Ga naar inhoud


LNB's afstellen op multifeed TRIAX 110 zuid spanje


georges1

Aanbevolen berichten


Beste georges1

 

Bedenk wel dat je alleen de zenders kunt ontvangen die op de Astra widebeam zitten. Je zult dus geen zenders ontvangen van de BBC, ITV, Channel 4 enz.
Kijk even op deze site: https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html
Dus waar in de eerste kolom UK bij staat ontvang je niet, waar Europa KU bij staat moet je zonder problemen kunnen ontvangen.

Een zender die heel makkelijk te ontvangen is, is Front Runner TV op 11224H met DVB-S, QPSK, SR 27500, fec 2/3

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste georges

 

Je hebt weer een hele mooie foto genomen.


Mooi dat je nu de drie Astra satellieten kunt ontvangen. Maar de afstellingen zijn nog verre van ideaal.
Ik heb de foto eens goed bekeken en de skews van de lnb's staan niet goed. Ja ik heb gezien dat de foto 3,5 graad schuin genomen is.

De 3-voudige lnb-houder staat precies 29 graden schuin zoals ik had opgegeven. De lnb staan als volgt van links naar rechts:
Astra 28,35 moet op 25° staan maar staat op 29°
Astra 23,5 moet op 21° staan maar staat op 27°
Astra 19,2 moet op 17° staan maar staat op 11°
Dit geeft geen maximale ontvangst.
Heb  je de skew van de lnb's bepaald op maximale signaalkwaliteit of heb je ze niet helemaal goed afgesteld?


Verder nog een paar tips.
De linker lnb voor de Astra 28,35 moet gericht worden op de linker rij popnagels in de schotel.
De rechter lnb voor de Astra 19,2 moet gericht worden op de rechter rij popnagels in de schotel.
Verder moet de voorzijde van alle drie de lnb's mooi uitgelijnd worden.
Hiertoe plak je met plakband een touwtje aan de schotel vast op 40% van de hoogte van de schotel precies in het midden, dus midden tussen de popnagels.
Je houd het touwtje strak tot aan de middelste lnb.
Met deze lengte van het touwtje zwaai je nu naar de twee andere lnb's en die moeten op dezelfde afstand staan, dus mooi in de radius van de brandpuntafstand van de schotel.
Verder ga ik er van uit dat de afstanden van de lnb's zijn afgesteld zoals ik heb aangegeven gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is dan een flinke afwijking t.o.v. de berekende skew, 4° en 2x6° maar niet onmogelijk.
Hoe is je signaalkwaliteit?
Ben je er tevreden mee?
Ik heb de belichting van de foto nog aangepast zodat he lnb's en houder beter zichtbaar zijn.

 

 

3 lnb's op Triax110 .jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...