Ga naar inhoud


WDR Duisburg Niederrhein met vreemd effect


T90user

Aanbevolen berichten

Al sinds jaar en dag heb ik een wat vreemde ervaring: Omdat Ziggo denkt dat Nederland aan Keulen grenst kijken we al sinds jaar en dag via satelliet naar de WDR. Daar heb je elke avond het programma Aktuelle Stunde (dat precies drie kwartier duurt) gevolgd door een regionaal programma tussen 19:30 en 20:00. De regionale zender voor het aan Nederland grenzend gebied (althans het grensgebied van Winterswijk tot aan Venlo) dat vaak ook over de grens bericht, bijvoorbeeld over Groesbeek, is WDR Duisburg.

 

Nu doet zich het eigenaardige feit voor dat die zender bij ons altijd bevriest wanneer er wordt overgeschakeld. En dan niet op het moment dat dat regionale programma begint maar al enkele minuten daarvoor zodat je het laatste stukje Aktuelle Stunde verliest. Alleen door heen en weer naar een andere zender te schakelen krijg je weer normaal beeld en geluid. Het ligt echt aan dat schakelen want in het weekend wanneer er geen apart regionaal programma per gebied wordt uitgezonden maar een algemeen voor alle regio tegelijk valt er niets uit.

 

Dit is al jaren zo, maar ik was eigenlijk wel benieuwd of anderen dat ook is opgevallen, en waar dat mogelijkerwijze door veroorzaakt wordt. Heeft iemand hier een idee over? Ik heb dat fenomeen nog nooit bij enigerlei andere zender waargenomen. Intussen heb ik WDR Düsseldorf er maar naast gezet en schakel ik dan maar heen en weer als het muziekje van het regionale programma opstart, maar echt handig is het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken het effect maar al te goed uit een ver verleden, dat dit nog steeds zo is roept wel om aandacht door Ziggo / Vodafone en de WDR.

Duitse zenders worden doorgegeven aan de Nederlandse Providers via een speciale satelliet feed, waarvoor ook betaald moet worden overigens.

Het lijkt me een vraag voor de leverancier van het product.

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Tonskidutch:

Ik ken het effect maar al te goed uit een ver verleden, dat dit nog steeds zo is roept wel om aandacht door Ziggo / Vodafone en de WDR.

Duitse zenders worden doorgegeven aan de Nederlandse Providers via een speciale satelliet feed, waarvoor ook betaald moet worden overigens.

Het lijkt me een vraag voor de leverancier van het product.

 

 

 

Dit zijn wel twee aparte problemen: Ziggo en ook zijn voorganger UPC kun je benaderen zoveel als je wilt maar die hebben volstrekt lak aan wat hun klanten hen vertellen, dat kun je dus vergeten.

 

Maar het gaat dus om satelliet ontvangst en niet om kabel. En aangezien satelliet ontvangen in Duitsland door het feit dat alles van waarde FTA wordt uitgezonden een heel veel gebruikte ontvangstnorm is moet ik er haast wel vanuit gaan dat het euvel meer een toevallige samenloop van omstandigheden in relatie tot mijn ontvanger moet zijn. Want zou het via elke sat installatie plaatsvinden dan weet ik wel zeker dat ze er allang iets aan zouden hebben gedaan. Helaas wordt het SD en het HD programma via dezelfde Astra transponder uitgezonden anders had ik op die manier wel een uitwijkmogelijkheid gehad, maar het fenomeen doet zich dus bij beide programma uitvoeringen voor. Ik ben derhalve geneigd te denken aan een raar verschijnsel in mijn ontvanger (de Dr. HD Grand Triple). Maar dat maakt me niet minder nieuwsgierig naar de achterliggende reden waarom.

 

PS: is er een reden voor dat die Nederlandse providers het signaal niet gewoon van Astra overnemen? Ik zie de zin niet in het daar nog een speciale satelliet feed voor in te zetten. Ik dacht dat we in een tijd van energiebesparing leefden?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www1.wdr.de/unternehmen/der-wdr/standorte/studios/duisburg/studioduisburg-kontakt100.html

 

ik weet dat er veel studio's zijn in NRW die als regionalen in de upstream geschakeld worden tijdens "die Lokalzeit" 19:30 ~ 20:00

je kunt ook eens de zenderinformatie bekijken voor en tijdens die Lokalzeit uitzendingen, hier door zie je misschien of er inderdaad een PID en/of PMT verschil is

daar kunnen sommige receivers zich in verslikken

welke U daar heeft is misschien van belang voor het oplossen verklaren van de feiten

 

p.s.

het is ook van belang om te weten of de zenderlijst een Network ID aangeeft voor deze zender

aangepast door Tonskidutch
taal

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank, ik heb zojuist een mailtje naar Duisburg gestuurd en laat nog wel even weten wat voor antwoord ik krijg. Zal ook eens kijken wat voor info ik voor en na de omschakeling op mijn beeldscherm krijg. Het betreft overigens de transponder op 12604 H, en aan de transponder zelf ligt het niet want als we naar Aken in plaats van Duisburg op dezelfde transponder kijken dan gebeurt het niet. Hier de gegevens via Flysat (Lyngsat's informatie klopt van geen kanten, ik heb Christian er wel eens op gewezen maar dat heeft nooit iets uitgehaald). Zoals je ziet is alleen de SID (Station Identification Code naar ik aanneem?) verschillend, althans volgens Flysat.

WDR Aachen HD (Mon-Sat 19.30-20.00) w F 5601 5602 Ger
5603 mis
5606 Ger
28544
MPEG-4/HD
WDR Wuppertal HD (Mon-Sat 19.30-20.00) w F 5601 5602 Ger
5603 mis
5606 Ger
28545
MPEG-4/HD
WDR Bonn HD w F 5601 5602 Ger
5603 mis
5606 Ger
28546
MPEG-4/HD
WDR Duisburg HD w F 5601 5602 Ger
5603 mis
5606 Ger
28547
MPEG-4/HD
       
overigens kloppen hier de uitzendtijden niet, het is namelijk alleen maandag t/m vrijdag van 19:30-20:00 en ook van 18:00-18:15. En het gaat om ALLE WDR zenders die op die tijden in totaal 11 verschillende regionale programma's uitzenden. Maar dat doet verder niet ter zake.        
aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet natuurlijk wel op jouw receiver zelve de gegevens van die zender bekijken en niet een standaard lijstje uit het internet.

op kingoffsat vindt je ook bovenaan de lijst de overige gegevens zoals de afbeelding toont

 

en die zijn uit te lezen op jouw receiver voor en tijdens Lokalzeit

Screenshot_27.jpg

 

en die NID TID

Screenshot_28.jpg

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei T90user:

Grappig genoeg ontbreken overigens in je lijstje wel de zenders waar het om gaat (Duisburg SD en HD).

die ontbreken in het screenshot...

die kun je echter zelf ook terugvinden

zelfs met een zoekopdracht bij kingofsat.net

WDR

Screenshot_29.jpg

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

WDR gebruikt "dynamic PMT" t.b.v. Lokalzeit en inderdaad, het beeld bevriest op de Dr.HD (F16 etc.) na een omschakeling.

Alleen Lokalzeit Köln hoeft niet te switchen, en blijft als enige in HD tijdens Lokalzeit.

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Alleen is het niet alleen Köln die bij mij gewoon doorloopt hoor!  We kijken intussen alweer een maandje of zo naar Düsseldorf (HD) en die stroomt ook zonder haperen door. Ik heb er nooit een studie van gemaakt maar de keren dat ik naar Aachen of Bonn keek kwam ik ook geen stilstaand beeld tegen. Maar of Duisburg de enige is weet ik niet, dat zou ik eens systematisch moeten nagaan.

 

Oeps, ik las wat slordig, ik realiseer me dat je het over "in HD blijven" hebt - ik let niet echt op SD of HD, had het alleen maar over het al dan niet vastlopen van de beelden.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog even geen tijd om dit aan te pakken, dit zal ook de komende paar dagen zo zijn want uiteraard moet dat vergelijken voor en na 19:30 plaatsvinden. In het weekend doet dit zich niet voor dus het wordt op zijn vroegst volgende week voor ik nog iets kan berichten.

 

Maar heel toevallig zag ik vanavond wel dat het beeld een klein "klikje" vertoonde toen rond 19:27 naar de Studio Düsseldorf werd overgeschakeld. Dat bevestigt hvdh's commentaar. Wel eigenaardig dat het bij Düsseldorf alleen maar een nauwelijks waarneembaar klikje betreft en bij Duisburg een compleet vastvriezen van beeld en geluid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...