra 3 ( de Nederlandse HD-zenders) en Astra 1 (RLT duitsland voor de F1) ontvangen. Welke schotel met een duo-lnb heb je nodig als je vanuit Nederland -Utrecht -  via Belgie, Frankrijk en Spanje naar Gibraltar rijdt. Door ruimte gebrek is een Triax 88 schotel de grootste maat die ik kan meenemen. Nu lees ik dat bv de afstand tussen de 2 lnb's belangrijk is. Is deze afstand bv anders in Lyon dan ik Almeria. Thans gebruik ik de 64 Triax met CD duo-lnb en een M7 sat801 ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Nieuwkoop

Welkom op dit forum.

De afstand van de signalen veranderd inderdaad als je verder naar het zuiden gaat. De signalen van de twee satellieten vallen dan verder van elkaar.
In Nederland is het signaal sterk en kun je wel wat afwijking hebben voordat je er last van gaat krijgen.
In Zuid-Spanje waar vooral het signaal van de Astra 23,5 een stuk zwakker is , heb je veel minder marge omdat de schotel heel goed op de Astra 23,5 uitgericht moet zijn.
Het belangrijkste is dan ook dat de afstand van de twee koppen in Zuid-Spanje waar het signaal zwak is zo goed mogelijk bij de schotel past.

Ik neem aan dat het om een mobile installatie gaat. Misschien voor een vrachtauto of een caravan of camper? Misschien op een driepoot?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

dank voor het welkom.  Ja het betreft een mobiel geheel. De Nederlandse "caravanner", die nadat de caravan op-/uit-gelijnd is, de elektriciteit en zijn sat. aansluit. Ik heb nu het recreatiesetje van CD, met een 64 cm Triax, duo lnb, op een driepoot. Met mijn bestaande set heb ik goede resultaten in Frankrijk, noord Spanje en zelfs rond Porto, Portugal. Deze laatste plaatst ligt op / voorbij de grens van ontvangst van de Astra 3 met deze schotel. Ik had nog wel Astra 3 ontvangst, maar mijn buurman met de zelfde installatie kreeg niets.

 

Op de footprint kaartjes zie ik waar de grens vwb de grootte van de schotel ligt. Volgens SES/Astra ligt de grens van een 90 cm antenne rond Almeria / Huelva, maar niet nabij de Algarve, terwijl ik toch berichten heb gelezen dat verschillende "overwinteraars" met een 88 Triax de Astra 3 goed ontvangen.

Om een beetje mobiel te blijven wil ik qua afmeting max. de Triax 88 of gelijkwaardige. De lnb het liefst een duo maar hij hoeft maar 1 uitgang te hebben.  Doe ik mezelf een plezier om deze combinatie te nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een Triax 88 moet je overal in Zuid-Spanje en Portugal de Astra 23,5 kunnen ontvangen. Natuurlijk wordt bij een vaste opstelling een grotere schotel gebruikt zodat je meer regenreserve hebt maar ook met een Triax 88 moet het lukken.
Camperbezitters met een automatische Oyster 85 met een schotel van 85cm breed en 90cm hoog inclusief de rand, kunnen in de Algarve ook de Astra 23,5 ontvangen.
Tja, bij een mobile installatie is het natuurlijk wel handig dat de lnb-arm ingeklapt kan worden zoals dan bij de Triax kan want elke keer de lnb-arm monteren en demonteren is ook niet echt handig.

Nu kun je natuurlijk wel een duo-lnb willen gebruiken maar waar is dat voor nodig met een mobile schotel. Een duo-lnb presteert nu eenmaal niet hetzelfde als een enkele lnb. Wil je dan toch de formule 1 op de Astra 19,2 bekijken, dan is het toch niet zo moeilijk om de schotel even iets te verdraaien om de Astra 19,2 te kunnen ontvangen?
Misschien handig om zowel een duo-lnb mee te nemen voor de grootste delen van Spanje en portugal en de enkele lnb voor de uiterste zuidelijke delen in Spanje en Portugal. Ga dan voor een Inverto Black Ultra.
Als duo-lnb past een duo-lnb voor een 80cm-schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu een gedachte kronkel bij mezelf (onwetendheid). Ik was in de veronderstelling dat het om verschillende types van LNB's ging om verschillende satellieten te kunnen ontvangen. Ik kan beter een goede single Lnb nemen en eens in de 14 dgn de schotel iets draaien om in mijn geval de Astra 1 te ontvangen, dan een duo Lnb wat toch een compromis is mbt de ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...