Ga naar inhoud


Kent iemand dit merk/type Prime Focus schotel?


vGnp

Aanbevolen berichten

Dan is alles in feite vast ingesteld.
De f/D-verhouding van de feedhorn ligt dan al vast omdat de golfpijp een vaste maat vóór de scalarringen uit steekt.
De feedhorn staat door de aanslagring in de naaf op een vaste afstand t.o.v. de schotel.
Alleen de afstand van de feedhorn t.o.v. de schotel is eventueel wat bij te stellen door hem niet tegen de aanslagring te zetten en heb met de klembout vast te zetten. Hij kan dan alleen op een grotere afstand gezet worden maar dat zal niet de bedoeling zijn.
Mogelijk kan met de 4 Feed Support buizen de afstand nog iets bijgesteld worden.
Al met al lijkt me dat de calculatie berekening niet overeen komt met de werkelijke maten van de schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zet e.e.a. morgenmiddag compleet in elkaar, en ga dan eens meten hoe de golfpijp t.o.v. de theoretisch bepaalde waarden staat.

Ik heb vanmiddag de golfpijp opgemeten, deze steekt 5,6 mm uit boven de omliggende scalar ringen.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 5,6mm zou de f/D-verhouding van de schotel bijna 0,34 zijn en bij een schotel van 120cm diameter zou de diepte van de schotel dan 220mm moeten zijn en de afstand van de golfpijp tot de schotel 409mm. Het lijkt er op dat hier het een of ander niet klopt.

Was dat misschien de reden dat deze schotel te koop werd aangeboden omdat de prestaties achter bleven?

Maar als de binnenzijde van de schotel kunststof is en de achterzijde metaal met daar tussen een soort van composiet, dan is niet de binnenzijde de reflecterende laag maar de metalen achterzijde. Dan moet je de maat vanaf de golfpijp niet tot aan het kunststof meten maar tot aan het metaal en wordt de afstand dus groter.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-7-2019 om 21:49 zei Sprietje:

Met 5,6mm zou de f/D-verhouding van de schotel bijna 0,34 zijn en bij een schotel van 120cm diameter zou de diepte van de schotel dan 220mm moeten zijn en de afstand van de golfpijp tot de schotel 409mm. Het lijkt er op dat hier het een of ander niet klopt.

 

Waarbij jij dus uitgaat van de tabel van de ADF-120, en van daaruit e.e.a. terug rekent. De feedhorn die bij de schotel zit is anders,

en heeft een ander aantal ringen met andere dimensies v.w.b. ringhoogte en afstanden tussen de verschillende ringen.

 

vGnp

 

 

Op 24-7-2019 om 21:49 zei Sprietje:

Was dat misschien de reden dat deze schotel te koop werd aangeboden omdat de prestaties achter bleven?

 

Wat mij nog bijstaat is dat de verkoper mij vertelde dat de directie des huizes van de schotel af wilde.

 

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat plaatjes ter verduidelijking. Onder andere te zien dat de feedhorn een heel andere maatvoering heeft dan de ADF-120.

 

De maat op het plaatje met de Focal Length is genomen met de schotel plat op een vlakke ondergrond, en dan van de ondergrond

tot aan het begin van de golfpijp. Ik meet dan 50,3 cm. Volgens de berekening moet het 48,91 zijn (bij een diepte van 18,4 cm)

Als ik dan de dikte van de schotel (6 mm) en het missende stukje van de schotel (bolling=afstand) verdisconteer, dan zal ik denk

ik nog hooguit een centimeter van die 48,91 af zitten.

 

vGnp

 

 

 

14 - Feedhorn maat 1 - klein.jpg

15 - Feedhorn maat 2 - klein.jpg

16 - Feedhorn houder - klein.jpg

17 - Focal Length - klein.jpg

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de afstand van de scalarringen t.o.v. elkaar groter is, is deze ook bedoeld voor een langere golflengte dus een lagere frequentie dan de Ku-band maar ik denk zeker niet de C-band. Misschien dat nu boven water komt dat dit toch een milatary schotel is.

Het lijkt er op dat deze schotel met feedhorn bedoeld is voor de X-band. Die loopt van 8 tot 12,5 GHz en is voor FSS military, meteorologie en terrestrial earth exploration.
Misschien kun je er de Invacom Feedhorn er in plaatsen. Dan is hij wel geschikt voor de Ku-band.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei MrDish:

En vGnp,

hoe staat het ervoor ,stand van zaken 

 

Mvg

 

Ik ben in mijn hoofd een constructie aan het bedenken om met 4 feedrods toch de ADF-120 te kunnen monteren.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

vGnp.

 

Deze schotel was in 1995 een set  schotel- ontvanger -actuator .

deze heeft in het blad Veronica satellite gestaan nummer 12   1995 .

blad  heb het nog voor je als je het wil zien.

 

DE  The Satellite SHOP TSS  .verkocht dit toen .{ bedrijf is er niet meer } .

 

de schotel is gemaakt van duurzaam vliegtuigaluminium met daartussen teflon.

De schotel is geconstrueerd volgens het sandwich principe.

dit kwam uit Scandinavië .

ik heb hier ook er een schotel van maar dan de 1 meter er van .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sc104: Als je dat zou willen inscannen, dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

 

vGnp

 

 

Op 28-7-2019 om 22:28 zei Sprietje:

Is de buitenmaat van de ADF-120 dan zoveel anders dan van de feedhorn die er nu in zit?

 

 

Ja. Zie de foto's.

 

vGnp

 

 

 

18 - Feedhorns 1 - klein.jpg

19 - Feedhorns 2 - klein.jpg

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...