Ga naar inhoud


Domotica


Davy

Aanbevolen berichten

Beste Leden,

 

Ik ben nieuw op dit platform.

 

Ik heb een vraag: Ik zou graag mijn huis domotica willen maken. 

Wil hiervoor graag gebruiken: Water detectie, Bewegingssensor, Schakelaar tussen mijn bestaande schakelmateriaal, Deur/raam contact, Temperatuur sensor etc.

Zou ook graag willen programmeren dat de verlichting uit gaat wanneer ik weg ben. wanneer de zon onder gaat dat er een paar lampen aan gaan etc. 

Dat deze ook op afstand te bedienen is.

 

Wat voor systemen adviseren jullie?

 

Daarnaast moet het niet te gek worden met de prijs haha.  

 

Ik dank jullie vast voor het mee denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Homey kost een paar centen maar dan kan je wel alle kanten op.

Moet het goedkoop begin dan met Domoticz.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als je bereid bent zelf tijd te investeren zou ik echt eerder voor Home Assistant gaan. Domotics kan ook, in ieder geval beter dan een kant en klaar oplossing. Met dergelijke apparaten ga je vroeg of later tegen beperkingen aanlopen en met HA of eventueel domotics is in principe alles te maken.

 

Met een raspberry PI 3 of 4 en HA (hassio) kan je meteen aan de slag. De meeste zaken kunnen tegenwoordig volledig via de webinterface en zodra je er klaar voor bent kan je  geavanceerdere zaken maken in de configuratiebestanden.

 

Met HA en de meeste Tuya producten of andere wifi switches/dimmers/lampen kan je meteen aan de slag. Zelf vind ik Hassio (Home Assistant distributie) op een Intel NUC in combinatie met ESPhome en Zigbee2Mqtt een gouden combo. Daarmee bestuur ik in huis alles draadloos en betrouwbaar en de onderdelen kosten geen knoop.

 

Hier meer info (inmiddels een beetje verouderd): 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij opnoemt is niet voor de beginner. Met een Homey maak je de beste start omdat deze Z-Wave, Zigbee, KAKU, Wifi, Infrarood, IFTTT en weet ik wat nog meer ondersteunt. Hij lijkt duur maar dat valt mee als je bedenkt dat je geen bridges meer nodig hebt.

 

Ik ben ook net begonnen met Domotica en heb nu een paar KAKU schakelaars, een paar Zigbee schakelaars een Z-Wave drukknop een Z-Wave bewegingsdetector en een Ikea lamp in het systeem.

 

Verder zou ik geen Wifi gestuurde devices toepassen maar uitsluitend Z-Wave en Zigbee.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Home Assistant is prima geschikt voor een beginner, alleen niet voor een PC nOOb. Je hebt wel wat pc ervaring nodig, maar ervaring met domotica is totaal niet nodig. Alles kan gewoon via de webinterface. Koppelen van standaard diensten en eventueel hubs gaat vrijwel net zo gemakkelijk als met een homey (auto discovery).

 

Het wordt pas wat moeilijker als je ook met esphome of tasmota (mqtt) gaat werken.

 

Voor zigbee kan je ook de standaard zigbee component van HA gebruiken in combinatie met een Conbee II usb stick. Dat werkt allemaal super simpel en er is uitgebreide ondersteuning voor de diverse grote merken. 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...