Ga naar inhoud


80 CM schotel met monoblock?


pfvi

Aanbevolen berichten


Beste Sprietje,

 

Ik heb een Wavefield super HD 80 cm schotel met een multiweed, waarop vier lnb,s op resp. Hotbird en Astra's 1,2 en 3. Nu Joyne er waarschijnlijk binnenkort bijkomt, wil ik mijn configuratie uitbreiden met de 9e. Maar mijn multiweed is maar 24 cm lang, waardoor bijplaatsing van een extra lnb op 9e  niet lukt.

Nu las ik dat Inverto een monoblock (idlm-twnm20-4fdmn-8pp) levert, waarin de door mij gewenste combinatie (9e,13e,19e en 23e) in een 4-feed lnb is ingebouwd. 

 

Mijn exacte vraag is de volgende.

Als ik drie mijn bestaande lnb's vervang voor zo'n monoblock, kan ik daarnaast dan de vierde lnb op 28e blijven gebruiken en wat is dan de afstand tussen de 28e en het monoblock?  

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de duidelijke foto's.
Ik zie dat je Inverto Black Ultra Single gebruikt en voor de Astra 19,2 een ALPS.
De Inverto Black Ultra heeft een zeer lange hals waardoor er voldoende ruimte is om daar achter de lnb-klem een tweede klem op te plaatsen.

Gebruik de SAB LNB-houder GK2 A024 of de GK3  (A025).
Natuurlijk is zo'n lange rail niet netjes en praktisch maar je kunt die rail makkelijk zelf vervangen door een zelf gemaakt stripje, zie de laatste rail bijlage.
Dan kun je alles behouden wat je nu hebt en er gewoon een lnb voor de 9 oost bij plaatsen.

Overigens kun je op dit forum heel makkelijk foto's bij plaatsen. Gebruik daarvoor de knop rechts onderaan "gebruik volledige editor"

Als je wilt weten op welke afstand de lnb van de 9 oost moet staan van de 13 oost, geef me dan even "maat X" op.
 

post-60869-0-19932900-1499855631_thumb.jpg

post-60869-0-97309200-1499855756.png

post-60869-0-31110400-1499855820.jpg

post-60869-0-20274100-1499855983_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga op zoek naar een multifeed, die ik dan met twee naar beneden gekeerde lnb houders op de 13e en 23e kan vastzetten. Op de 19e is geen ruimte. 

Aan de bovenzijde kan ik dan de 9e bevestigen. Heb ik het zo goed begrepen ? Ik denk dat de ontvangstkwaliteit met afzonderlijke lnb's waarschijnlijk beter is dan met zo'n gecombineerd monoblock.

 

Maat X is bij mij, gerekend vanaf het midden van de 23e, 59 mm en vanaf het midden van de 13e 60,5 mm. Kan de kijkhoek van een 80cm schotel het nog wel aan als er naast de 13e nog een extra lnb wordt bijgeplaatst. De breedte van mijn schotel is immers maar 73,5 cm.

 

Daarnaast wil ik ook even kwijt dat ik het geweldig vind dat je zoveel tijd wilt besteden om iedere vraagsteller te voorzien van zulke deskundige adviezen. Daar mag dit forum wel blij mee zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooier is om een lnb-klem bij te kopen.
Maak een strip die je met de laatste lnb-houder mee vast klemt en gebruik en blokje of eventueel brede sluitringen om de klem weer op de juiste hoogte te krijgen, zie de bijlage.

Maat "X" die je geeft is niet de maat die ik gevraagd had.
 

post-60869-0-04363500-1499875743_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze uitvoerige aanvulling. Nu is het helemaal helder. . 

Met betrekking tot maat X heb ik de afstand gemeten vanaf het midden van de lab-klem tot op 40% (=32cm) van de onderzijde van de schotel overeenkomstig de gebogen blauwe lijn. De afstand tussen voorzijde lnb tot het exacte midden van de schotel bedraagt 565 mm, terwijl de afstand tussen de rechte blauwe lijn en de gebogen blauwe lijn op jouw plaatje in het midden precies 60 mm is. 

De afstand tussen voorzijde lnb en midden van de lnb-klem is 50 mm. 

Bij het bepalen van de afstand ben ik uitgegaan van het midden van de 23,5e, 

 

Omdat de afstand tussen de 23,5e en 19,2e maar net 4 graden is, is destijds gekozen voor de smallere alps lnb naast de inverto black. Kan ik er van uitgaan dat dat ook geldt voor de lnb op 9e, omdat het verschil daar ook maar 4 graden is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maat X is bij mij, gerekend vanaf het midden van de 23e, 59 mm

 

Zou je misschien 59 cm kunnen bedoelen?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, excuses. Natuurlijk moet het in centimeters zijn. 

5 cm van midden klem naar brandpunt lnb en 55,5 cm van brandpunt lnb naar schotel op 40% vanaf de onderzijde. Afstand X komt daardoor op 60,5 cm, gemeten vanaf de 13e lnb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hart op hart afstand tussen de 9e en 13e moet 46mm zijn aan de voorzijde van de lnb-kap gemeten. Het volstaat feitelijk niet om voor de 9e een ALPS-lnb te nemen want dan kunnen de 13e en 9e niet dichter dan 50mm bij elkaar. Het mooiste is om voor zowel de 9e als 13e een ALPS te nemen of je moet voor de 9e een lnb nemen met een hals van 23mm.

 

In welke plaats staat de schotel?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee beste pfvi, dat hoef ik allemaal niet te weten. Hardenberg is prima.

De rail moet in Hardenberg 9° schuin gezet worden om de 9e t/m de 28,2e te ontvangen.
Het vervelende is dat de rail van een Wavefield nokjes heeft. Elk nokje dat je de rail verzet is 18 graden. Eén stapje verzetten is dus al veel te veel.
Je kunt daarom beter en brede sluitring tussen de nokje plaatsen, dan kun je de schuinte van de rail traploos instellen. Als je de bout goed aandraait, zal hij toch niet vergaan.
 

post-60869-0-11646400-1499938268.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...