Ga naar inhoud


Aanpassing schotel installatie in Spanje.


Wimo01

Aanbevolen berichten

Daar TVE  vanaf maart op de Hotbird wordt uitgezonden moet ik mijn installatie aanpassen. Schotel is een 64cm triax. Staat op balkon anders had ik allang een grotere.

Locatie = Sant Carles de la Rapita.

Ik was vroeger al een keer veranderd naar deze installatie (dacht 2013) maar dan is deze zender op de 19.2 gekomen en kon ik overschakelen op de duo lnb van TVV.

Het probleem was toen dat ik smalle lnb's (Alp) nodig had voor Astra 1 en 3. Daar moest de 2 Lnb-houders worden afgevijld (twee platte kanten aan de voorzijde)

 

1- Is er nu een mogelijkheid om die 3 Sat's terug te krijgen maar met een Inverto Black Ultra Single HGLN 40mm LNB? (zeker voor Astra 3)

Indien niet;

2- Kan dit eventueel met een andere schotel ( +/- zelfde formaat) met een multifeed?

 

Heb zoals wat gegoogeld maar ik weet het ook niet meer. Wavefield schotel - smalle arm 65 cm met multifeed - 3 of 4 LNB houders.

Of is de Technisat Multitenne solo wat?

Iemand een idee? De schotelmaat is wel belangrijk. Staat op balkon en straatkant.

 

 

 

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Wimo01

 

Als ik het goed begrijp, wil je de 13, 19 en 23 oost ontvangen.
Je hebt een schotel van 60cm en die voldoet voor de Costa Dorada voor alle 3 de satellieten.
Je kunt dan gewoon de duo-lnb nemen en er een losse lnb voor de Hotbird bij zetten. De afstand tussen de Hotbird en de Astra 19,2 moet 56mm zijn.
Je zet van de duo-lnb de kop van de Astra 19,2 in de klem. De kop van de Astra 23,5 komt dan hoger te staan, de losse kop van de Hotbird lager.  

Hoeveel aansluitingen wil je hebben?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Sprietje,bedankt.

Voor mij is er maar 1 aansluiting nodig. Niets opnemen, nada noppes. Enkel maar kijken.

Waarom die hotbird er bij, als  we daar zijn kijk ik vanaf een uur of zeven s'morgens naar het nieuws daar en terwijl in de keuken bezig.

Love Nature is mijn favoriete zender en nu met 4K tv ....

De vrouw ziet s'avonds haar favoriete prog. Dus vlaamse zenders.

 

Dus heb ik gewoon een Triax Multiblock nodig of...? + een DiSEqC 2.0 switch met 2 ingangen en 1 uitgang?

 

aangepast door Wimo01
lijntje aangepast

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je kunt er een Triax rail voor nemen waarvan je later de overtollige lengtes aan beide zijden af kunt zagen zodat het wat beter oogt.
In Sant Carles de la Rapita moet de rail 20 graden schuin staan. Dat bereik je precies als je de rail omdraait zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.

Om de afstand van 56mm tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 goed in te kunnen stellen, zou ik de Inverto Black Premium single nemen IDLB-SINL41-PREMU-OPP, zie: https://www.inverto.tv/lnb/242/single-selected-40-mm-lnb

Die heeft een kop van 49mm.
De skew van de Hotbird-lnb moet op -10,5° staan t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

- de duo-lnb zet je met de kop van de Astra 23,5 in de klem terwijl de kop van de Astra 19,2 ongeveer midden boven de arm staat.
- de duo-lnb plaats je evenwijdig aan de rail en zo dicht mogelijk naar de schotel
- de Hotbird-lnb plaats je in de tweede klem die in spiegelbeeld gemonteerd is zodat de kop van de Hotbird en de Astra 19,2 ongeveer 1mm van elkaar staan. Dan zit je op die berekende afstand van 56mm.
- de rail zet je nu maximaal schuin (=20°) met de Hotbird-lnb het laagst.

 

De duo-lnb heeft waarschijnlijk 2 of 4 aansluitingen.
Je kunt een gewoon 4-1 diseqc-switch gebruiken.
Twee aansluitingen van de duo-lnb sluit je aan op poort 1 en 2. De Hotbird-lnb sluit je aan op poort 3, zie bijlage.
De diseqc-volgorde in je ontvanger moet je dan instellen op:
1 = Astra 19,2
2 = Astra 23,5
3 = Hotbird 13.

 

Losse lnb's samen met duo-lnb.JPG

hoek van 10,5 graden.png

Hoek van 20 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Ik heb hier nog een ongebruikte EMP-Centauri Diseqc2.0 S4/1PCN-W1 liggen. Die zal het ook wel doen denk ik.

Die LNB vind ik hier op een webshop

1098287290_LNBInverto.PNG.74f5c796734b91f52d4eb99970c6dd0f.PNG

Deze dus, is wel de goede denk ik. Alle specificaties zijn toch hetzelfde.

Alleen verzendkosten erbij ( 7.50€) vind ik wat veel.

Ik zal nog wat moeten zoeken geloof ik.

 

We zijn sinds het weekend terug in Belgie, dus de nieuwe installatie zal een tijdje moeten wachten.

 

 

 

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het gevonden bij onze beste blauwe vriend.

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Hier zijn we terug.

Aangekomen in ES. Eindelijk.

Maar wat blijkt nu, heb van thuis een nieuwe SAB multirail (Mfts4 ) mee die ook al een paar jaar in de doos zat op zolder i.p.v.de Triax rail die ik besteld had.

Is dit ook te doen voor mijn installatie hier in ES.? (duo lnb + hotbird )

Of wacht ik maar liever tot de volgende keer als we terugkomen?

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt Sprietje.

Zal in de voormiddag moeten gebeuren. Vanaf de middag is het volle zon hier. En beetje warm ook.

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Ben al een tijdje bezig maar komt niet goed  met die Sab rail.

Stel dat ik het met 3 losse LNB's op een Triax multiblock lnb 4 x multiholder kan doen.

LNB is dan 2x Black Ultra Single HGLN 40mm LNB

en degene die hierboven vermeld is ( 9 maart)

Kun je me dan een berekening maken aub. Plaatsing - uitrichting ......

Schotel met Duo lnb staat uitgericht op  Astra 23.5 met elevatie op 37.5°

Indien een andere LNB nodig is verneem ik het wel.

Alles kan naar mij opgestuurd worden.

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal niet gaan om 3 losse lnb's te nemen.
De rail moet 20 graden schuin staan zoals ik eerder al schreef.
De afstanden tussen de lnb's moet zijn:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 56,4mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 39mm

Met een lnb met een kop van 59,5mm en een lnb met een kop van 48,5mm kom je maar tot een h.o.h. afstand van 54mm. Dat is 15mm te groot. Dat gaat dus niet. Je zult die duo-lnb toch echt moeten gebruiken want die is met een h.o.h-afstand van 38mm precies goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok Sprietje.

Ik wacht dan tot ik die Triax rail hier heb (mss. begin volgende week)

Toch nog een vraagje als dat mag.

Schotel staat op 23.5 en moet die anders gericht worden of blijft dat zoals het is?

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...