Ga naar inhoud


2e kabel LNB op rotor instellen openATV 6.4


stevenvc19

Aanbevolen berichten

Beste forumleden, 

 

via een ander draadje op dit forum las ik dat een 2e tuner aansluiten op een draaibare schotel eigenlijk heel simpel is. 
tuner A is in mijn geval een DVB-S2X tuner. Deze is ingesteld dat de rotor de schotel doet draaien (dmv USALS)
Tuner B is een DVB-S2 /-T2-C tuner. De DVB-T is ingesteld maar bij de instellingen voor DVB-S2 heb ik niet de juiste optie. Ik heb gelezen dat er normaal een optie moet zijn “2e kabel van draaibare schotel” maar dat is er dus niet. 
 

de ontvanger is een Edision OS MIO+ 4K en een inverto Quad LNB. 

 

Weet iemand hoe ik dit oplos? 
 

alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 minuten geleden, mebo870 zei:

het kan toch nooit een DVB-S2 en een T2 C tuner (kabel) zijn

Er zijn 2 tuners. 
1 tuner is een DVB-S2X tuner. 
 

de 2e tuner is een tuner met 2 aansluitingen, nl 1 aansluiting voor DVB-S2 en 1 aansluiting voor DVB-T2/ DVB-C

 

Voor die 2e tuner kan ik in openATV kiezen welke aansluiting ik wil instellen. Ondanks dat die 2e tuner op zijn beurt 2 verschillende aansluitingen heeft (DVB-S2 en DVB-T2/ C 

wordt deze als 1 tuner weergegeven en kan ik deze in de instellingen elk apart de juiste configuratie geven. Echter staat er onder DVB-S2 niet de optie “2e kabel van draaibare schotel” en dat is het probleem. 
maar misschien komt dat wel doordat die 2e tuner een gecombineerde tuner is? En misschien heeft iemand van jullie dit ook al meegemaakt en een oplossing voor gevonden. 
 

jij zegt dat het niet kan, waarschijnlijk omdat je er van uit gaat dat die 2e tuner maar 1 fysieke aansluiting heeft? Maar die 2e tuner heeft wel degelijk 2 aansluitingen. 

het kan dus wel. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de kabel rechtstreeks op je LNB aansluiten.

 

De tuner kan de motor dan wel niet aansturen.

Hij ziet dus steeds de satelliet die aangestuurd wordt door de tuner (A) waar de motor is op aangesloten.

 

Je gaat dus nooit kunnen opnemen van de ene satelliet en kijken naar een ander satelliet.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, jeevanhoof zei:

Je moet de kabel rechtstreeks op je LNB aansluiten.

 

De tuner kan de motor dan wel niet aansturen.

Hij ziet dus steeds de satelliet die aangestuurd wordt door de tuner (A) waar de motor is op aangesloten.

 

Je gaat dus nooit kunnen opnemen van de ene satelliet en kijken naar een ander satelliet.

 

mvg

Zo is de kabel inderdaad aangesloten. 
De Tuner A stuurt de motor aan
De tuner B gaat rechtstreeks naar de 2e uitgang van de LNB. 

Het enige probleem is dat de ontvanger voor tuner B niet weet welke satelliet te ontvangen is. Daarom bestaat er voor zo'n tweede tuner (B) een instelling "2e kabel van draaibare schotel" op die manier houdt de ontvanger er rekening mee dat, indien tuner A in gebruik is, enkel de zenders op dezelfde satelliet door tuner B ontvangen kunnen worden. De overige zenders zijn in dat geval dat "uitgegrijst" zodat je ze niet kan selecteren. 

Als je die instelling "2e kabel van draaibare schotel" niet gebruikt, dan moet je voor die tuner zelf ingeven welke satellieten er via die tuner ontvangen kunnen worden. (of evt of er op tuner B een rotor is aangesloten) Maar hier weet de ontvanger dus niet wanneer welke satelliet beschikbaar is, gezien hij niet nadenkt dat deze afhankelijk is van wat tuner A op dat moment aan het doen is. 

 

Je kan dan denken "en dan? als jij weet welke zenders er op tuner B beschikbaar zijn, dan is dat toch voldoende?" 
Klopt. Echter geeft dit kans op problemen bij opnames, wanneer ik evt een opname wil maken op Astra 1 en deze opname een week voordien programmeer. Ik enkele dagen nadien zie dat ik op Astra 2 (op hetzelfde moment) ook iets wil opnemen, dan zal er sowieso 1 opname zijn waar niets op staat. Ik ben immers vergeten dat ik al een opname gepland stond en de ontvanger geeft geen timerconflict want hij denkt dat Astra 2 beschikbaar is, terwijl de schotel op astra 1 gedraaid staat. 

 

Zo iets is dus te voorkomen met de juiste tunerconfiguratie. 

 

Daarom dus de vraag; hoe is de configuratie voor tuner B dan, als ik niet kan kiezen voor de instelling "2e kabel van draaibare schotel" Of wat kan ik doen om deze optie toch beschikbaar te hebben of een gelijkwaardige configuratie op te stellen? 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, stevenvc19 zei:

Als je die instelling "2e kabel van draaibare schotel" niet gebruikt, dan moet je voor die tuner zelf ingeven welke satellieten er via die tuner ontvangen kunnen worden

Hier geef je zelf het antwoord al:

De configuratie modus van tuner B zet je op Advanced en daaronder(bij Satelliet) ga je alle satellieten langs en zet je de LNB  instelling op " LNB 1"

Of beter: je zet de configuratiemodus op Gelijk aan (Equal to) en daaronder bij tuner de stel je tuner A in en druk je op de groene knop

 

Dan ga je in het menu naar bediening en gui-Diverse instellingen en zet je de voorkeurstuner op A en druk je op de groene knop.

Nu de ontvanger herstarten.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-7-2021 om 14:55, Satneef zei:

Hier geef je zelf het antwoord al:

De configuratie modus van tuner B zet je op Advanced en daaronder(bij Satelliet) ga je alle satellieten langs en zet je de LNB  instelling op " LNB 1"

Of beter: je zet de configuratiemodus op Gelijk aan (Equal to) en daaronder bij tuner de stel je tuner A in en druk je op de groene knop

 

Dan ga je in het menu naar bediening en gui-Diverse instellingen en zet je de voorkeurstuner op A en druk je op de groene knop.

Nu de ontvanger herstarten.

Ik bekijk het eens en hou jullie op de hoogte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-7-2021 om 14:55, Satneef zei:

Hier geef je zelf het antwoord al:

De configuratie modus van tuner B zet je op Advanced en daaronder(bij Satelliet) ga je alle satellieten langs en zet je de LNB  instelling op " LNB 1"

Of beter: je zet de configuratiemodus op Gelijk aan (Equal to) en daaronder bij tuner de stel je tuner A in en druk je op de groene knop

 

Dan ga je in het menu naar bediening en gui-Diverse instellingen en zet je de voorkeurstuner op A en druk je op de groene knop.

Nu de ontvanger herstarten.

Met deze instellingen blijven zenders op een andere satelliet nog steeds als “beschikbaar” aangeduid voor tuner B, terwijl de schotel niet kan en mag draaien omdat tuner A in gebruik is. 
dit is dus niet de oplossing die ik zocht jammer genoeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...