Ga naar inhoud


Probleem met T90


TopMusic

Aanbevolen berichten

Beste medesatters,

 

Overgenomen van een overleden satter een T90, deze stond uitgericht op 39oost -> 5 west, waarbij het middenpunt op 17oost lag.
Deze schotel bij mij gemonteerd, skew voor mijn lokatie aangepast en de elevatie afgeregeld op 16oost.

Het vreemde is dus nu dat alle satellieten van 39oost tot 5oost werken maar vanaf 1west tot 5west geen signaal.

 

Nu staat er wel een woonhuis in mijn zichtlocatie waarbij de nok van het huis precies in de lijn staat van 5west, daar ik in een zelfde type huis woon heb ik uitgerekend wat de kijkhoek is vanaf mijn T90, ik het hierbij het midden van de schotel genomen.

Het huis staat op 8.8m afstand met gerekend vanaf de nok naar de schotel de hoogte 3,25mtr is, ik kom dan op een waarde van 20,27 graden.

Als ik via satlex de berekening maak voor 5west kom ik uit op 28,86 graden, dus ruim 8 graden speling, voor 1west zelfs 29 graden, dus genoeg speling lijkt mij of maak ik hier een denkfout.

En ja lnb op die positie ook al vervangen, zit een megasat quad lnb

 

De lnb's zijn aangesloten op een atemio 16/1 disecq switch, waarbij ingesteld op diseqc 1.1 met input 1-16

 

Iemand die weet wat ik verkeerd doe ?

 

 

VU+ Duo 4K SE DVB-S2X FBC, 320Gb Hdd,  VTi 15.0.3 Stable.
ChannelMaster 1.0m offset - Inverto Ultra Black Twin, 18"Act(RVS) + V-Box2
Wavefield T90, 12x Lnb (39East - 5West)
Maxim64 Multibeam 80cm 3x lnb (East 13, 19.2, 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste forumleden

 

Met de informatie van bovenstaande komen we niet veel verder want niemand kan een zinnig antwoord geven of er nu wel een geen vrij zicht is op de 5west. Daarom heb ik @TopMusic gevraagd zijn coördinaten via een persoonlijk bericht door te geven. Dit heeft hij gedaan en nu zijn we een stuk verder gekomen, zie het volgende:

@TopMusic schreef: Het signaal van 5 west komt over de nok van een huis dat op 8,8 meter afstand van mijn schotel staat. Dat huis is hetzelfde model huis als mijn huis.

Dan is het eenvoudig met Satlex om te bepalen hoeveel lager de onderzijde van de schotel lager mag staan dan de nok van het huis. Satlex geeft aan 4,7 meter, zie bijlage. Dan kan in eigen huis opgemeten worden waar dat punt ligt. Zolang je met enige veiligheidsmarge kunt bepalen dat je daar aan voldoet want je gaat er dan van uit dat beide huizen op een zelfde grondhoogte gebouwd zijn, moet de nok van dat huis geen probleem zijn.

 

5 west.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel bij de vorige eigenaar op de denkbeeldige satelliet op 17e is uitgericht, dan zul je een nieuwe berekening moeten maken om hem nu op de bestaande satelliet op 16 oost uit te richten. Dat kun je eenvoudig doen door niet de 5 west als uiterste aan te geven maar de 7 west. Zie hier de nieuwe berekening.

5 west 16e centraal.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TopMusic stuurde ook nog een foto van de rail voor dat deze op de schotel op dak gemonteerd werd.

 

902231218_T90railvoormontageopdak.JPG.441538b155793877ab97974e39ae45e3.JPG


Hierbij is me opgevallen dat de buitenste lnb's niet naar binnen gericht waren en stuurde de volgende afbeelding mee.

 

743036613_houderoprail.jpg.c01e22ecf82a65cd6c17147e77a8b652.jpg
Hierop kreeg ik het antwoord dat bij hem de houders die over de rail zijn geschoven juist andersom gemonteerd waren. Tja dat is niet goed want die houders zij asymmetrisch en dan komen de lnb op een verkeerde afstand van de hulpreflector te staan, zie ook bijgevoegde afbeeldingen.

 

 

927667847_lnb-houdersverkeerdom.jpg.cc2f3963e175f8a83a0e3bb8c3caf5f2.jpg

 

2036857910_monterenvandelnb-houder.PNG.6eff5bc348b235ed3d22bdfcc3c5c44b.PNG


Voor een fatsoenlijke ontvangst zullen alle railklemmen dus omgedraaid moeten worden.


Opmerking: als de lnb's naar mate ze verder op de rail naar buiten staan niet steeds wat schuiner gezet worden, klopt ook de Satlexberekening van de railposities niet goed meer.
Mijn advies is dus de lnb-houders op de juiste manier te monteren en op de nieuwe Satlexberekening af te stellen.

 

richting lnb op Wavefrontier.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Sprietje , ik ga hiermee aan de slag.

Ik had trouwens de lnb's al bijgedraaid op de rail met de gradenverdeling naar de hoofdschotel, maar kom er nu ook achter dat de vorige eigenaar de schroeven allemaal aan de achterkant had gezet ipv wat jij op de tekening aangeeft (was me eigenlijk niet eens opgevallen, daar ik vanwege de nasleep van corona en een andere ziekte nogal vergeetachtig ben 😔).

 

Ik laat de afloop nog even weten als de schotel geoptimaliseerd is.

 

Ter info de opstelling nu:

 

Screenshot_20201115-153107.png

VU+ Duo 4K SE DVB-S2X FBC, 320Gb Hdd,  VTi 15.0.3 Stable.
ChannelMaster 1.0m offset - Inverto Ultra Black Twin, 18"Act(RVS) + V-Box2
Wavefield T90, 12x Lnb (39East - 5West)
Maxim64 Multibeam 80cm 3x lnb (East 13, 19.2, 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een opmerking.
Ik zie op de foto van je T90 dat deze erg dicht tegen de muur van je buurman staat waarbij deze muur zo'n 30cm (anderhalve baksteen) vóór je schotel uit steekt. Dit betekent dat signalen die uit het westen komen, niet op de linker zijde van de schotel vallen waardoor je voor de 1 west en 5 west minder signaal krijgt. Dat zou ook (mede) een reden kunnen zijn waardoor je deze niet ontvangt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, zoals ik gisteren al opmerkte 'En nog even hoe de schotel hangt, de bovenste staat op 5west en het is wat vertekend van de T90, deze hangt gelijk met het muurtje links, en 16graden deze kant op.'

Het lijkt dus op de foto dat hij 30cm naar achter hangt maar dat is niet zo, hij hangt gelijk met het muurtje.

 

Het lijkt er dus op dat ik het probleem heb gevonden, beetje stom van mijzelf, ondanks dat ik de kabels had genummerd voor op de diseqc 16/1 waren de 2 kabels voor 1west en 5 west omgewisseld 🤔, nu ik dat heb aangepast in de Vu+ werken de 2 sat's nu.

Heb ook gelijk de houders aangepast met de schroeven nu op de juiste manier in de houders en de graden ervan vastgezet en schotel verder getuned.

 

@Sprietje bedankt voor de hulp !

 

Groeten.

VU+ Duo 4K SE DVB-S2X FBC, 320Gb Hdd,  VTi 15.0.3 Stable.
ChannelMaster 1.0m offset - Inverto Ultra Black Twin, 18"Act(RVS) + V-Box2
Wavefield T90, 12x Lnb (39East - 5West)
Maxim64 Multibeam 80cm 3x lnb (East 13, 19.2, 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een Wavefrontier kun je bij lnb's met een korte hals het probleem hebben, dat het huis van de lnb tegen het basisdeel van de klem komt, dan is het moeilijk of onmogelijk om de lnb schuin te zetten. In dat geval moet je het basisdeel aan de achterzijde wat afronden zodat het wel gaat, zie bijlage.

 

schuinte strepen.jpg

 

AfgezaagdeBeugelT55-T90..JPG

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...