Ga naar inhoud


4K TV kijken op een 55" LG


tvster

Aanbevolen berichten

Een paar jaar geleden had ik in de aanbieding een LG 55" TV (55LN5758-ZE) gekocht en deze is volgens het boekje alleen HD

Nu heb ik een Mutant HD51 en dacht laat ik eens kijken naar de 4K kanalen of hij dat aan kan, en ja duidelijk verschil met de gewone HD kanalen.

Ik dacht hij zal wel terug schalen in resolutie maar hij geeft aan dat dit toch 3840x2160 is.

Alleen nu zie ik bij sommige demo kanalen bij bepaalde films toch iets van een kleine interferentie af en toe en daar gaat mijn vraag over.

Is die interferentie ook te zien op een 4K TV ?

Het gaat om het stukje waar ze het bos overvliegen, dit kan misschien ook van de drone komen waar de opnames mee zijn gemaakt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je TV is gewoon full HD. Dus je HD51 zet het beeld om naar full HD.

Welk verschil jij meent te zien is mij onduidelijk.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Psychosammie:

Je TV is gewoon full HD. Dus je HD51 zet het beeld om naar full HD.

Welk verschil jij meent te zien is mij onduidelijk.

 

 

Het verschil is dat 4k veel scherper is dan HD, het beeld is gewoon superstrak.

Van SD naar HD is een hemelsbreed verschil, van HD naar 4k is een klein verschil maar duidelijk te zien bij mij ondanks dat ik geen 4k TV heb.

De verbinding is met HDMI op 1080P,  dus hij gaat het terug zetten maar hoe verklaar je dan dat er toch duidelijk verschil te zien is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-2-2018 om 10:43 zei tvster:

3840x2160 is.

2160 is meer dan fullhd(1080)

Vermoedelijk is jou beeldscherm resolutie 1080 maar kan de hdmi poortvan tv  toch

de hogere resolutie aan.

dan zal jou tv intern 2160 omzetten naar beeldscherm resolutie 1080.

Het kan zelfs zo zijn dat jou beeldscherm resolutie hoger is dan 1080 dan

heb je een voordeel maar de resolutie zal niet 4k zijn anders werd de tv als 4k verkocht.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hij heeft een HD TV, de ontvanger downscaled het 4k signaal.naar HD.

 

Ook ik heb de ervaring dat een 4k zender op mijn HD ontvanger er beter uitziet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei ceesv:

Hij heeft een HD TV, de ontvanger downscaled het 4k signaal.naar HD.

 

Ook ik heb de ervaring dat een 4k zender op mijn HD ontvanger er beter uitziet.

 

Dit kan een andere oorzaak hebben de uhd zenders zenden in een hogere bitrate uit dan NL HD zenders dus

is het ontvangen signaal beter van kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is een open deur  intrappen.

Natuurlijk is het 4k signaal beter van beeldkwaliteit, het is tenslotte 4k.

Daarom zie je dat terug op je scherm

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei ceesv:

Daarom zie je dat terug op je scherm

 

En waarom zou dat beter zijn op een full HD TV van enige jaren oud? 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe beter het ingangssignaal, hoe meer je daarvan op je scherm ziet.

Een 4k signaal downscalen en op een HD ontvanger weergeven geeft een beter beeld als wanneer je een HD signaal aanbiedt aan een HD scherm.

Het zegt iets over het knijpen van het HD signaal op een transponder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het knijpen gebeurt in de encoder waar de stream gebouwd wordt.

Een transponder is lineair, dat moge duidelijk zijn.

Verder kan het verschil tussen MPEG-4 en de H-264/5 encoder een verschil maken.

Feit blijft, dat wanneer je top kwaliteit tot aan de ontvanger levert, dit te zien is wanneer je dat gaat downscalen en onmiddellijk daarna op je scherm ziet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

YEP 100% OK

Op school was een 8 goed en een 10 uitstekend de NL HD kanalen scoren dus een 8 een 10 kan.

Downgrade je een UHD signaal dan heb je een FULL HD met cijfer 10 ;)

Dan kan nu een leuke conclusie volgen loont de aankoop van een UHD tv als

die cijfer 8 krijgt terwijl de oude HD tv dan een 10 heeft  verschil tussen HD en UHD tv zie je niet.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante antwoorden, conclusie?

Door de hogere bitrate van UHD heb je na downscaling naar HD beter beeld.

Dit betekend ook als ze de bitrate ongeveer 4x gaan verhogen van de HD kanalen dat ze aardig in de buurt komen van UHD.

Maar de bitrate zomaar verhogen zal niet gaan, de meeste HD ontvangers kunnen dat niet aan waardoor alles op zwart gaat of vastloopt.

Zie het als je op een oude computer met een oude video kaart  4K wil gaan kijken op youtube en het beeld ook niet doet.

Het beeld op een echte 4K TV zal best nog wel iets mooier zijn dan naar een downscaled 4K beeld te kijken op een HD TV maar om daarvoor een nieuwe TV te gaan kopen dat gaat mij te ver en ik vind het onzin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...