Ga naar inhoud


zoekfrequentie 12.168


san

Aanbevolen berichten

Kan ik ergens terug vinden hoe lang de zoekfrequentie 12.168 nog actief blijft ivb mijn Oyster 

PIONEER DBR-S110NL (BNP1354-D)
4x LNB Alps Universele LNB - 4x Way DISEqC Switch
Triax 78cm 4x LNB Astra1 Astra2 -Astra3 & Hotbird Dreambox 800 & Dreambox 800se Zgemma H.2H openpli.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, dat weet alleen SES waar de transponder van is en misschien weten zij dat ook niet omdat daar mogelijk nog geen beslissing over genomen is.
Ik heb de indruk dat dit niet op korte termijn gaat gebeuren want in december is er nog de zender Ocko Star op geplaatst.
Ook wordt deze transponder voor data overdracht gebruikt net zoals Canal Digitaal dat op enkele van hun transponders doet om de zenderlijsten te downloaden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus vd zomer hopenlijk nog beeld begrijp ik ombouw kost 399 niet erg maar ik zie dat ik dan verplicht ben om dan die ontvanger te gebruiken en dat is nu net niet wat ik wil, wil met mijn zgemma blijven kijken natuurlijk. 

PIONEER DBR-S110NL (BNP1354-D)
4x LNB Alps Universele LNB - 4x Way DISEqC Switch
Triax 78cm 4x LNB Astra1 Astra2 -Astra3 & Hotbird Dreambox 800 & Dreambox 800se Zgemma H.2H openpli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oyster Vision 2

Aangezien nu alle Nederlandse zenders via de Astra 3 in HD uitzenden moet de stuurkast zich ook uitrichten op een frequentie via deze satelliet, in de stuurkast (blackbox) van de Oyster Vision 2 modellen zit helaas geen HD ontvanger maar een SD ontvanger, dit houdt in dat als de enige zoekfrequentie 12.168 die nu nog wordt uitgezonden via deze satelliet zal verdwijnen, de schotel niet meer automatisch zal uitrichten op de Astra 3 satelliet en rondjes blijft draaien.

PIONEER DBR-S110NL (BNP1354-D)
4x LNB Alps Universele LNB - 4x Way DISEqC Switch
Triax 78cm 4x LNB Astra1 Astra2 -Astra3 & Hotbird Dreambox 800 & Dreambox 800se Zgemma H.2H openpli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet waar dat transponder 12.168 de enigste DVB-S transponder is die nog met DVB-S wordt uitgezonden.
De M7-groep waar Canal Digitaal en TV Vlaanderen deel van uit maken, heeft ook nog een transponder die in DVB-S wordt uitgezonden, namelijk 12070H.
Deze transponder wordt door Canal Digitaal en TV Vlaanderen gebruikt voor het updaten van de zenderlijsten. Zouden de parameters van deze transponder gewijzigd worden, dan krijgen duizenden abonnees geen updates meer want de parameters zijn in de ontvangers ingeprogrammeerd.
Maak je dus geen zorgen dat je SD-stuur-unit niet meer te gebruiken is.

Heeft Rob66 je bang gemaakt?

 

 

DVB-S transponders Astra 23,5.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee verschillende site's denk niet dat  ik hem mag noemen Google eens op, 

 

Oyster & Caro Digital Ci SD ombouw naar HD

De eerste hit in de lijst overigens is deze aardig aan de prijs ik heb ze al goedkoper gezien. 

PIONEER DBR-S110NL (BNP1354-D)
4x LNB Alps Universele LNB - 4x Way DISEqC Switch
Triax 78cm 4x LNB Astra1 Astra2 -Astra3 & Hotbird Dreambox 800 & Dreambox 800se Zgemma H.2H openpli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er ook te lezen is op internet over automatische schotels die met het zoeken niet met DVB-S2 overweg kunnen, op de Astra 23,5 zitten nog 2 transponders die in DVB-S uitzenden. Van transponder 12168V is het al onwaarschijnlijk dat die op korte termijn de transponderspecificaties zal wijzigen, van transponder 12070H is dit helemaal onwaarschijnlijk gezien de gevolgen dat dit met zich mee brengt. Of  de mensen die aanbevelen de installatie naar DVB-S2 om te bouwen hebben te weinig kennis van zaken of hebben commerciële belangen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je eerlijk vertellen ik heb geen verstand van draaibare schotels het zit hier op de camper.

Zag van de zomer heel wat camper eigenaars de schoteltje laten draaien links rechts boven beneden nog keer rondje om het uiteindelijk dan maar op te geven. 

 

Ik weet natuurlijk niet wat er bij hun aan de hand was op dat moment werkte mijne nog. 

Maar de vraag speelde wel bij mij voor hoe lang nog wanneer ben ik aan de beurt... 

 

Ik heb geen idee op welke frequentie de onze staat nu geen idee waar je dat kan zien, maar welke frequentie zou voorlopig nog blijven werken dan,

dan kan ik beter gewoon voorlopig daar op laten zetten dat kost veel minder denk of misschien kan ik het zelf je weet niet. 

 

 

 

 

 

 

PIONEER DBR-S110NL (BNP1354-D)
4x LNB Alps Universele LNB - 4x Way DISEqC Switch
Triax 78cm 4x LNB Astra1 Astra2 -Astra3 & Hotbird Dreambox 800 & Dreambox 800se Zgemma H.2H openpli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste san

 

Een automatische schotel gebruikt niet 1 transponder om een satelliet te zoeken, daarvoor worden meestal wel 3 transponders voor gebruikt.
Vaak worden dezelfde transponderfrequenties op de verschillende satellieten gebruikt omdat die reeks het meest efficiënt is.


De consumenten satellietontvangers zijn nu eenmaal niet de meest selectieve ontvangers. Daarom moet er voldoende frequentieafstand zijn tussen 2 transponders. Om daar efficiënt mee om te gaan, wordt bij de oplopende frequentie steeds gewisseld tussen horizontaal- en verticaal gepolariseerde transponders. Omdat de antenne in de lnb dan 90° gedraaid is naar de volgende frequentie, wordt die dan toch heel slecht ontvangen waardoor je de frequentieafstanden dichter bij elkaar kunt leggen. Je moet je bedenken dat de ontvangers een AFC (Automatische Frequentie Controle) hebben die de zender ook pakt als hij er niet precies op afgesteld staat. Die meest economische frequentiereeks wordt op zeer veel satellieten toegepast. Daarom komen bepaalde frequenties op vele satellieten voor.


Om dan toch te zorgen dat de besturingsunit weet dat hij de juiste satelliet gevonden heeft, worden er minimaal 3 frequenties gebruikt.
Ook de parameters van die 3 frequenties moeten overeen komen met wat ingegeven is in de ontvanger. De ene transponder gebruikt bijv. DVB-S, de andere DVB-S2, de ene bijv. een SR van 22.000Hz, de andere bijv. 29.900Hz of de ene een fec van 2/3 en de andere een fec van 5/6. Hieruit kan hij dan opmaken dat hij de juiste satelliet te pakken heeft.
Als ze nu een bepaalde transponder verwijderen, dan herkent hij geen 3 transponders meer of, als door de transponderspecificatie aan te passen, kan hij geen onderscheid meer maten tussen 2 verschillende satellieten omdat ze hetzelfde zijn geworden.

 

Vroeger viel het aantal wijzigingen nogal mee maar de laatste jaren is het een gekkenhuis geworden. Dat is eigenlijk begonnen toen Astra de positie 28,5e van Eutelsat had over genomen. Astra heeft alle frequenties van de Eutelsat 28,5 veranderd en overgezet op hun Astra satellieten op de 28,2 oost positie.
Maandelijks was er wel een merk of type automatische schotel die een bepaalde satelliet niet meer kon vinden. Meestal moest er dan nieuwe software geschreven worden wat enige tijd duurde en die moest bij de gebruikers ingeladen worden.
Soms kon je dat zelf maar vaak moest je naar de dealer om dat te laten doen en dan was het weer kassa en je kon wekenlang die satelliet niet ontvangen.

Er zijn toen bepaalde merken automatische schotels gekomen waarbij je zelf de nieuwe of gewijzigde parameters van de transponder kon ingeven. Dat was dan te lezen op de infopagina van de fabrikant.


Ik roep al jaren lang dat als je een automatische schotel wilt aanschaffen, je er op moet letten dat je de parameters van de transponders handmatig moet kunnen veranderen zodat je zeker weet dat je niet met problemen geconfronteerd wordt in de toekomst. Maar ja, daar heb je bijv. niet veel aan als je een tweedehands camper koopt waar al een automatische schotel op zit die dat niet heeft.

 

Het zoeken neemt bijv. al een stuk minder tijd in beslag als je automatische schotel beschikt over een GPS-functie. Hij kan dan berekenen op hoeveel elevatie de satellietsignalen binnen komen. Hij stelt de schotel dan voor het zoeken al in op de juiste elevatie, samen met een kompasfunctie weet hij dan al waar de satelliet zich bevindt en is hij zeer snel klaar. Heeft de schotel dan ook nog autoskew, dan draait hij de lnb-skew ook al in de juiste stand.

Tegenwoordig worden er steeds minder automatische schotels verkocht omdat tv kijken onderweg steeds makkelijker wordt via internet en een goede automatische schotel toch al snel €2500,- kost.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...