Ga naar inhoud


80 CM schotel met monoblock?


pfvi

Aanbevolen berichten

Beste Sprietje,

 

Ik weet niet hoe de installateur het destijds uitgemeten heeft, want mijn multifeed staat op 13 graden. Desondanks heb ik op alle lnb's toch een goed beeld !??. Ongetwijfeld zal het verdraaien naar de door jou aangegeven 9 graden een zodanige verandering teweeg brengen, dat ik me afvraag of ik dan nog wel beeld overhou. De posities van de lnb's zullen dan immers ook veranderen. Wat is nu wijs. 9e lnb monteren naast de 13e in de huidige situatie en doorgaan op de destijds ingeslagen weg of de schotel gewoon opnieuw laten uitrichten.  Daarnaast bleek de Alps niet meer leverbaar. Ik heb nu gekozen voor twee Inverto black multiconnect dielectric 23 mm lnb's, temeer omdat die middels het multiconnect multifeedsysteem van Inverto gemakkelijk via de achterzijde met elkaar te verbinden zijn. Daarmee staat de hoogte gelijk goed en kan de afstand van de 9e naar de 13e gemakkelijk worden ingesteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste pfvi

Als je lnb's op een rail gaat plaatsen die verder uit elkaar staan dus van 9e t/m 28,2 i.p.v 13e t/m 28,2, dan zal de schuinte van de rail moeten veranderen.
Verder is het zo dat de rail van de Wavefield vlak is. Dit correspondeert niet met de boog van de Clarkebelt waar de satellieten aan staan.
Bij een echte multifeed-schotel zoals een WaveFrontier, is de rail ook gebogen. Niet alleen t.o.v. het middelpunt van de schotel maar ook t.o.v. de horizon.

Je kunt dit eventueel oplossen door onder de lnb-klemmen een vulling te plaatsen. Onder de middelste houder geen, onder de klem links en recht daarnaast een vulling van 2mm en onder de buitenste klemmen een vulling van 4mm. Dan creëer je ook een ronding.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp een horizontale- én een verticale ronding. 

Dat is dan de 19,2e als middelste, want deze staat het meest recht voor de schotel. Ik ga de multifeed nu precies op 9 graden zetten en vervolgens vullingen aanbrengen onder de overige lnb's. Bij nameten blijkt de afstand tussen 28,2e en 23,5 precies 60 mm hart op hart te zijn, tussen 23,5 en 19,2 51mm en tussen 19,2 en 13 68mm. Die afstanden zullen dus ook wel niet helemaal kloppen. Ik meld nog wel even hoe het afloopt. Met dank voor alle adviezen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...