Ga naar inhoud


LNB's afstellen op multifeed TRIAX 110 zuid spanje


georges1

Aanbevolen berichten


Beste georges1

 

Welkom op dit forum

 

Tja, je zit in de provincie Murcia waar ik ook zit.
Ik heb toch eerst een paar vragen.


Waarom wil je Alps-lnb's gebruiken? Waarom neem je geen Interto Black Ultra? Die vangen makkelijker signaal omdat die een normale feedhorn hebben.


Weet je trouwens dat de voor de Astra 28,2 de Engelse zenders zoals de BBC, ITV, Channel 4 enz. daar niet kunt ontvangen? Wel 150 andere Engelstalige zenders op de widebeam van de Astra 28,2. Heb je al eens bekeken welke dat zijn?


Ik heb het even voor je uitgerekend maar de rail moet daar voor de vier satellieten 25,7° schuin staan. Dat is niet mogelijk zelfs niet als je de rail omdraait want dan kan hij nog maar tot 20°. Bovendien gaan de buitenste lnb's wel erg ver boven en onder de schotel door kijken wat een slecht signaal oplevert.
Je krijgt dit alleen maar voor elkaar door de gehele schotel schuin te zetten zoals ik zelf ook heb gedaan met mijn Triax 115 ten zuiden van Cartagena aan de kust.
Je zult de pijp dus moeten inzagen en weer vast lassen. Heb je die mogelijkheid?


Bovendien is het heel erg lastig een schotel af te stellen die op een pijp gemonteerd zit die 25° schuin staat. Heb je veel ervaring met schotels afstellen want dit is echt een hele lastige klus, zelfs voor ervaren mensen.


Ik heb een foto bijgevoegd van mijn schotel op de schuine mast.

 

schotel schuin klein.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt om te reageren lijkt moeilijker dan gedacht , lassen en dergelijke is geen probleem maar de afstelling?

De materialen zijn nog niet gekocht dus kan altijd aangepast worden.

Ik heb nog 2 x triax 78 liggen kan ik daar ginder wat mee?

Heb mijn schotel in belgie met 4 lnb's afgesteld.Maar in Spanje is het nieuw voor mij.  

En enkel astra 1en 3 is dat een optie?

Georges1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een Triax 78 kun je daar de Astra 23,5 niet ontvangen. Je zult een grotere schotel moeten hebben, bijv. een Triax 88 maar je kunt ook een schotel in Spanje kopen als het vervoer naar Spanje toe een probleem is. Maar dat zal op die locatie waar jij zit niet mee vallen in de buurt.


Tja, als je alleen de Astra 19,2 en Astra 23,5 wilt ontvangen, kun je een monoblock nemen en dat is geen probleem om die 25° schuin te zetten.
Met drie lnb's gaat het al een stuk makkelijker dan met een rail. Dan kun je een drievoudige-lnb houder nemen en die kun je ook zo schuin zetten als je wilt.
Zo zou je bijv. de Astra 19,2 - 23,5 - 28,2 ontvangen.


Kijk eens op deze site: https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html


De transponders waar in de eerste kolom UK bij staat, kun je niet ontvangen. Daarvoor heb je een schotel nodig van minimaal 180cm.
De transponders waar in de eerste kolom Europe Ku bij staat, kun je wel ontvangen en is vrij te bekijken (ongecodeerd) als er in de vierde kolom een "F" bij staat van Free to air.
Kijk eerst maar eens of de zenders van de Astra 28,2 die je daar wel kunt ontvangen je interesse hebben.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste georges1

 

Voordat ik iets ga uitrekenen eerst advies over de materialen.


Ik begrijp dat je graag een Triax wilt gebruiken en daar is niets mis mee.
Het zou kunnen met een Triax 88 maar om diverse redenen raad ik je toch een Triax 110 aan.
Ten eerste heb je dan meer regenreserve. Natuurlijk regent het daar maar heel weinig maar als het een keer flink regent, wil je misschien juist tv kijken. Ik weet uit ervaring dat bij een Triax 88 het beeld dan weg kan vallen, met de 110 komt dat bijna nooit voor.

Verder heb je wat meer ruimte voor de lnb's wat i.v.m. de lnb-houder handiger is.


Dan een vraag over de lnb's. Je hebt het over single-lnb's. Is dat voldoende? Wil je misschien ook op kunnen nemen en kijken tegelijk of ergens een tweede tv met ontvanger plaatsen? Dan heb je  twin-lnb's nodig.
Ik zou het wel bij Inverto houden want die zijn gewoon erg goed en hebben ook een lange hals waardoor de er makkelijk een multifeedhouder over kunt plaatsen.

 

Dan de multifeedhouder
De mooiste is de Wentronic-3-fach. Die is van aluminium maar die kun je alleen in Duitsland kopen. De transportkosten zijn dan wel wat duurder.
Ook goed te gebruiken en wel makkelijk verkrijgbaar is kunststof Wentronic-3-fach-multifeedhalter-fur-23-40-lnb. Deze is zwart.

 

Als diseqc-switch zou ik een Spaun SAR 411 WSG. Deze geeft heel weinig verlies en vooral belangrijk, is erg betrouwbaar. Dat heb je daar in de middle of nowhere wel nodig.

 

Als coaxkabel kun je bijv. nemen de Koka 799 maar beter nog de Koka 9 TS. Die heeft een betere bescherming tegen instraling en is UV-bestendig.

Als je even aangeeft hoeveel aansluitingen je wilt hebben, dan geef ik je nog wel de prijzen op waarvoor de de spullen kunt kopen. Dan heb je een idee wat het gaat kosten.


Woon je in Nederland of België?

 

Ik denk dat je ruimte genoeg hebt daar een schotel te plaatsen. Klopt het dat je die gewoon op een pijp in de grond wilt plaatsen of tegen de muur?

 

multihouder 22gr.schuin.png

LNB Multifeedhalter 3fach A.S. SAT  60130.jpg

wentronic-3-fach-multifeedhalter-fur-23-40-lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste georges1

 

Je wens is duidelijk.
Een schotel groter dan 85cm wordt normaal gesproken nooit per bode verstuurd vanwege de grote kans dat de schotel tijdens transport vervormt en daardoor onbruikbaar wordt.
Je zul deze dan ook zelf op moeten halen.


Ik heb hieronder de prijzen genoemd van de artikelen die je bij één zaak in Brussel kunt kopen:
Triax TD110 €79,-
Als het goed is betreft dit een Triax van 100cm breed en 112cm hoog dat officieel niet een Triax 110 is maar een Triax 115. Een normale Triax 110 is slechts 105cm hoog.
Inverto Black Ultra Single €12,49
Zware muurbeugel met T-muurbevestiging en extra ondersteuning 30cm uitval €15,-
Diseqc-switch Spaun SAR 411 WSG €39,-

Natuurlijk kun je bij deze zaken ook coaxkabel komen maar dat raad ik je niet aan want dat is veelal coax met een middenader van ijzerdraad.


De Koka 9 TS en de bijpassende F-connectors kun je beter via een satellietshop in Nederland bestellen via internet.
Voor Koka 9 TS betaal je €0,88 / meter per meter te bestellen. Daar kun je tevens de bijpassende F-connectors bestellen.


3-voudige lnb-houder €8,24

 

De berekening ga ik nog maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afstellen van een Triax 110 in Esparragal Spanje

 

- Plaats de lnb van de Astra 23,5 in de lnb-klem.
- Zorg dat de kop 5-6mm voor de klem staat en de skew van de lnb op -21° staat.
- Monteer de 3-voudige lnb-houder achter de lnb-klem en zet deze 29° schuin, d.w.z. de Astra 19,2 het laagste en de Astra 28,35 het hoogste.
- Monteer de lnb van de Astra 19,2 en zorg er voor dat de kop aan de voorzijde op dezelfde afstand staat van de schotel als de middelste lnb en stel de lnb zo af dat deze naar het midden van de schotel is gericht.
- Stel de afstand tussen de lnb van de 19,2 en de 23,5 in op 65mm aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- Stel de skew van de Astra 19,2-lnb in op -17°
- Doe hetzelfde voor de lnb voor de Astra 28,35 maar bij deze op 73mm afstand aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- Stel de skew van de Astra 28,35-lnb in op -25°
- Stel de schotel af op een elevatie van 39° om de Astra 23,5 te vinden.
- Richt de schotel met de zon uit. Hiervoor moet ik de datum weten wanneer je hem gaat uitrichten.

 

Een paar opmerkingen ter verduidelijking.
De Astra 28,2 bestaat uit 3 satellieten, de 2E, 2F en 2G. Deze staan op de posities tussen de 28,2 en 28,5 oost. Het midden hiervan is 28,35°. Hiermee staan de lnb voor de Astra 2 precies op de gemiddelde positie.

 

Als de lnb's met een negatieve skew in gesteld moeten worden, moeten ze met de wijzers van de klok meegedraaid worden als je in de schotel kijkt en dus achter tegen de lnb's aan kijkt, bij jou dus resp. 17, 21 en 25 graden.
Hiervoor heb ik hoeken als bijlage bijgevoegd. Tevens ook de hoek van 29° bijgevoegd om de 3-voudige lnb-houder op de juiste schuinte te zetten.
Deze hoeken kun je uitprinten of van het scherm overtekenen op een stuk papier en uitknippen.

 

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 17 graden.png

hoek van 21 graden.png

Hoek van 25 graden.png

Hoek van 29 graden.JPG

Skew-instelling.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even goed hoe je de drievoudige lnb-houder monteert. Let op waar het slobgat zit in de breedte en in de lengte. Je ziet dat er voldoende ruimte is voor de lnb-klem van de schotel.

De lnb voor de Astra 28,35 monteer je op dezelfde wijze maar dan naar rechts en de strip komt daar aan de onderzijde te zitten. Beide buitenste lnb's dus naar het midden van de schotel richten.

2x Inverto Black Ultra  Quad.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mooi, een fotoreportage.

Ik heb wel de indruk dat het plakband niet precies midden boven op de schotel is geplakt.

Plaats even een waterpas boven op de schotel en zet even een streepje bij het raakpunt. Dan weet je precies waar je het plakband vast moet plakken.

Omdat de zon nu 20 graden lager staat dan de satelliet is dit erg belangrijk en kijk dat de schaduw precies midden tussen de twee bovenste bouten in de schotel valt.

Ook morgen staat de zon om 10:26 uur precies in de richting van de Astra 23,5.

Ja de elevatie staat goed ingesteld op 39graden.

Dus zorg dat je iets voor het tijdstip de schotel met de hand kunt verdraaien. Op het tijdstip zorg je dat de schaduw precies midden tussen de bouten valt en dan de schotel vastzetten en er voorlopig niet meer aan draaien. Heb je nog geen beeld, dan alleen de elevatie iets bijstellen, omhoog en omlaag proberen totdat je beeld hebt. Nu mag je proberen of je nog beter signaal krijgt als je de schotel nog een fractie verdraait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...