Ga naar inhoud


Triax 78 multifeed 4 sat's


Arthur47

Aanbevolen berichten

Even voorstellen, mijn naam is Arthur
Na jaren via een STAB rotor sat-TV gekeken, wil ik nu overgaan op multifeed ontvangst op ASTRA 1, 2, 3 en HB
Ik had in gedachten de Megasat 2X single  Astra 1-3 en 2X twin Astra 2, HB
De switches heb ik nog geen gedachten over 4x1 en 2x1 en welk merk ???

Schotel is Triax 78, ontvangers zijn Rebox 4210
Kan wel wat hulp gebruiken want is voor mij  de 1e keer
Woon in Amsterdam 1091 HC

Gr. Arthur

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Arthur47


Welkom op dit forum


Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Amsterdam:
- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
-  zet de rail 10,9° schuin, de Hotbird 13 lager dan de Astra 28,35. Dit kun je bijv. meten met je mobile telefoon met waterpasapp
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm aan
- monteer nu de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 64mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 44mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 50mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van punt tot punt.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 3°
Astra 19,2 op 3°
Astra 23,5 op 6°
Astra 28,35 op 10°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- meet nu nog even na, of je de schuinte van de rail goed hebt staan. De kop van de Hotbird-lnb moet 30mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Dit kun je meten door een vulling van 30mm op de kop van de Hotbird te plaatsen en daar een waterpas op te plaatsen samen met de kop van de Astra 28,35.
- stel de elevatie van de schotel in op ongeveer 29°
- richt nu de schotel uit zodat je de Astra 19,2 ontvangt
- als je bij de Astra 23,5 meer regenreserve wilt hebben dan van de Hotbird, is het verstandig de schotel daarna optimaal uit te richten op de Astra 23,5.
Richt in beide gevallen de schotel heel precies uit want dat bepaald ook de ontvangst van de overige satellieten.


Opmerking:
De lnb-klemmen zijn buitenwerks 50mm. Je ziet dat je dan de afstand van 44mm tussen de Astra 19,2 en 23,5 niet kunt instellen. Je komt dan maar tot 49mm aan de voorzijde van de lnb gemeten.
Je zult dus aan de buitenzijde van beide lnb-houders 2mm moeten wegvijlen daar waar ze tegen elkaar komen.

Verder zul je moeten uitproberen door de lnb's dichter of verder van de schotel af te plaatsen wanneer de de beste ontvangst hebt.

 

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

houders dichter bij elkaar plaatsen.JPG

hoek van 3 graden.JPG

hoek van 6 graden.png

hoek van 10 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, omdat een Triax 88 aanzienlijk groter is en de f/D-verhouding hetzelfde is, is de brandpuntafstand ook flink groter. Daarom kun je op die schotel voor de 4 bekende satellieten lnb's gebruiken met een kopdiameter van 60mm.
Alleen voor de Astra 19,2 moet er een paar millimeter gesmokkeld worden maar dat is niet erg omdat het signaal van de Astra 19,2 op een Triax 88 flink hoog is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Sprietje:

Nee, omdat een Triax 88 aanzienlijk groter is en de f/D-verhouding hetzelfde is, is de brandpuntafstand ook flink groter. Daarom kun je op die schotel voor de 4 bekende satellieten lnb's gebruiken met een kopdiameter van 60mm.
Alleen voor de Astra 19,2 moet er een paar millimeter gesmokkeld worden maar dat is niet erg omdat het signaal van de Astra 19,2 op een Triax 88 flink hoog is.

 

Kan je mij op de zelfde duidelijke manier uitleggen hoe het een en ander ingesteld en uitgericht moet worden? Ik sta op campinglocatie in Eibergen.

Vriendelijk dank.

IMG_20180511_195220.jpg

IMG_20180511_195243.jpg

aangepast door HansvW
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei HansvW:

Kan je mij op de zelfde duidelijke manier uitleggen hoe het een en ander ingesteld en uitgericht moet worden? Ik sta op campinglocatie in Eibergen.

Vriendelijk dank.

IMG_20180511_195220.jpg

IMG_20180511_195243.jpg

 

9 minuten geleden zei HansvW:

Kan je mij op de zelfde duidelijke manier uitleggen hoe het een en ander ingesteld en uitgericht moet worden? Ik sta op campinglocatie in Eibergen.

Vriendelijk dank.

IMG_20180511_195220.jpg

IMG_20180511_195243.jpg

Dit is het bestaande en wil het vervangen door bovengenoemde. Ben niet tevreden met deze set, gauw uitval bij regen.

 

IMG_20180511_200659.jpg

IMG_20180511_200602.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt er allemaal niet duidelijker op om de foto's drie maal achter elkaar te plaatsen.


Vier smalle lnb's op een Triax 88 is ook niet ideaal.
Vanwege het ontbreken van een normale feedhorn op de lnb's, "vangt" de lnb de signalen niet optimaal. Je zult dus geen optimaal signaal binnnen krijgen. Bovendien geven ze minder signaal als er regendruppels op de koppen van lnb's zitten. Je had beter normale lnb's kunnen nemen maar goed, dit kan ook.

 

Je moet de zaak als volgt afstellen:
-  zet de rail 9,8° schuin, de Hotbird 13 lager dan de Astra 28,35. Dit kun je bijv. meten met je mobile telefoon met waterpasapp
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm aan
- monteer nu de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 78mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 54mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van punt tot punt.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 1° (mag je gewoon recht omlaag zetten)
Astra 19,2 op 2° (mag je gewoon recht omlaag zetten)
Astra 23,5 op 5°
Astra 28,35 op 9°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- meet nu nog even na, of je de schuinte van de rail goed hebt staan. De kop van de Hotbird-lnb moet 33mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Dit kun je meten door een vulling van 33mm op de kop van de Hotbird te plaatsen en daar een waterpas op te plaatsen samen met de kop van de Astra 28,35.
- stel de elevatie van de schotel in op ongeveer 29°
- richt nu de schotel uit zodat je de Astra 19,2 ontvangt
- als je bij de Astra 23,5 meer regenreserve wilt hebben dan van de Hotbird, is het verstandig de schotel daarna optimaal uit te richten op de Astra 23,5.
Richt in beide gevallen de schotel heel precies uit want dat bepaald ook de ontvangst van de overige satellieten.

 

Test ook even uit wat de beste afstand is van de lnb tot aan de schotel.


Opmerking:
De Astra 2 bestaat uit de satellieten 2E, 2F en 2G welke niet op één plaats aan de clarkebelt staan maar tussen de 28,2 en 28,5° oost, vandaar gemiddeld 28,35° oost.

 

hoek van 5 graden.png

hoek van 9 graden.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje. Ik heb nu de Sab multi rail met daarop de lnb's volgens jouw beschrijving geplaatst en heb beeld op alle vier de satelieten. Nog niet gefijntuned. Dat ga ik morgen doen. Had gisteravond wel uitval met die regenbui. Maar dat had iedereen hier.

Ik hou je op de hoogte.

Groet Hans

aangepast door HansvW
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Sprietje,

Nogmaals dank voor je berekeningen.

Alles volgens die gegevens  en met behulp van de waterpas app en een satfinder uitgevoerd.

Afgestemd op ARD Alpha  Astra 1 Transp. 93   12,266 H 27.500

Alle satellieten staan in 1 X goed

Prestaties op de Rebox 4210 zijn:

Astra 1 van  86 tot 91 %

Astra 3 van  89 tot 90 %

Astra 2 van  89 tot 92 %

Hotbird van 86 tot 88 %

Hier ben ik zeer tevreden over.
Gr. Arthur

 

 

20180526_080532.jpg

20180525_203322.jpg

20180525_203306.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...