Ga naar inhoud


HA op een Linux distributie zonder docker..kan dat?


MySat

Aanbevolen berichten

Ik wil verder met HA maar mijn huidige virtuele HA installatie is dichtgetimmerd dmv docker images. Normaal geen probleem maar ik heb graag meer controle en betere toegang tot 1 simpele Linux machine (64 bit en geen grafisch interface). Is dat mogelijk of kom weer uit bij docker? 

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder
Op 12-4-2021 om 22:24, MySat zei:

Ik wil verder met HA maar mijn huidige virtuele HA installatie is dichtgetimmerd dmv docker images. Normaal geen probleem maar ik heb graag meer controle en betere toegang tot 1 simpele Linux machine (64 bit en geen grafisch interface). Is dat mogelijk of kom weer uit bij docker? 

Ik zou aanraden om altijd de supervised versie in docker te draaien. Je kunt het gewoon op debian 10 installeren, dan heb je (ook) flexibiliteit.

 

Definieer anders eens duidelijk wat je met 'meer controle' precies wilt bereiken, want ik denk dat je de filosofie van HA-supervised niet goed begrijpt. 

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-4-2021 om 21:13, Michel zei:

Ik zou aanraden om altijd de supervised versie in docker te draaien. Je kunt het gewoon op debian 10 installeren, dan heb je (ook) flexibiliteit.

 

Definieer anders eens duidelijk wat je met 'meer controle' precies wilt bereiken, want ik denk dat je de filosofie van HA-supervised niet goed begrijpt. 

 

Mvg,

 

Michel


zonder deze feedback was ik al deze route opgegaan. Debian 10 ontdaan van alle grafische zaken (Xserve etc) en daarna HA geïnstalleerd. Draait wellenswaar nog steeds in Docker, maar de supervised HA geeft veel meer vrijheden. Dat is wat ik zocht. Op debian de portainer docker toegevoegd en nu is het allemaal stukken beter. Wilde eigenlijk een deep dive in dockers voorkomen, maar daar ontkom ik niet aan. 
 

Toch bedankt

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, MySat zei:


zonder deze feedback was ik al deze route opgegaan. Debian 10 ontdaan van alle grafische zaken (Xserve etc) en daarna HA geïnstalleerd. Draait wellenswaar nog steeds in Docker, maar de supervised HA geeft veel meer vrijheden. Dat is wat ik zocht. Op debian de portainer docker toegevoegd en nu is het allemaal stukken beter. Wilde eigenlijk een deep dive in dockers voorkomen, maar daar ontkom ik niet aan. 
 

Toch bedankt


Oh ja, met meer controle bedoel ik eigenlijk een standaard Linux setup, waarbij je zelf de volledige controle hebt over de setup en config bestanden. Ik wil bijv in Grafana mijn FritzBox monitoren, maar dan kom ik alweer snel uit in docker en netwerk perikelen binnen de containers. Alternatief (installatie van collectd buiten de containers) lijkt mij dezelfde netwerkvraagstukken op te leveren. Mijn voorkeur gaat dus eigenlijk liever uit van 1 local host oplossing met verschillende services luisterend op de diverse poorten... ( maar noem het gemakzucht)

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

hmm, ik had je eerdere bericht gemist, maar ik laat dit dan toch maar staan. Misschien heef iemand anders er iets aan.

 

-----

 

Dat heb je in principe ook het een supervised (docker) setup. Ik zou het standaard installeren van HA op een linux machine niet aanbevelen want dan moet je alle addons en het supervised panel missen en dat is dan juist een stuk minder flexibel.

 

Ik zou het volgende doen:

 

  1. Installeren van debian 10 zonder desktop, web, printer utils etc. Helemaal kaal met alleen openssh.
  2. Voor HA gewoon deze installatieprocedure gebruiken: Installing Home Assistant Supervised on Debian 10 - Community Guides - Home Assistant Community (home-assistant.io)  dan komen al je HA config files terecht in /usr/share/hassio/homeassistant en kan je ze dus gewoon vanuit het linux systeem benaderen.
  3. In Debian Samba installeren en configureren en dan /usr/share/hassio delen.
  4. Portianer installeren (niet in HA, maar gewoon direct op het debian systeem!)

 

Dan heb je gewoon een normale linux machine waar je naast HA van alles mee kunt + een volledige docker + een volledige HA omgeving.

Het enige wat ik initieel een beetje miste is het kunnen uitvoeren van scripts en crons vanuit de HA omgeving zelf, maar dat kan ook gewoon op deze manier en dat werkt perfect! Shell Command - Home Assistant (home-assistant.io)

 

Suc6!

aangepast door Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Inmiddels draait het een tijdje al een tijdje op een virtuele Debian 10 omgeving. Zeer tevreden over HA. Zoals gebruikelijk hebben we hier ook last van de gebruikelijke uitdagende leercurve, maar dat is voor mij ook de uitdaging. Heb al veel van dit soort projecten aangepakt en ben tot op heden nooit teleurgesteld. (Overigens was de Oscam leercurve de meest uitdagende tot op heden omdat je tekortkomingen onmiddelijk door anderen opgemerkt worden. Maar na een korte periode draait Oscam ook al weer bijna 10 jaar op een Pi).

 

Zeer zeer uitgebreid pakket en echt de moeite waard. Nog net voor de nieuwe postwet in de EU per 1 juli a.s. vlug een kilo sonoff spul laten aanrukken voordat we er BTW en invoerkosten moeten gaan betalen

 

Volgende stap is een node red logica bouwen in HA (een soort grafisch interface waarmee je sensoren. lampen, schakelaars en andere zaken aan elkaar knoopt).

 

Mijn vrije tijd komt wel op met dit natte weer 😉

aangepast door MySat

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...