Ga naar inhoud


Dual LNB, 1 configuratie werkt wel, 1 niet


LastWokker1

Aanbevolen berichten

De titel is niet heel duidelijk, maar laat ik het probleem proberen uit te leggen:

Ik heb een setup met 1 schotel, waarop 2x een 4:1 switch zit die naar 4 dual LNB's gaan waarop ik 19/23/28/Hotbird heb. Vanuit elke 4:1 switch gaat er 1 separate coax naar binnen. Een coax gaat naar een setopbox van CD (ik meen een M7, maar ik kan het even nakijken als dat het duidelijker maakt), de andere gaat naar een Samsung TV met ingebouwde DVB met CD kaart.

Het probleem is dat ik sinds een tijdje op de M7 voor de 23.5 zenders geen (of slecht) signaal meer heb, terwijl de anderen wel gewoon ontvangst hebben. Op de Samsung TV heb ik alle 4 wel gewoon ontvangst. Nu komt het vreemde (zoekend naar een mogelijke oorzaak): als ik coax uit de M7 haal en in plaats daarvan die van de andere coax/switch gebruik die naar de Samsung gaat (waarvan ik dus zeker weet dat er goed signaal op alle 4 is), dan krijg ik op de M7 wel goede ontvangst voor de 23.5 maar zijn de signalen van de 28 ineens niet meer te ontvangen. Ik dacht eerst dat misschien een van beide antenne circuits in de dual 23.5 LNB defect is, maar dat kan dus niet want in de andere ontvanger werkt hij wel gewoon.

Met andere woorden: bij de Samsung ontvanger heb ik goede ontvangst ongeacht welke van de 2 coax ik gebruik. Bij de M7 heb ik bij de ene coax/switch geen ontvangst op 23.5 en bij de andere geen ontvangst op 28. Om het nog vervelender te maken, het heeft jaren lang gewoon gewerkt en ik heb geen veranderingen in de setup/HW gemaakt.

Iemand enig idee, want ik kan er met m'n verstand niet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat je zelf geen veranderingen in de setup hebt gemaakt  op de M7-ontvanger, wil nog niet zeggen dat die setup niet veranderd kan zijn. Ik heb het zelf al diverse malen meegemaakt dat het automatisch gebeurt.
Ik zou de diseqc instellingen van de lnb's maar eens controleren of ze in de ontvanger nog hetzelfde staan als dat je de lnb's op de diseqc-switch hebt aangesloten.
Ben je er ook zeker van dat je de satellietvolgorde op beide diseqc-switches hetzelfde hebt aangesloten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

👏🙏Dat is het, dank je wel Sprietje. Ervaring is alles. Heb zojuist even geprobeerd door wat Disecq instellingen te wijzigen, nu heb ik weer tegelijkertijd 23 en 28. Wie verzint zoiets, Disecq instelling die zichzelf wijzigt. Maar goed, 9 van de 10 keer is het tegenwoordig een SW probleem, vraag me af waarom ik dacht het te moeten zoeken in een HW probleem. Morgen nog maar eens verder kijken wat ik nog allemaal meer kwijt ben uit de vorige instellingen zonder het te weten. Alvast bedankt !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...