Ga naar inhoud


Ervaring met B&R 65


Lemon

Aanbevolen berichten

Enkele weken geleden stelde ik op dit forum de vraag "Fuba 65 of Triax 64?". Maar ik koos uiteindelijk geen van beide. Op grond van het advies van Sprietje, bijgevallen door Paaltjens, besloot ik voor een B&R 65 te gaan. En zoals beloofd dan nu hier mijn ervaringen met montage en installatie van deze schotel.
De schotel werd in twee delen geleverd. Arm en houder-met-paalklemmen waren al samen gemonteerd, zij het dat ik alle moertjes nog wat moest aandraaien, en dit geheel diende nog met vier bijgeleverd boutjes, ringetjes en moertjes aan de eigenlijke schotel te worden vastgemaakt. Geen probleem.
Er is geen mogelijkheid om de kabels door de arm naar de lnb te leiden, of ik zou zelf gaten hebben moeten boren, maar daar heb ik maar van afgezien.
De meegeleverd lnb-houder is van kunststof. Ik moest 'm iets bijvijlen, zoals Sprietje al had uitgelegd, om mijn Duo-lnb er met de juiste skew op te kunnen plaatsen.
Vervolgens werd de schotel opgehangen op de beoogde plek. De kijkrichting werd met een kompas bepaald, elevatie en skew eerst grof geschat (Sprietjes had het een en ander al voorgerekend). Na het vastdraaien van de kabels kreeg mijn partner de taak om naar het scherm van de tv te kijken, waarop mijn M7 Sat801 een kwaliteitsbalk antenneontvangst weergaf, en de waarde steeds naar buiten door te geven. Aldus werden elevatie en skew nader ingesteld, en ook de kijkrichting nog wat gefinetuned. Een en ander resulteerde in een kwaliteit van 87%, dat is 2% meer dan met mijn vorige schotel (een transparante Comwell Digi1 TR80, die het 11 1/2 jaar heeft uitgehouden).
Het kan zijn, dat er wat kwaliteitsverlies zit in de kabels, maar voorlopig is dit het beste resultaat wat ik kan bereiken. Montage en installatie duurden ongeveer één uur, het was niet moeilijk.
Het was vandaag prachtig weer, dus over de ontvangst bij zware regen, hagel en wat dies meer zij, kan ik uiteraard nu nog niets berichten.
Nogmaals dank aan allen, vooral Sprietje, die mij hebben geholpen. :D

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Fijn dat je nog  even terug gekoppeld heb hoe de resultaten zijn.
Mooi te zien dat je met een schotel van 65x69cm een beter signaal binnen haalt dan met een schotel van 80cm en dan te bedenken dat je met een goede meter of de satellietontvanger met klein scherm naast de schotel een nog beter signaal kunt krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...