Ga naar inhoud


Declinatie hoek


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Heeft iemand zich wel eens verdiept hoe de declinatiehoek werkt, moest ik van iemand vragen en ben zelf ook wel benieuwd.

Ik weet nog goed dat ik vroeger de jonsa schotel had opgezet en deze met geen mogenlijkheid op alle satelieten kon uitrichten

het ging altijd weer verkeerd.....

 

Nu heb ik de fibo 120 en op de achterkant staat een graden verdeling van 40 tot 60 graden, dus ik netjes vanaf de bovenkant plaat

de fibo op 52 graden gezet of zoiets dat het als je er echt voor kijket ongeveer gelijk uitkomt.. Miss !!! na 3 sateliete was ik mijn

signaal al weer kwijt badr, kreeg ik niet binnen en ik maar weer draaien aan die stelmoeren, terug bij af weer naar Sirius toe en weer

alles opnieuw, ten einde raad maar naar de satboer gegaan destijds, hij wist niet waarover ik het had en gaf mij een canaal digitaal

kaartje mee.. 

 

Indertijd heeft het mij hooftbrekens gekost, maar nu na jaren en veel lezen en goed signaal uit de fibo in zuidelijke richting dacht ik

dat ik het nu, na jaren veel lezen wel wist...Miss!!..klopt het nu nog steeds niet?!..

 

Ehh nee, ik ben er nog steeds niet verder mee gekomen en nog steeds loop ik mijn satelietjes mis terwijl de paal

wel haaks staat en ik de fibo aan de achterkant el kan afstellen maar hoe ?/.. en klopt de gradenverdeling die erop staat..

 

Wie heeft er een filmpje in het nederlands over het uitrichten van een schotel over de hele clarcbelt ? vroeg iemand mij ..

En ik vindt het een goede vraag..  Klinkt mischien een beetje dom, maar de domste vraag is de vraag die je niet stelt zij iemand

wel is tegen mij omdat ik nooit wat vroeg en alleen maar deed .....  📡

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Fibo met "Big motor" heeft  beroerde indicators voor Elevatie en Azimuth aanduiding , zeer onbetrouwbaar .

Ik ga dan ook als volgt te werk : (alles om op mijn locatie op Sirius 4.8º E uit te richten )

Zorg dat de schotel op 0 staat , waterpas dwars bovenop de mount , dan ± 0.7º naar het westen draaien om voor mijn locatie 4.8º oost te kunnen ontvangen .

De streepdikte op die AZ scale is ± 1º .

Ik gebruik de onderrand van de kunststof kap of de achterkant van de mount (beide zijn niet 100% betrouwbaar door de te ruime bevestigindsgaten van deze delen )  voor de motor elevatie instelling (Latitude) ± 52º

Ik weet dat de feedarm (als de juiste kunststof spacer onder de feedhoorn word gebruikt) ± 15º omhoog moet wijzen om op mijn locatie Sirius op 4.8º te kunnen ontvangen .

Om die stand te kunnen bereiken moet je die vier moeren waarmee de mount aan de schotel zit enigszins losdraaien en de schotel langs de sleuven verplaatsen (klotewerk!!)

Op deze wijze en door handmatig verdraaien op de paal het beste signaal van 4.8º E zien te vinden .

Na alle moeren en bouten weer vast te hebben gezet maak ik een zoektocht langs meerdere satellieten op weg naar Turksat en in de andere richting naar Hispasat .

Op die posities check ik of de elevatie daar klopt en voer de onvermijdelijke correcties uit .

 

referentie elevatie.jpg

motor elevatie check.jpg

AZ Elev scale Fibo BIG motor.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg Trust, nu beginnen de puzzelstukjes na 5 jaar opnieuw weer in elkaar te vallen.. ;)

 

Je kunt als je goed kijkt en de lijn doortrekt vanaf het midden van de moer in het onderste figuur op het latidude plaatje nu zien dat de lijn

dan op 52 graden uitkomt.

 

De motor elevatie, ja dat was het en die heb ik gisteren laat nog even nagemeten en die stond wel in de buurt, maar nog niet helemaal goed bij mij..

De motor elevatie is een makkelijke indicatie om te zien of het motorgedeelte (zonder schotelblad) het onderstel van de fibo in de goede hoek staat...

 

Dit is wel een makkelijke methode en ergens toevalig dat het kastje in de goede hoek staat, daar kom je niet zo op in het begin bij het afstellen ervan.

Ergens vondt ik het qua principe toch vreemd dat de meetpunten die er zijn of onbetrouwbaar zijn, of extra aandacht opeisen waar ik snel mee misliep

en hetgeen wat eigenlijk geen meetpunt is, het motorkastje, het beste meetpunt is om mee te beginnen met afstellen, het addertje onder het gras..

 

Eerst begon ik ook andersom bij het schotelblad en toevallig dat ik daar 5 jaar geleden een foto van heb genomen want er hoort een plaatje achterop

het schotelblad te zitten met een vierkant nokje in het midden die via de getekende gradenlijnen die op het schotelblad zijn gegrafeerd af te stellen,

het is inderdaad een werkje maar dan weet je wel meteen hoer het blad hoord te staan en zeker met afstellen spaart dit veel moeite uit.

 

Als dat blad dan goed staat volgens het vierkante nokje en de graveerde lijnen achter op de schotel 52,5 graden in mij geval is de rest bijna kinderspel..

Warterpas op de schotel leggen, draaien met de fibo tot het belletje van de waterpas in het midden staat, dan nig iets bijdraaien vanaf het midden naar

de dichstbijzijnde sateliet en hup volsignaal.  Alleen daar zit nog een factor in die niet precies is maar in de buurt van de sateliet tenzij je locatie exact

dezelfde breedtelijn heeft als waar de sateliet staat. Dit is wel het belangrijkste nulpunt van de schotel en zal via de clarcbelt signaal getest worden.

 

Wat ik ga doen is, de methode van Trust aan houden dus eerst de motorelevatie instellen op 38 graden ofwel 52 graden.

Als je de andere kant van de motorkast pakt om te meten aan de buitenkant, dan het schotel blad iets los draaien dat je het blad metaal ligt hoort

kraken dan met een zigzag beweging voorzichtig het blad naar 50 graden omhoogtrekken en kijken via de stangen of deze gelijk loopt met de

achterkant van de schotel.

 

Dus het schotelblad haaks nul graden waterpas belletje in het midden, en dan langzaam met een kleine zigzag beweging het blad laten zakken

en om en om het signaal controleren of deze maximaal is.. Dit is echt heel lastig en vereist ervaring en veel geduld.. maar het is te doen als je vaak

even tot 10 telt.. Uiteindelijk staat het schotelblad dan goed en meet je op het end nog even of de stangen door al dat gezigzag haaks staan t.o.v

elkaar..

 

Het valt mij wel op dat bij de fibo 90 veel mensen eieren voor hun geld kiezen en de mount er afhalen en de schotel met overgebleven reflector zelf

overzetten op een goedkoop stab rotortje omvan het "gepiel" af te zijn. Via deze weg is het makkelijker om de schotel inline te krijgen en dan wordt

er als reden bij smoesje verteld dat de motor veel herrie maakt van de mount en daarom alles is overgezet..Haha.. Elke motor maakt "herrie" omdat

deze mechanich is en daar kan je wat aan doen met een begrenzings weerstand of goed invetten.. De makkelijke weg is altijd zo heerlijk..en snel..

 

Bij het boekje van de fibo 90 zag ik trouwens ook een getekent nokje staan die de meetwaarde aangaf van de achterkant van het schotelblad..

Je hebt fibo`s waar een boekje bij zit, dat wist ik nog niet, toch eigenlijk wel logish.... ;)

 

Ik ga de omgekeerde mothode proberen en de kast opmeten en het blad aanpassen, ik ben bnenieuwd wat het opleverd, ben vandaag toch nog een

dagje vrij en wordt ook al wat ouder, dus opa doet het rustig aan. en het gaat helemaal goedkomen... ;)

 

 

 

Fibo-motor-elevatiehoek.jpeg

Paal-tegelvoet-90graden.jpeg

Elevatie-meting-Fibostang.jpeg

Elavatie-meting-fibomotor.jpeg

Elevatie-duw-trek-methode.png

Clarckbelt.jpg

Fibo-aanduiding-schotelbladplaatje.png

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Phoenixx zei:

Het valt mij wel op dat bij de fibo 90 veel mensen eieren voor hun geld kiezen en de mount er afhalen en de schotel met overgebleven reflector zelf

overzetten op een goedkoop stab rotortje omvan het "gepiel" af te zijn. Via deze weg is het makkelijker om de schotel inline te krijgen en dan wordt

er als reden bij smoesje verteld dat de motor veel herrie maakt van de mount en daarom alles is overgezet..Haha.. Elke motor maakt "herrie" omdat

deze mechanich is en daar kan je wat aan doen met een begrenzings weerstand of goed invetten.. De makkelijke weg is altijd zo heerlijk..en snel..

 

Is het mogelijk om de motor van de Fibo 90 trager te laten draaien zodat die minder lawaai maakt?

Ik kan de Fibo 90 met polarmount hier niet plaatsen omdat de buren vinden dat deze veel te veel lawaai maakt tijdens het draaien.

Ik heb al een plastic doos rond de fibo motor gedaan met isolatie er tussen maar veel maakt het niet uit.😒

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kan dat, daar kwam ik achter toen ik de motor van de fibo 120 die ik hier heb liet draaien op een blokbattery.

Het koste mij eerder een paar rotorkasten toen ik er eindelijk pas achterkwam dat de stroom te hoog is die door het motortje gejaatd word..

 

Zo heerlijk zoemde het motortje zachtjes toen ik de blokbattery aansloot op het motorgedeelte, de stroom is veel lager, relaiscontacten van de sturing

gaan langer mee en branden op den duur niet meer weg en buurtje kan ook weer rustig verder dromen.. Allemaal win win situaties..

 

De motor draait ook zonderaansluiting van de pulsteller als je deze rechtstreeks aansluit op een blokbattery om te testen, zelf geprobeerd ;) ..

 

De kast stuurt veel te veel stroom door het motortje wat bij veel draaien alles forceert. 

Maar ook de tandwielen even goed invetten met kogel lagervet doet alles weer makkelijker lopen en trekt ook minder stroom,

vooral bij storm en ver draaien en tegen de wind in..

 

Wel vertel ik er even bij dat Trust de motorkast van de Fibo 120 die ik hier heb al goed had ingevet, maar toch trok de motor meer stroom..

In mijn geval kan dat ook komen omdat ik de moeren van de bouten in het midden van de Fibo draaiing iets te hard had aangedraaid om stiekum

overhellen van de motor via zijn zwenkgewicht in de moerspeling aan de bovenkant van de as te voorkomen vanwege de verre oostelijke satjes..

 

De motor geeft zelfinductie als hij onderbroken word en die vonk sloopt langzaam de relaiscontacten, ik heb een weerstand van 10 ohm 25 w in

serie met de motor gezet om zo de stroom te beperken.

PIC_2584.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Phoenixx zei:

Het valt mij wel op dat bij de fibo 90 veel mensen eieren voor hun geld kiezen en de mount er afhalen en de schotel met overgebleven reflector zelf

overzetten op een goedkoop stab rotortje omvan het "gepiel" af te zijn. Via deze weg is het makkelijker om de schotel inline te krijgen en dan wordt

er als reden bij smoesje verteld dat de motor veel herrie maakt van de mount en daarom alles is overgezet..Haha.. Elke motor maakt "herrie" omdat

deze mechanich is en daar kan je wat aan doen met een begrenzings weerstand of goed invetten.. De makkelijke weg is altijd zo heerlijk..en snel..

 

Niet altijd omdat het lekker makkelijk is maar ook als een goedkope reparatie van het versleten tandwiel gezien kan worden.

Scheelt trouwens ook weer een V-Box en een vier aderige kabel en je kan gelijk met URSALS draaien 

 

Fibo-90.thumb.jpg.98fbfcf0a97f09790870c4b1803e3806.jpg

  • Like 1

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...