Ga naar inhoud


Plaatsen LNB in houder voor schotel


Boerenjong

Aanbevolen berichten

Hoi

 

Ik heb een vraagje over de stand van de LNB in de houder van de schotel (Triax 88 draaiend). Moet de LNB tegen het platte gedeelte aan of kan die wel wat naar voren?

Ik las dit ergens? Klik de LNB met houder vast op de LNB-arm van de schotel. De LNB dient volledig tegen de houder aan te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


je kan een lnb wat naar voren of achter schuiven in de houder 

hangt natuurlijk af welke lnb je hebt 

met lange nek of een korte nek 

zo kan je het signaal een beetje op krikken 

L158_Inverto_Quad_terrestrisch_Abmessungen.jpg

KU_Band_Universal_Twin_LNB_Legacy_2_Ports.jpg

486245222(2).png

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Boerenjong

 

Hoe ver een lnb naar voren afgesteld moet worden, kun je het beste uitproberen door te kijken wanneer je de hoogste signaalkwaliteit hebt. Dat hoort eigenlijk bij het optimaal afstellen van een schotel waarbij de volgende vier zaken in acht genomen moeten worden:
- de elevatie van de schotel
- de azimuth (draairichting) van de schotel
- de skew van de lnb
- de afstand van de lnb tot aan de schotel

 

Tja nu wil je natuurlijk de lnb al wel vast ongeveer goed in de lnb-klem willen plaatsen voordat je de schotel gaat uitrichten. Doe je dat niet, dan kan het best wel eens gebeuren dat bij een zwak signaal, je zo weinig signaal ontvangt, dat je de schotel niet uitgericht krijgt.
Dat is als eerste de skew van de lnb. Vooral als die flink gedraaid moet worden omdat de satelliet heel veel oostelijker- of westelijker staat dan de schotel is dit heel belangrijk.
Daarna de afstand van de lnb tot aan de schotel.


Neem nu bijv. de Inverto Black Ultra Single. Die heeft een halslengte van 68,5mm, zie de afbeelding in het vorige bericht. Standaard is een lnb-klem 20mm breed. Dat wil dus zeggen dat je deze lnb dus 48,5mm naar voren of achteren kunt verplaatsen.
Tja, als je dan geen richtlijn hebt, dan krijg je het focuspunt van de lnb nooit in het brandpunt van de schotel en heb je geen signaal.
Het zou dus handig zijn om een richtlijn te hebben hoe een lnb in de klem afgesteld moet worden. Die zal ik je geven.

- heb je een lnb met een hals van 40mm, dan moet de kop 5-6mm vrij staan van de lnb-klem, zie bijlage.
- heb je een lnb met een hals van 23mm zoals bij de meeste duo-lnb's en monoblocken, dan moet de lnb zo veel mogelijk naar achter geplaatst worden, zie bijlage. Hierop kunnen uitzonderingen zijn als bijvoorbeeld de lnb-arm te lang is zoals bijv. bij een Triax 64.

 

focuspunt  verschil 23 en 40mm hals.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb met de langste halslengte die ik ken is de Inverto Black Ultra Single met 68,5mm zoals ik hierboven al beschreef.
De lnb met de kortste halslengte die ik ken is de Inverto Classic Twin. Deze heeft maar een halslengte van 22mm.
De standaard breedte van een lnb-klem is 20mm. Deze lnb is dus maar 2mm te verschuiven. Dat is bijzonder weinig. Dit houdt in, dan schotelfabrikanten de lnb-arm ook erg precies op de juiste lengte moeten maken om er voor te zorgen dat het focuspunt van de lnb op dezelfde plaats valt dan het brandpunt van de schotel.
Dat is helaas niet altijd het geval.


Bij een Triax 64 is de lnb-arm 10mm te lang. Een flinke misser dus van Triax.
Het focuspunt van deze lnb krijg je dus niet in het brandpunt van de schotel wat tot signaalverlies leidt. Dat bij een Triax 64 de arm te lang is blijkt ook wel uit het feit, dat als je daar een duo-lnb op plaatst, deze altijd zo ver mogelijk naar de schotel toe geplaatst moet worden om het beste signaal te verkrijgen. Beter is 10mm van de lnb-arm af te zagen. Dan wordt het signaal nog iets beter.
Hoe dat bij vergelijkbare schotels is zoals de SAB S65 en de Inverto 60 die allemaal dezelfde afmetingen hebben weet ik niet.

 

Inverto Classic twin.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...