Ga naar inhoud


Vragen over spaarlampen


T90user

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Het werd me te duur, steeds weer moest ik nieuwe halogeenbalkjes voor de dubbele plafondlamp in mijn werkkamer kopen. Koop je een merknaam lamp bij een bouwmarkt dan was het toch best prijzig, en haal je het bij een super-discount winkel dan waren ze weliswaar flink goedkoper maar gingen ze doorgaans hooguit een paar maanden mee. Toen ik me realiseerde dat ze eigenlijk ook best veel consumeerden (2x135W) was het wat mij betreft tijd om de op zich hele mooie garnituur van het plafond te halen en er een gewone lamp voor in de plaats te hangen.

 

Nu had ik best een aantal spaarlampen en gewone lampen in mijn lampendoos zitten, en eerdere ervaringen leerden me al dat spaarlampen al heel snel op halve kracht gaan werken, vaak al na een paar maanden, Dus was het tijd om niet alleen naar de opschriften van de lampen maar ook naar de prestaties te kijken. Hierbij beperkte ik me wel tot de meest krachtige spaarlampen, te weten 15, 21 en 25 Watt. Na wat testen kwam ik erachter dat ik beste een nieuwe 15 Watt lamp kon nemen, hoewel ik een zwaarder model had dat ook nieuw in de doos zat maar die duidelijk minder licht gaf.

 

Ik had er ook nog wat conventionele lampen in zitten en daar schrok ik even, ik draaide er daar een van in de testfitting en werd meteen totaal verblind. Nou is dat niet zo gek als het om een 100 Watts lamp gaat, maar toen ik er achteraf naar keek bleek het ding maar 40 Watt te zijn. Tja, en met die ervaring kwam mijn eerste vraag: Als er zo gigantisch veel verschil is tussen een 25 Watts spaarlamp en een 40 Watts gewone lamp, wat betekent het begrip "spaarlamp" dan eigenlijk precies?? Ik heb onze lampen al lang geleden vervangen door spaarlampen maar heb altijd het gevoel gehad dat we daardoor een enorm veel donkerdere woning hebben. Niet altijd van belang maar in een werkkamer wel. Is het toch ook wel een beetje nep?

 

Overigens, maar dat terzijde, bedacht ik me al eerder dat het eigenlijk wel wat dogmatisch is om mensen het gebruik van gewone lampen te verbieden. In een tijd dat we allemaal aan het net hingen is dat volledig begrijpelijk en verdedigbaar, maar nu er steeds meer mensen hun eigen elektriciteit opwekken kun je je afvragen waar de overheid zich mee bemoeit. Als je het zelf opwekt mag je toch eigenlijk zelf wel bepalen waar je dat voor wilt gebruiken?

 

Een tweede vraagje uit pure nieuwsgierigheid: ik had ook een klein model spaarlamp liggen waarvan de glazen buitenmantel aan scherven bleek te liggen. Maar de ronddraaiende glazen spiraal die erin zat was onbeschadigd dus dat kapje leek alleen een cosmetische functie te hebben. Ik zeg leek, want toen ik het lampje in de testfitting draaide zag ik iets werkelijk wonderbaarlijks: Aan het begin en eind van de spiraal niets bijzonders, gewoon lampenlicht, maar het hele middenstuk gaf gekleurd licht, een soort oud-roze. Het is een heel gewone lamp, ik heb er ook nog wel een of twee van met intacte glazen buitenhuls. Nu kan het natuurlijk zijn dat die lamp er een is die al snel achteruit is gegaan bij het branden (van sommige lampen heb ik de indruk dat ze bij ouder worden ook verkleuren) maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd waar dat verkleuren vandaan komt. Een roze spaarlamp heb ik echt nooit gekocht! Weet iemand misschien hoe die kleurverandering ontstaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik denk dat het verkleuren komt door de veroudering of loslaten van het fosfor(?) poeder. Zou je de echte kleur van een spaarlamp zien dan is deze paars/blauw , nl Ultra Violet.

 

Dat "kapje" is bedoeld als veiligheid. In de lamp wordt kwik gebruikt en als de lamp breekt dan blijft dit in het kapje i.p.v. je huiskamer.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@T90user

Het verbaast me dat je nog zit te emmeren met spaarlampen. Het voor het oog meest plezierige licht komt van een gloeilamp die bovendien alle kanten op straalt. Het spectrum van een spaarlamp is heel onprettig voor de ogen en als je de lamp in een bestaande schemerlamp stopt sta je gewoon de binnenkant van de lampenkap te verlichten maar ontbreekt verlichting naar onderen en naar boven. Dus ja, je huis is een stuk donkerder.

 

Volgens mij ligt alle ontwikkeling rond de spaarlamp volledig stil nu de LED lamp er is. Die is overigens niet veel beter dan de spaarlamp. Spectrum is wat beter maar mist warmte, dimmen lijkt nergens op en heeft ook moeite met rondstralen.

 

Ik heb me dan ook niet laten dwingen door de milieu-taliban. Ik heb voor de komende 20 jaar voldoende gloeilampen in huis :P

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Psychosammie:

@T90user

Het verbaast me dat je nog zit te emmeren met spaarlampen. Het voor het oog meest plezierige licht komt van een gloeilamp die bovendien alle kanten op straalt. Het spectrum van een spaarlamp is heel onprettig voor de ogen en als je de lamp in een bestaande schemerlamp stopt sta je gewoon de binnenkant van de lampenkap te verlichten maar ontbreekt verlichting naar onderen en naar boven. Dus ja, je huis is een stuk donkerder.

 

Volgens mij ligt alle ontwikkeling rond de spaarlamp volledig stil nu de LED lamp er is. Die is overigens niet veel beter dan de spaarlamp. Spectrum is wat beter maar mist warmte, dimmen lijkt nergens op en heeft ook moeite met rondstralen.

 

Ik heb me dan ook niet laten dwingen door de milieu-taliban. Ik heb voor de komende 20 jaar voldoende gloeilampen in huis :P

 

Ik zit nog steeds te "emmeren" met spaarlampen zoals je dat zo vriendelijk uitdrukt omdat ik niet zo welgesteld ben en trouwens ook niet zo milieu-onvriendelijk dat ik spullen die ik heb aangeschaft zomaar weg kan of wil gaan gooien. Nieuwkoop zonder het oude te hebben opgebruikt vind ik best onprettig. Het gaat zoals je had kunnen lezen niet om iets wat ik overweeg te kopen maar om iets wat ik hier nog heb liggen. En daar zijn ook dingen die best heel warm licht geven bij maar voor mijn werkkamer is dat geen factor van enig belang.

 

 

Verder heb ik sat hobbyist, geen lampen-hobbyist. Met het verbod op de verkoop van gewone lampen en de indruk dat een spaarlamp meer geeft dan een gewone lamp (en dat is niet geheel onwaar, als ik een 5W gewone lamp met een 5W spaarlamp vergelijk is er wel een wereld van verschil voor de spaarlamp tegen dezelfde stroomkosten) heb ik zo hier en daar nog wel het een en ander op dat gebied aangeschaft en nu dus over voordat ik nieuw koop.

 

Ik was me er echter niet van bewust dat bij hogere Wattages de verschillen kennelijk veel kleiner zijn. Zoals gezegd, als een 25W spaarlamp het qua rendement af blijt te leggen tegen een 40 W gewone dan vind ik dat op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.

 

@ Matchless: Van die roze spaarlamp maak ik nog wel een fotootje. Feit is dat er ook veel lampen zonder beschermkapje eroverheen zijn dus ik weet niet hoeveel belang ik aan deze extra bescherming moet hechten. Vormt het echt een reëel risico? Zo ja dan vind ik het merkwaardig dat die dingen ook zo verkocht mogen worden.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, risico.

Ze sluiten een hele straat af als ze een asbest vezeltje hebben gevonden. Datzelfde gevaar heb je bij de spaarlamp.

Als hij breekt dus niet opsnuiven :)

 

11 uur geleden zei T90user:

en trouwens ook niet zo milieu-onvriendelijk dat ik spullen die ik heb aangeschaft zomaar weg kan of wil gaan gooien. Nieuwkoop zonder het oude te hebben opgebruikt vind ik best onprettig.

Kan ik me alleen maar bij aansluiten :rolleyes:

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@T90user

Ik heb ook niet gezegd dat je ze weg moet gooien. De spaarlampen die ik ooit gekocht heb (stuk of 4) en de gekregen ledlampen slijten hun leven nu in de 5 tuinlampen. Voor in huis vind ik ze ongeschikt.

 

Ik was vooral sceptisch toen de spaarlampen op de markt kwamen. Paar geprobeerd en ik vind het niks. Geen zakken geld aan weggegooid, gewoon Ikea spaarlampen.

 

Verder denk ik dat het stroomverbruik van de gloeilampen in het niet vallen bij het stroomverbruik van mijn elektrische vloerverwarming, CV en Airco's.

Citaat

Nieuwkoop zonder het oude te hebben opgebruikt vind ik best onprettig

 

In principe mee eens maar als je daardoor je een paar jaar moet irriteren aan een miskoop (spaarlampen) dat is ook zoiets. Dan neem ik mijn verlies wel.

 

Misschien kan je als alternatief eens naar de halogeen "gloeilamp" kijken. Die verbruiken minder dan een conventionele gloeilamp, zijn goed te dimmen en geven een puist licht.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...