Ga naar inhoud


Gibertini 125 versus Stab HH 120 of Actuator


Gast

Aanbevolen berichten

Beste mede satters.

 

Binnen niet al te lange tijd ga ik een Giberti OP 125-L aluminium satellietschotell aanschaffen.

Deze schotel weegt 15.1 kg en is ruim 120 cm breed.

 

Ik overweeg een draaibare opstelling en denk daarbij óf aan een Stab HH 120 of een actuator.

De Stab HH-120 kan maximaal 17kg hebben en het zou dus theoretisch moeten kunnen.

 

Gevoelsmatig heb ik toch zo mijn twijfels, of dit goed uit zou pakken en wellicht is een actuator in deze toch beter.

 

De Gilbertini komt bij ons achter in de tuin te staan en heeft dus van windlast e,d, niet zo veel te vrezen.

Wat zou de beste keus zijn ?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Stab HH 120  draait met Diseqc via de coax kabel, de actuator draait met een V-Box met een 4 aderige kabel of 2 maal 2kabels en kan met de satellietontvanger aangestuurd worden of handmatig met de afstandsbediening van de V-Box   hierbij heb je ook een Gebertini polarmount nodig.  Dit word wel een kostenplaatje maar dit heeft wel mijn voorkeur en met een schokbreker hoes zal dit in de winter ook draaien.

Hoe groot is je kijk hoek van west naar oost.

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt  voor je antwoord.

inhoudelijk wil ik hier als volgt op reageren.

Wat bedoel je met een  "schokbrekerhoes " , wat is dit , hoe ziet die eruit en wat bedoel je met " zal in de winter hiermee ook draaiien.

Is dit een soort "winterjas " voor de actuator ? " :(

 

 

Mijn kijkhoek van west naar oost is niet heel erg groot, omdat mijn toekomstige schotel achter in onze tuin wordt geplaatst ; het is een éénsgezinswoning, dus bereik i.c.s. de omgeving heeft haar beperkingen.De kijkhoek loopt van 30 graden west naar 28 graden oost en de rest van de oostelijk gelegen satellieten verdwijnt achter de gevel van de woning.

 

De stab HH 120 ken ik , omdat ik daar in het grijze verleden mee heb gewerkt en beschikt ook over USALS en vergemakkelijkt daardoor de instelling.

 

Kan een V-box voor een actuator ook met USALS overweg , of alleen maar met het Diseqc protocol 1.2 ? Als dat laatste zo is,

wordt de uitrichting toch wel iets lastiger.

 

Is er wellicht in dit forum een draadje waar uitvoerig tekst en uitleg wordt gegeven over de werking van een actuator, V-box en uitleg over de aansluitingen van de draden aan de actuator, hoe , wat , omdat ik (nog ) niet veel afweet van dit onderdeel , alhoewel ik mij

 al probeer in te lezen.

De aanschaf van een Gilbertini polarmount had ik als zodanig wel begrepen, omdat een polarmount bij een actuator altijd nodig is.

 

Alle hulp en advies is zeer welkom, omdat het zoeken op het forum mij nog niet veel heeft opgeleverd .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even uitkijken voor een lichte schotel . Een Laminas 120 draait prima op gelijk welke rotor met usals. Is veel handiger dan die voor velen vervelende  "actuator aansturing". Gewoon aansturen via usals met je ontvanger.

Er is zelfs een shop in Gelderland die deze verkoopt.
Ik weet niet waar je woont maar met wat geluk is dit niet zo veraf.

 

 

Laminas OFC-1200 Deze Professionale 120 cm hoogwaardige kunststof antenne is een topproduct van Laminas
Geschikt voor vaste opstelling (Fix mount) of draaibare opstelling (Polar mount) of DiSEqC Motor GI 50-120 systemen voor de ontvangst van ( Nilesat 7.0W) ) En de meeste Ku band satellieten van 45° Oost to 45° West

Gewicht slechts 4,5 kg zeer geschikt voor diseqc motor . Uniek voor nederland

(150 cm hebben wij ook op voorraad)  

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een kijkhoek van 30 west naar 28 oost kan volgens mij met een Stab HH 120.

(wat bedoel je met " zal in de winter hiermee ook draaiien.) als de coax een 40meter lang is en je wilt bv 53 oost draaien met vorst, had mijn moteck sg 2100 te veel stroomverlies om voldoende kracht te hebben.

(Wat bedoel je met een  "schokbrekerhoes ") een hoes die in de motorcross op de voorvork gebruikt wordt.

Voor info, Moteck V-Box II Positioner.pdf

post-75492-0-48866400-1498993707_thumb.jpg

post-75492-0-96753900-1498993737_thumb.jpg

 

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarvoor dient die groene stang achter de schotel?

Is een tegengewicht , als de schotel op een ver oosterse of westerse staat , is het voor de motor een hele toer deze terug te draaien .

Het tegengewicht maakt het de motor makkelijker en maakt ook minder lawaai .

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...